Wat is er nieuw

Gekke witte troep/slierten uit filter, chronisch probleem

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
36
Hoi!
Hopelijk kent iemand dit probleem.

Ik heb een Rio 125 met alle standaard juweldingen, dus ook de eccoflow pomp en het interne filter.
Als het pompje een uur oid heeft uitgestaan (bijv bij waterwissel) en ik hem weer aanzet, dan komen er witte sliertjes uit het pompje, die aan de planten blijven plakken en langere slierten vormen. Na een halve dag is het allemaal weer weg. Dit is al maandenlang gaande. In april vertelde ik er al over in dit topic: https://aquaforum.nl/threads/hornbachzand-verslijt-toch-de-corydoras-voelsprieten.173424/

Sindsdien heb ik de volgende acties ondernomen (maar tevergeefs):
- pompje uit elkaar gehaald en schoongemaakt
- weer begonnen met de bodem stofzuigen/afzuigen (ligt best veel slakkenpoep)
- het interne filter zit in een zwarte plastic omhuizing ("filterhuis"?) in de hoek van het aquarium (standaard plek) en tussen het plastic en de het glas zit krap 1 mm, waartussen slik zich ophoopt. met een dun plasticje kan ik dat voor 60% schoonkrijgen. dit spul leek eerst op het witte slijm. nu heb ik het glas aan de buitenkant afgeplakt, zodat het er donker is, en een paar wkn later vind ik het niet meer wit lijken, maar gewoon het typische bruine slik dat je in het filter vindt.
- het interne "filterhuis" van binnen helemaal gestofzuigd (lag alleen de normale bruine slik in)

Ik heb de bron vh witte spul dus nog niet gezien.
Toch kwam er net weer wit slijm uit, wel iets minder dan vroeger.
Wie kent dit of weet wat het kan zijn?

Bijlagen

• WhatsApp Image 2021-08-27 at 19.26.13 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-27 at 19.26.13 (1).jpeg
    117.8 KB · Weergaven: 275
  • WhatsApp Image 2021-08-27 at 19.26.13.jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-27 at 19.26.13.jpeg
    85.7 KB · Weergaven: 166
  • WhatsApp Image 2021-04-19 at 07.29.24 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-19 at 07.29.24 (1).jpeg
    116.6 KB · Weergaven: 154
  • WhatsApp Image 2021-04-19 at 07.29.24.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-19 at 07.29.24.jpeg
    109.3 KB · Weergaven: 204
  • WhatsApp Image 2021-04-19 at 07.29.25 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-19 at 07.29.25 (1).jpeg
    119.5 KB · Weergaven: 148
Zou zeggen dat het een of andere schimmel is..

vind het wel mooie en funky zou nie weten wat je daar aan kan

Ze vertegenwoordigen zeker een esthetische waarde!

• Leuk
Waarderingen: Miro
Het kan ook een biofilm zijn die ergens heeft losgelaten tijdens het stilstaan van de pomp . En niet op een plek zit waar je het eruit spoelt.
Want dit ontstaat niet in een uurtje. Dit is iets wat langer heeft ontwikkeld.

effe ge google kwam ik op john uit die denk dat het een slijmzwam is😛

• Leuk
Waarderingen: Joff
het heeft er iets van weg. het zou kunnen dat het bij mij ook zo'n intact 'dekentje' is, maar dat het kapot geblazen wordt door het pompje en er dus in sliertjes uitkomt.
ik heb trouwens ook 2 x mijn filtersponzen uitgespoeld in de laatste maanden (eerst de ene helft, maanden later de andere helft), daar vond ik het ook niet in terug.

wat zal ik doen? toch nog een keer het filterhuis napluizen?
i.t.t. in bovenstaand verhaal is mijn aquarium al wat ouder, nu 1.5 jr.

Zou zeggen dat het een of andere schimmel is..
wie weet.. maar schimmel moet zich toch ergens mee voeden? zoals voer of organisch materiaal?
en hoe is te verklaren dat het uit het pompje komt als die een uur heeft uitgestaan? komt het in die tijd los ergens anders vandaan? of slaat het neer als het water stilstaat (en is het dus altijd in het water aanwezig, maar niet zichtbaar tijdens beweging)?
zoveel vragen.
ik heb net nog het filterhuis in gegluurd (is wel heel donker) en met een tandenborstel in de kiertjes gehengeld, maar zie geen wit slijm. het is een onhandig ding eigenlijk. tussen de bodem-glasplaat en de onderkant van het filterhuis zit ook een paar cm waar je met geen mogelijkheid schoon kan maken. dat is wel omgeven door bodemzand, maar toch.

Laatst bewerkt:
wie weet.. maar schimmel moet zich toch ergens mee voeden? zoals voer of organisch materiaal?
en hoe is te verklaren dat het uit het pompje komt als die een uur heeft uitgestaan? komt het in die tijd los ergens anders vandaan? of slaat het neer als het water stilstaat (en is het dus altijd in het water aanwezig, maar niet zichtbaar tijdens beweging)?
zoveel vragen.
ik heb net nog het filterhuis in gegluurd (is wel heel donker) en met een tandenborstel in de kiertjes gehengeld, maar zie geen wit slijm. het is een onhandig ding eigenlijk. tussen de bodem-glasplaat en de onderkant van het filterhuis zit ook een paar cm waar je met geen mogelijkheid schoon kan maken. dat is wel omgeven door bodemzand, maar toch.
Voeding is allemaal opgelost in het water, ook in stoffen die wij niet kunnen meten.
Dus je hoeft de voeding niet te “zien”

Ik heb dit ook een beetje gehad met de scaper's tank en mijn vorige aquarium. Ik had daar toen een scaper's flow in en had het idee dat het een laagje was wat aan de binnenkant van de slangen zat, wat losraakte op het moment dat ik na de waterwissel het filter weer aanzette. Dan had ik ook slierten die de bak in kwamen zetten. Een soort biofilm-achtige laag die in de planten ging hangen. Niet zoveel als bij jou, maar wie weet hetzelfde maar dan meer. Een scaper's flow heeft maar korte pijpjes ten slotte en de slangen van mijn vorige aquarium vielen ook wel mee qua lengte. Ik heb nu bij mijn nieuwe aquarium hetzelfde filter met dezelfde slangen, maar het draait nog maar kort en ik heb nog niet deze slierten, maar ik verwacht wel dat dat ergens weer op komt duiken. Niet mooi, maar het is inderdaad ook zo weer verdwenen.

Bedankt voor jullie meedenken.
Volgende keer houd ik gewoon een zeefje voor de pomp als ik hem weer aanzet. Misschien ga ik de moeite nemen het onder de microscoop te bekijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan