Wat is er nieuw

Gele garnaal ontstaan uit een groep van rode garnalen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Spanksel
  • Startdatum Startdatum
S

Spanksel

Guest
Ik weet niet waar ik deze vraag beter kan stellen, maar ik denk dat ik in de juiste hoek zit.

Al een tijdje heb ik een klein aquarium (eerder een nano-aquarium) met alleen maar rode garnalen.

Het begon met een groepje van 10 en ik heb er intussen wat 'vers' bloed bij toegevoegd, door nog 5 rode garnalen toe te voegen.

Nu heb ik er inmiddels, zoals te verwachten, veel meer dan 15. Maar het opmerkelijkste is dat er ééntje geel is en geel blijft. Ik dacht eerst misschien aan een vervellingsfase, of dat het naarmate het ouder/groter werd, wel weg zou trekken, tot zelfs het idee dat het garnaal ziek zou zijn.

Intussen zijn we alweer 6 weken verder nadat het gele garnaaltje mij voor 't eerst op viel. En nog steeds zwemt hij vrolijk rond tussen alle andere 'rode' garnalen.

Ik begrijp dat er ook gele garnalen (citroen garnalen) bestaan, maar deze kan niet anders dan hier geboren te zijn.

Heb ik te maken met een spontane mutatie? Of zijn de citroen garnalen ook zo ontstaan/gekweekt? Of heeft het wel te maken met een ziekte wellicht?
Misschien meegelift met een plantje, maar het huidige plantenbestand is al een aantal maanden niet meer uitgebreid; eerder uitgedund. Dus die optie lijkt me ook vrijwel onmogelijk.

Ter verduidelijking heb ik een foto toegevoegd van de desbetreffende garnaal.

Ik ben benieuwd wat de ervaren aquaria houders kunnen vertellen.

Bijlagen

• 20210427_173712_001.jpg
    20210427_173712_001.jpg
    141.6 KB · Weergaven: 216
De citroengarnaal is een kweekvariant van de vuurgarnaal, komt in het wild niet voor, dus ja dat kan gewoon

Welke genen in welke mate de kleuren bepalen bij deze garnaaltjes, weet ik niet. Het is wel te verwachten dat er (ondanks veelvuldig doorkweken met kleur X) enige variatie is waardoor soms dieren geboren worden die uit de toon vallen.

Is de gele garnaal geboren ná de introductie van de nieuwe groep? Want je weet natuurlijk niet of die nieuwe garnalen 100% dezelfde genetische afkomst hebben als de oude. Of dat er stiekem een zwanger vrouwtje tussen zat dat contact heeft gehad met een andere kweekvorm. 🙂

Welke genen in welke mate de kleuren bepalen bij deze garnaaltjes, weet ik niet. Het is wel te verwachten dat er (ondanks veelvuldig doorkweken met kleur X) enige variatie is waardoor soms dieren geboren worden die uit de toon vallen.

Is de gele garnaal geboren ná de introductie van de nieuwe groep? Want je weet natuurlijk niet of die nieuwe garnalen 100% dezelfde genetische afkomst hebben als de oude. Of dat er stiekem een zwanger vrouwtje tussen zat dat contact heeft gehad met een andere kweekvorm. 🙂

Dat is inderdaad ook een goede theorie, daar had ik nog niet aan gedacht.

Toch bijzonder dat dat dan niet geleidelijk verkleurd, maar direct na 1 generatie.

Bedankt voor de antwoorden!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan