Genoeg planten om in te draaien?


B

blubs

Guest
Vandaag eindelijk m'n aquarium ingericht met planten! Ik vond het moeilijk in te schatten hoeveel planten ik precies moet kopen dus ben een beetje afgegaan op het deskundige advies van de aquariumwinkel. Nu het er in staat vind ik het er mooi uit zien, maar (nog) niet heel erg vol. Ik begrijp dat vooral bij het indraaien veel planten goed is om de concurrentie met de algen aan te gaan. Las zelfs ergens dat als je van boven kijkt, je eigenlijk nog maar een klein stukje van de bodem zou moeten zien. Nou, zover is het nog lang niet. Nu was ik benieuwd naar jullie mening... is dit een goeie start? Ik heb me laten vertellen dat de plantjes rechts bij de pomp en de plantjes linksachter snelgroeiers zijn.

_MG_1808b.jpg


_MG_1809b.jpg
 
Ik zou er zelf nog wat snelgroeiers bij doen.

De javavaren, rechts van het hout, mag niet met de rizomen in de grond staan. Deze plant moet eigenlijk opgebonden worden op hout of steen. Op deze manier gaat hij rotten.
 
Leuk bakje, die stekjes rondom het filter is een redelijk snel groeiende Bacopa als ik mij niet vergis.
Plantje voor (net uit het midden) en schuin daar achter zijn Crypto's toch? die kun je beter met een paar lossen stekjes dicht bij elkaar zetten, ipv één kluit, en zit daar bodembemesting bij?

En als je echt wat snelle erbij wilt, zijn Belgisch groen en Sterrenkruid goede kandidaten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou er zelf nog wat snelgroeiers bij doen.

De javavaren, rechts van het hout, mag niet met de rizomen in de grond staan. Deze plant moet eigenlijk opgebonden worden op hout of steen. Op deze manier gaat hij rotten.

Bedankt voor de tip! Ik had begrepen dat ze inderdaad op bijvoorbeeld hout konden worden gebonden, maar dacht dat dat optioneel was. Het viel me wel al op dat ze weinig wortels hadden en dus lastig goed onder te stoppen waren. Ik zal ze vanavond of morgen aan het hout binden.

Leuk bakje, die plant links naast het filter is een redelijk snel groeiende Bacopa als ik mij niet vergis.
Plantje voor (net uit het midden) is een Crypto toch? die kun je beter met een paar lossen stekjes dicht bij elkaar zetten, ipv één kluit.

Bedankt! Je bedoelt dat plantje ook in m'n avatar staat, toch? Om eerlijk te zijn heb ik geen idee. Ik begreep van de verkoper dat het een plantje was dat redelijk laag blijft. Ik heb bij iedere plant wel gekeken of ze een beetje uit elkaar te halen waren maar dit leek me behoorlijk vergroeid... geen idee hoe zacht- of hardhandig je daarbij op kan treden?
 
Die van je avatar idd.

Ja die plantjes kunnen behoorlijk in elkaar zitten, maar met een beetje geweld kun je ze wel van elkaar trekken, maar als je het niet aandurft lekker zo laten.
Los van elkaar kun je een wat grotere bos creëren.
 
Die van je avatar idd.

Ja die plantjes kunnen behoorlijk in elkaar zitten, maar met een beetje geweld kun je ze wel van elkaar trekken, maar als je het niet aandurft lekker zo laten.
Los van elkaar kun je een wat grotere bos creëren.

Als ik de javavarens ga vastbinden zal ik ook nog eens kijken of ik die cryptos uit elkaar kan trekken. Het idee van een grotere bos staat me wel aan!

Dit stukje tekst heb je gemist denk ik, had ik nog toegevoegd na jou quote

Ah, had ik gemist ja. Er zit over de hele bodem Dennerle DeponitMix Professional 9in1 (geheel terzijde: ik moet altijd een beetje lachen om producten die 'professional' genoemd worden). Verder heb ik van de winkel vandaag FloraCell van HS Aqua meegekregen om door het water te gooien.
 
cryptos uit elkaar kan trekken
Wat mij betreft kun je beter proberen om de wortels te ontwarren voor zover mogelijk, en dan doorknippen waar het vergroeid is. Met het trekken kun je ook de plant zelf kapot trekken.
 
Er zit over de hele bodem Dennerle DeponitMix Professional 9in1 (geheel terzijde: ik moet altijd een beetje lachen om producten die 'professional' genoemd worden). Verder heb ik van de winkel vandaag FloraCell van HS Aqua meegekregen om door het water te gooien.

Komt helemaal goed zo te lezen, en als de Crypto erg tegenstribbelt lekker zo laten, wil niet op mijn geweten hebben dat jij je plantje sloopt:)
 

Terug
Bovenaan