Geluidsniveau JBL e1502 Greenline


Poisson

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2021
Berichten
77
Leeftijd
42
Gisteren heb ik het aquarium gevuld en de twee JBL e1502 aangesloten, ik vind alleen dat ze erg veel geluid maken, ik hoor dit vrijwel overal in huis, best vervelend.

Moet ik genoegen nemen met dit geluid van de e1502, of kan ik dit verbeteren? De opties die ik nu overweeg zijn isolatie van de Juwel kast en eventueel een trilmat onderin. Ze stonden eerst allebei in een provisorisch lekbakje, dit maakt geen verschil voor het geluid. Daarbij heb ik het linker bakje al gesloopt door mijn gerammel, maar dat is voor later.

Wat ik gedaan heb (per filter):
  1. Filter tot boven de mandjes gevuld met water
  2. Deksel geplaatst, waarbij er een beetje water overliep, voor mij een teken dat ze genoeg gevuld waren. De deksel sloten soepel, ik hoefde niets te forceren.
  3. Slangen aangesloten op inlaat en spraybar
  4. Via de startknop op het filter water aangezogen totdat deze uit de spraybar kwam
  5. Filter aangezet
  6. Regelmatig geschud (kantelen voor/achter en links/rechts) om lucht vrij te laten komen. Dit heb ik de minuten na start gedaan, vanochtend opnieuw. Er komt dan nog minimaal lucht vrij, maar ik merk geen groot verschil met geluid.
Wanneer ik het filter aanraak voel ik een resonantie.
Beide filters maken ongeveer evenveel geluid, dit is een opname van dichtbij, op mijn iPhone zet ik het geluid ongeveer op 30-40% voor benadering werkelijkheid.




Overzichtsfoto van installatie:

JBL1.JPG

JBL2.JPG
 
In de regel moeten ze even inlopen en dan komt er een biofilm in de filter. Ik heb deze ook in de woonkamer en zit er 2 meter vanaf maar hoor hem niet.
 
Wellicht zit er nog wat lucht in en een paar keer kantelen helpt dan ook vaak wel.
 
Kijk even goed of de slangen niet tegen de achterwand komen, dit kan ook gaan resoneren en gaat je achterwand als klankkast dienen, dat heb ik altijd.
 
Zeer fraaie bak. Het is mijn ervaring dat deze filters gewoon erg luid zijn.
Je kunt isolatieschuim kopen bij de bouwmarkt om op de muren en deur van je aquariumkast te plaatsen. Je kunt ook een rubberen tegel kopen om onder de filters te plaatsen.
 
Het is mijn ervaring dat deze filters gewoon erg luid zijn.
Ik heb hiervoor ook 2x de 901 gehad en nu dus de 1502 maar ik vindt ze erg stil. Zoals Ton zegt moet je wel goed op de slangen letten maar dat is bij ieder filter zo lijkt me.
 
Bedankt allen!

In de regel moeten ze even inlopen en dan komt er een biofilm in de filter. Ik heb deze ook in de woonkamer en zit er 2 meter vanaf maar hoor hem niet.

Dit had ik in een ander topic ook gelezen inderdaad. Is dit een kwestie van dagen?

Wellicht zit er nog wat lucht in en een paar keer kantelen helpt dan ook vaak wel.

Ik heb dit al een aantal keer gedaan, tot zover helpt het niet echt. Zolang er belletjes uit de spraybar blijven komen ga ik er vanuit dat er nog lucht in de filter zit, dus ik zal dit blijven herhalen totdat er geen lucht meer uit komt.

Kijk even goed of de slangen niet tegen de achterwand komen, dit kan ook gaan resoneren en gaat je achterwand als klankkast dienen, dat heb ik altijd.

Bedoel je tegen de kast of tegen de muur? Dit laatste is onvermijdelijk gezien de krappe ruimte tussen aquarium en muur.
 
Bedoel je tegen de kast of tegen de muur? Dit laatste is onvermijdelijk gezien de krappe ruimte tussen aquarium en muur.
Voornamelijk tegen de kast aan, maar ook tegen een muur kan deze gaan resoneren, makkelijk op te lossen met een stukje buisisolatie.
 
Bedankt, ik zal hier al eens mee aan de slag gaan. Het geluid komt voornamelijk van de filter zelf, maar wellicht resoneert het ook terug vanuit de slang die tegen de kast aankomt.
 
Controleer de slangaansluitingen , mogelijk wordt een weinig lucht aangezogen.
Ik gebruik dezelfde opstartprocedure als jou , alleen gebruik ik de knop niet . En binnen no time is mijn filter stil. Filter staat in een plastic krat
 
Controleer de slangaansluitingen , mogelijk wordt een weinig lucht aangezogen.
Ik gebruik dezelfde opstartprocedure als jou , alleen gebruik ik de knop niet . En binnen no time is mijn filter stil. Filter staat in een plastic krat

Dat verklaart misschien ook waarom er lucht uit blijft komen wanneer ik rammel. Ik ga hier straks naar kijken, thanks!
 
Lastig om het op afstand te beoordelen maar als ik hem heb schoongemaakt dan kantel ik hem af en toe even en vaak is na een dag het lucht er pas goed uit. In die dag kantel ik hem even een aantal malen. Eenmaal kantelen laat dus ook hier niet alle lucht goed ontsnappen.
Maar dan hoor ik niet het draaien van de rotor/motor maar wat geluid van lucht wat in de filter borrelt.
 
Zolang er lucht uit het filter komt, zit er iets nog niet goed.
Dus of nog even flink schuddelen, en anders nog even de leidingen nalopen of die geen lucht trekt.

een filter met lucht zal nooit stil worden.
 
@Poisson , en? hoe is het ver gegaan? Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn JBL 1502 en nu ben ik hier op het forum aan het zoeken naar alle oplossingen. Ik ben erg benieuwd hoe het bij jou verder gegaan is.
 
Voor de volgende keer als je opstart het volgende eens proberen.
Laat indien nodig het water eruit lopen en maak alles schoon, mocht je het "oude" water erin laten ook geen probleem.
Doe de kop op je filter en maak de 4 klemmen vast, vul daarna met een trechter het water bij in 1 van de 2 uitlopen die je ziet in de kop tot allebei de buisjes vol zitten.
Sluit daarna je filter weer aan en zet de stroom erop.
Werkt altijd, en je hebt de startknop niet nodig.
 
JBL maakt luidsprekers. Die maken ook een hoop herrie.

Ik heb de 1502 na een maand op MP gezet. Maakte een brommend geluid dat in heel het huis te horen was.

Heb er daarna een Eheim 2217 op gezet. Die is stil.

Nu heb ik een biomaster. Maakt meer geluid dan de Eheim, maar een stuk minder dan de JBL.

Ik ga er binnenkort nog siliconen slangen aan zetten. Dat zou ook het geluid verminderen.
 
Dat verklaart misschien ook waarom er lucht uit blijft komen wanneer ik rammel. Ik ga hier straks naar kijken, thanks!
Het verdiend ook aanbeveling om goed te kijken of alle mandjes goed aansluitend op elkaar staan. Wanneer je de kop erop zet moet deze, zonder dat je de klemmen erop zet, overal gelijkmatig aansluiten. Het is dus NIET de bedoeling dat je met de klemmen de kop aantrekt.

Zelf heb ik twee JBL Filters, een 902 en een 1502, die beide prima functioneren en geen lawaai problemen geven.
 
Het verdiend ook aanbeveling om goed te kijken of alle mandjes goed aansluitend op elkaar staan. Wanneer je de kop erop zet moet deze, zonder dat je de klemmen erop zet, overal gelijkmatig aansluiten. Het is dus NIET de bedoeling dat je met de klemmen de kop aantrekt.

Zelf heb ik twee JBL Filters, een 902 en een 1502, die beide prima functioneren en geen lawaai problemen geven.
Ik heb daarnet de rotor nagekeken, eruit, erin, weer aansluiten en schuin houden met slagen naar boven om het lucht er uit te laten.. De tip van jou had ik nog niet gedaan. Niet dat ik hem moet aantrekken bij het inelkaar zetten, maar ik merk wel dat die mandjes erg nauw werkt. Dus die ga ik nu ook nog voor de zekerheid even checken..kan iig geen kwaad.
 
Ik heb mn jbl er gister ook weer afgehad voor een kleine reiniging, wat ik doe? Filter nadat ik de mandjes erin gedaan heb met water vullen. En dan de kop erop. slangadapter met de slangen eraan aansluiten en open zetten. Dan een paar keer de knop gebruiken om het water weer aan de loop te krijgen het filter in, en als dat stopt en filter vol is dan pas weer de stekker in stopcontact.
 
Ik heb daarnet de rotor nagekeken, eruit, erin, weer aansluiten en schuin houden met slagen naar boven om het lucht er uit te laten.. De tip van jou had ik nog niet gedaan. Niet dat ik hem moet aantrekken bij het inelkaar zetten, maar ik merk wel dat die mandjes erg nauw werkt. Dus die ga ik nu ook nog voor de zekerheid even checken..kan iig geen kwaad.
Nope, maakt ook geen verschil. Ik wacht wel een paar weken af of het nog minder gaat worden. Ik heb er ook al handdoeken onder gelegt ivm renosantie, maar helaas. Ik kijk het wel even aan. Bedankt voor alle tips!
 
Lees ik net op google bij "resonantie voorkomen", dat je daarvoor je geluidsdempers kunt gebruiken. Ik had nog dempers van de wasmachine liggen, deze er omgekeerd onder gelegd (anders past het niet en handdoek eronder laten liggen) en het geluid is al een stuk minder!
Dus ik heb te maken met triilings geluid. Dat scheelt alweer in het uitzoek werk:)
 
Kast resoneert waarschijnlijk mee kwestie van zorgen dat de trilling niet het hout bereikt anders is het net een luidspreker kast.
kast een de binnen zijde even beplakken met dit spul
21.jpeg
en rubber tegel onder het filter scheelt al een hoop.
 
Toen vond ik net nog een dik vilt in de garage, dat ipv handoeken eronder... Scheelt al enorm. Zit ik in iedergeval iets rustiger op de bank 😅
demping.jpg
demping.jpg
 
Kast resoneert waarschijnlijk mee kwestie van zorgen dat de trilling niet het hout bereikt anders is het net een luidspreker kast.
kast een de binnen zijde even beplakken met dit spul Bekijk bijlage 326523 en rubber tegel onder het filter scheelt al een hoop.
Net gedaan ! En scheelt al enorm. Dank je!
 
Zorg er ook voor dat de doorgevoerde slangen de kast niet raken, dat is bij mij meestal één van de problemen, resonantie.
 
Ik heb 3 weken geleden mijn bak ook opgestart met de jbl 1502 en ik baalde ook dat het geluid echt teveel was😅
Maar heb er toen een rubberen tegel onder gelegt en dat scheelde enorm! Nu 3 weken later is het geluid nog minder geworden💪 het maakt nog steeds wel wat geluid maar ik vindt het zeker niet storend meer.
 
JBL maakt luidsprekers. Die maken ook een hoop herrie.

Ik heb de 1502 na een maand op MP gezet. Maakte een brommend geluid dat in heel het huis te horen was.

Heb er daarna een Eheim 2217 op gezet. Die is stil.

Nu heb ik een biomaster. Maakt meer geluid dan de Eheim, maar een stuk minder dan de JBL.

Ik ga er binnenkort nog siliconen slangen aan zetten. Dat zou ook het geluid verminderen.
Ervaringen verschillen want ik gebruik de 1502 ook en zit op 2 meter van de aquariumkast en hoor niets terwijl hij gewoon los in het kastje staat zonder hulpmiddelen.
Waarom de een wel gebrom hoort en de ander niet dat weet ik niet maar niemand hier thuis hoort hem dus het ligt niet aan mijn oren :DD :DD
 
Ervaringen verschillen want ik gebruik de 1502 ook en zit op 2 meter van de aquariumkast en hoor niets terwijl hij gewoon los in het kastje staat zonder hulpmiddelen.
Waarom de een wel gebrom hoort en de ander niet dat weet ik niet maar niemand hier thuis hoort hem dus het ligt niet aan mijn oren :DD :DD
Mankeert ook niets aan de oren John heb er hier twee draaien de 1 hoor je bijna niet de ander is een brompot.
Zal wel met de motor wikkeling te maken hebben.
Of maandagmorgen/vrijdagmiddag product. ;)
 
Het verdiend ook aanbeveling om goed te kijken of alle mandjes goed aansluitend op elkaar staan. Wanneer je de kop erop zet moet deze, zonder dat je de klemmen erop zet, overal gelijkmatig aansluiten. Het is dus NIET de bedoeling dat je met de klemmen de kop aantrekt.

Zelf heb ik twee JBL Filters, een 902 en een 1502, die beide prima functioneren en geen lawaai problemen geven.

Bij mij maken de filters nog (te) veel geluid, maar deze tip van @benvo heb ik nog niet gecheckt. Doe ik bij de volgende waterwissel 👍
 
Bij mij maken de filters nog (te) veel geluid, maar deze tip van @benvo heb ik nog niet gecheckt. Doe ik bij de volgende waterwissel 👍
Daarom zet ik de mandjes ook eerst erin na het schoonmaken met een lege pot, dan eerst de mandjes goed op elkaar zetten, de kop passen, zoals Ben al zei de kop moet zonder de klemmen netjes aansluiten. dan de klemmen vast, en dan de pot pas vullen met een trechter en maatbeker, er kan zo'n 10 liter bij geloof ik.
 
Ik vul hem altijd eerst voordat ik de klemmen vastzet moet ik zeggen. Wel opletten dat je er niet teveel water in doet want dan kan het overstromen.
 
ook zorgen dat de rubberen pootjes (nog) aan de pot hangen.
 
Ik vul hem altijd eerst voordat ik de klemmen vastzet moet ik zeggen. Wel opletten dat je er niet teveel water in doet want dan kan het overstromen.
Dat deed ik eerst ook zo, en idd het water klets erover, en de mandjes gaan drijven waardoor ze niet meer goed op elkaar passen, met als gevolg dat je de boel weer open moet maken en goed doen.
Nu ik het op mijn manier doe nooit meer problemen gehad.
 
Je hebt mij de nieuwe versies een soort ronde pijp zitten en als ik hem openmaak dan staat het water altijd tot die rand en bij het vullen doe ik hem een halve millimeter minder vol waardoor hij niet overstroomt maar wel gelijk weer gaat lopen.
Hoe dat bij de oude zat dat weet ik al niet meer.
 

Terug
Bovenaan