Gele lis, hoe diep?


R

Ricardo1983

Guest
Hallo allemaal

Ik heb op balkon een vijver staan, waar ik gele lis in wil hebben als extra filter.
Het hoeft niet super goed te filteren, maar elk hulpje is handig.

Mijn bedoeling is om een balkon-rail plantenbak te nemen (60x15x15 ongeveer), en hier gaten/sleuven in te zagen, zodat er gewoon water in blijft komen.
Hierin moet dan iets komen waar de planten in staan(twijfel nog qua substraat, aangezien ik veel verschillende verhalen lees).

De bak, zal ongeveer 5 tot 10 cm in het water hangen, zodat het er gewoon in blijft komen.
Ik heb helaas geen directe doorstroming erin, als bij bv een plantenfilter, waar het ingepompt kan worden.

Wat ik me dus afvraag:
-Is 60x15x15 genoeg voor gele lis(ik kan eventueel kortere nemen, en er 2 achter elkaar hangen) de bak zelf is 120 breed, dus 2x60cm moet passen).

-Welk substraat is aan te raden?

-Heeft het uberhaubt nut, zonder dat het water er ingepompt word, maar er gewoon doorheen kan gaan door de gaten/sleuven.

Waar moet ik verder op letten met gele lis?

De vijver zelf is iets meer als 600 liter.

mvg
 
Je kan ze op 15 cm diep zetten. Ik denk niet da het water er door gepompt moet worden. De gele lis heeft echt wel een waterzuiverend vermogen. Ik doe ze in een substraat van lavasteen ook omdat die stenen veel vuil vasthouden. Als je nog andere planten in je plantenbak wil zetten zou ik de gele lis in vijvermanden zetten, want met hun wortels zullen ze de hele bak innemen.
 
ik wil een goed zuiverende plant, dus ik kwam bij gele lis uit.
de rest word eigenlijk veel te hoog voor op een balkon.

De keus om ze in een hangende bak te zetten, komt vooral om zoveel mogelijk zwemwater over te houden.

Hoeveel lis zou ik nodig hebben?
Ik lees dat 3/4 voor 1000 liter al genoeg is.
Kan ik er alsnog 3/4 in zetten?
En gaat het ook zweefalg tegen of alleen de normale vervuilende stoffen?

Als ik met 2 bakken ga werken, zou ik eventueel 2 verschillende plantjes kunnen gebruiken...
 
De gele lis onttrekt veel voedingsstoffen uit het water waardoor de kans op algen veel kleiner zal zijn. De lavastenen zorgen voor helder water. Als je twee plantenbakken zou gaan gebruiken, zou ik een bak vol zetten met gele lis. Te veel kan nooit en het zijn bovendien mooie planten.
 
met 2 plantenbakken kom ik op 2x 50cm of 2x 60cm, ligt eraan wat er in de handel is.

Maar op sommige pagina's lees ik dat de gele lis alleen met de wortels in het water hoef te staan, en de andere zegt dat ze onder water moeten staan...
 
Ze moeten zeker niet onder water staan, maar dat mag. Ze verdragen zeker wel dieptes van 15 cm. Gele lis is een makkelijke plant en je moet zeker niet bang zijn dat hij niet zal groeien.
 
Ik denk dat die bakken 15/20 cm hoog zijn, dus denk een cm of 10 onder water totaal
 
Dat is perfect voor ze.
 
mooi, ga ik binnenkort eens even opzoek naar alle onderdeeltjes + de lisjes :p
 

Terug
Bovenaan