Wat is er nieuw

Geophagus Dood

Wat is HITH ?

Je verhaal m.b.t. bacterien die in een bodem leven ken ik en klopt ook maar dat heeft niks te maken met de viezigheid van een bodem af halen. Het is niet dat je dan alle bacteriƫn mee op zuigt hoor.
Heb je helemaal gelijk in šŸ˜„ daarnaast doen corys dat ook, de bodem omwoelen en dat hoeft inderdaad niet zo kwaad te kunnen. Misschien keek ik dan verkeerd naar. Ben zelf fan van wat ik in mn bak stop het liefst er niet moet uithalen maar eens in de zoveel tijd het schoon maken moet geen kwaad kunnen en te vies is nooit goed natuurlijk😁

Als het hith zou zijn, dan had Cor ook gaten in de kop van de geo’s moeten ontdekken, lijkt mij. Daar lees ik niets over.

Ik heb soort gelijks gehad met een groep Pterophyllum leopoldi. Binnen een korte periode zowat de hele groep verloren. Zonder enige duidelijke kenmerken. Bij de manen gingen ze ineens scheef hangen en schoten dan door de bak. Met Halamid D kunnen stoppen. Ook eens gehad met nakweek Green Tefe discussen. Ook zonder enige duidelijke kenmerken de hele groep verloren. Contact gehad met de kweker en bleek dat de persoon die de andere helft van de groep had gekocht hetzelfde had. Bleek een soort virus te zijn. Maar ook dit is lastig te zeggen als je geen afstrijkje laat nemen van de zieke vis.

Het is heel vervelend als je ineens je groep Geophagus verliest, zonder te weten waaraan. Hoop dat je toch weet te achterhalen wat het nou precies was, want dan weet je hoe te handelen, mocht het weer gebeuren.

Eehm ik redeneer maar wat :
De vis drijft onderste boven, kenmerken van evenwicht problemen. Dat kan naar mijn idee 2 dingen zijn: drijfvermogen probleem of hersenbeschadiging.
Nu lijken ze niet gek te zinken of te drijven maar alleen ondersteboven gek te zwemmen op het filmpje. Dus dat zal geen zwemblaas probleem zijn maar eerder een probleem met de hersenen.

Echter dat kan dus van alles zijn mogelijk bacteriƫn, eten of .. ?

Hersen probleem is ook iets waar ik aan dacht. Aangezien er meer heel ongecontroleerd door de bak schoten (zelfs ƩƩn tegen de deksel aan) dan denk je aan een parasiet in het zenuwstelsel of iets in die trend. Geen idee wat er bij vissen mogelijk is.

Kwam dit iets oudere topic tegen toen ik zocht over zandbodems. Met de bodem heeft de sterfte niets te maken lijkt mij.

Dit doet mij toch sterk denken aan op een parasitaire infectie hoor.
Een gezonde vis gaat daar niet zomaar aan dood, maar in een vis met verminderde weerstand wel. Die zwakkere vis krijgt dan weer zo veel parasieten dat de andere vissen het ook niet meer kunnen aanvechten. Daardoor gaan ze omstebeurt.

De parasieten kunnen in de ogen gaan zitten maar ook op andere plekken waardoor bijvoorbeeld vinnen of het evenwichtsorgaan beschadigd raken. Je krijgt dan de bolle ogen of die rare bewegingen. Verschillend ziektebeeld duid mij dus ook op parasieten.

Ik heb dit zelf tot 2x toe gehad bij Mikrogeophagus ramirezi en Corydoras Panda. Vissen met een zwakke weerstand door inteelt. Eerste keer alles dood, tweede keer 5 van 10 kunnen reden met Alparex.

Ik heb dit niet allen zelf verzonnen, maar door veel online te zoeken ontdekt. Er wordt heel weinig over geschreven, maar op den duur vond ik een post van iemand die autopsie had laten doen door een bevriende bioloog. Die vond voor het oog onzichtbare, interne parasieten met de microscoop. Bewijst niet 100% dat die ook de dood van de vis hebben veroorzaakt...haast elke vis heeft parasieten. Maar hij vond er dusdanig veel en niets anders en omdat Alparex en andere anti parasitaire middelen soms helpen is dit voor mij de theorie die het meest hout snijd.

Een virus of iets dergelijks zou ook nog kunnen. Maar dan heb je meestal bij elke vis de zelfde symptomen.

Dat de Corydoras niet besmet raken kan omdat ze misschien niet veel in direct contact komen met de Geophagus. Een parasiet zweet voor zover ik weet niet door het water of zoiets, maar word vooral door direct contact doorgeven. Maar dat kan ik mis hebben.

Wou dit nog even delen omdat ik er destijds lang in heb verdiept, maar deze theorie bijna nooit tegen kwam. En nogmaals, het is voor mij de enige theorie die een beetje hout snijdt in deze situatie.

Dit lijkt mij ook de enige logische theoretische uitleg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan