Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoihoi,

ik heb sinds kort een sponsfiltertje aangeschaft, aangesloten op een luchtpompje.
Ik was me niet bewust van wat voor een lawaai er uit het filtertje komt, met name door de bubbels. Het luchtpompje maakt niet zo'n lawaai.
Heeft er iemand tips en ideeën over hoe het bubbel-lawaai te verminderen (eventueel met foto's)?
Het aquarium staat op mijn studentenkamer dus is het geluid nogal een overlast.
Wat ik al heb gedaan is de uitstroom voor de helft boven water te plaatsen zodat er een kleine stroming is en de bubbels als het ware al boven water naar buiten kunnen. Dat scheelt niet veel in geluid.
 
Waarom heb je eigenlijk een zuurstofpompje in gebruik en op welke bak met welke levende have? Kies voor een klein extern filtertje als het om een kleiner bakje gaat.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

het is een hoog 30/35L bak met momenteel alleen nog een rode mangrove erin en een blok kienhout waar mos op moet gaan groeien.
Later wil ik er citroengarnaaltjes in overzetten. Ik weet niet of ik er een externe filter op kan plaatsen omdat de bovenkant van de bak een dikkere plastic rand heeft?
Dan zou ik ook nog mijn mangrove moeten laten drijven om de bak tot de rand met water te kunnen vullen. Tis een eventuele optie om later zo'n filter aan te schaffen, maar wil het eerst met dit proberen.
 
Je kan ook kijken naar bv een Aquaell mini pat.
 
Of een Eden 501
 
Pat mini is inderdaad een erg fijn filter voor zo'n maat met alleen garnalen.

Fijn sponsje er op wat de garnalen fijn vinden, maar niet de herrie van een luchtpomp en het gespetter van de luchtbellen. Erg stil filter en hoeveelheid stroming instelbaar dacht ik?

We hebben nu zelf de iets grotere broer, de aquael turbo 500 op een 30ltr cube, maar daar hebben we ook een betta bij in dus dat is meer vervuiling.
 
heb je al eens geprobeerd met een stukje grove spons in de uitlaat te steken?
 
Goeie, ik overweeg nu ene kant om een mini pat aan te schaffen en desnoods te koppelen aan m'n sponsfilter. Dan verkoop ik t luchtpompje wel, als student moet je toch iets om rond zien te komen ^^.
Sponsje ga ik proberen!
 
Plaats eens ff een foto.Dan kan wellicht beter je vraag getackeld worden.
 
Spons is een keer uitgeknepen zodat er de lucht uit is? Uitstroom is half op het oppervlak?
 
Zo staat het momenteel. De spons was volledig droog voordat ik m erin plaatste
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-07-30 at 13.00.21.jpeg
    WhatsApp Image 2020-07-30 at 13.00.21.jpeg
    51.9 KB · Weergaven: 182
  • WhatsApp Image 2020-07-30 at 13.00.20.jpeg
    WhatsApp Image 2020-07-30 at 13.00.20.jpeg
    54.9 KB · Weergaven: 178
Als je dat pijpje een stukje onder het water doet hoor je het dan niet minder?
 
Juist een heel klein stukje boven water uit laten komen!
 
Wat ik al heb gedaan is de uitstroom voor de helft boven water te plaatsen zodat er een kleine stroming is en de bubbels als het ware al boven water naar buiten kunnen. Dat scheelt niet veel in geluid.

Volgens mij heeft de TS dat al gedaan Richard en ik gebruik deze filtertjes niet dus kan er verder weinig over zeggen.
 
Jup, boven water maakt ie ietsje minder geluid. Bijna geen bubbelgeluid meer als ik een stukje van een schuursponsje in het uiteinde van het buisje doe. Alleen houd je het 'koffiepruttel' geluid van de bubbels die opstijgen. Kheb toch maar een Aquaell Mini aangeschaft.. Twijfel nu of ik deze sponsfilter met luchtpomp ga verkopen of niet. Is er een meerwaarde om de sponsfilter te koppelen aan het Aquaell pompje?
 
Wat wil je er mee bereiken dat je het combineert?

Ik weet dat je de mini pat kan combineren met een opzetstuk waardoor je er 2 sponzen op kan zetten, maar verder lijkt het me erg compleet. Je kan de stroomsterkte instellen en je kan het dacht ik gebruiken om lucht in het water te brengen als je dat wil.
 
Waarom heb je eigenlijk een zuurstofpompje in gebruik en op welke bak met welke levende have? Kies voor een klein extern filtertje als het om een kleiner bakje gaat.
Zuurstofpomp of luchtpomp :rolleyes:
 
Luchtpompje zou ik niet verkopen, ligt niet in de weg en kan alijd later handig zijn als je bijv. een tumbler wil gebruiken
 
Nevertheless TS vraagt niet naar een ander filter maar naar een oplossing met de filter die hij ju juist heeft.
 

Terug
Bovenaan