Geophagus surinamis


J

JelleG

Guest
Kan de geophagus surinamis in 150cm? Of zijn er vissen die er op lijken maar er beter in passen? Op verschillende sites staat namelijk dat je ze kan houden vanaf 150 cm, maar er is verder weinig informatie over te vinden.
 
Van wat ik ervan begrijp worden onder de naam "Geophagus surinamensis" een aantal verschillende soorten verhandeld die op elkaar lijken.

Ik heb ze zelf overwogen voor mijn 2-meterbak maar kwam tot de conclusie dat ik zulke grote vissen (ik dacht dat ze 15-30 cm werden?) niet de ruimte kan geven die ze nodig hebben...

Zag er in een dierentuin wat rondzwemmen in een vierkante bak van 5 meter of zoiets. Dat leek nog ergens op.

Heb het zelf bij de Mikrogeophagus altispinosus gehouden. ;-)
 
Wat ik zo gauw vind is dat het om een vreedzame, niet-territoriale ciclide gaat,een alleseter die neigt naar herbivorisme. De bakmaat is vanaf 150 cm voor een paar, omdat ze redelijk groot kunnen worden. Liever nog wat breder dan hoog, omdat ze zich prettiger voelen in grotere groepen, en dan liefst in een speciaalaquarium met alleen deze soort.
 
Zou in principe moeten kunnen. Zoals je zegt geven de meeste sites 150cm aan.

Toch is het een van de grootste Geophagus, misschien is er een kleinere soort die je ook wel leuk vindt. Geophagus sp. "red head tapajos" bijvoorbeeld, deze wordt zo'n 15cm. Of Biotodoma cupido, een van mijn lievelingsvissen. Qua bouw en gedrag vergelijkbaar met Geophagus soorten, maar een stuk kleiner.
 
Redhead gaat ook over de 20 cm. Cupido of Guianacara is een beter idee. Als je echt een Geophagus wilt is de Pindare de enige klein blijvende optie. VKC verkoopt ze wel. Verkijk je niet op de kleur als ze jong zijn. Volwassen Pindare zijn prachtig!
 
Wauw! Die pindare zijn ook prachtig! Dat lijkt me een betere keuze dan. Bedankt allemaal voor de adviezen!
 
Zou de Geophagus winemilleri ook kunnen? Ik lees heel verschillende verhalen. Maar ik vind ze zo mooi :smitten:
 
<party_pooper>Lijken me door hun grootte niet geschikt. Vissen van dat formaat kunnen hun kont in zo'n bak amper keren. :)</party_pooper>
 
Ze worden toch niet groter dan 20cm? Waarom zouden l128 bijvoorbeeld wel kunnen dan:S
Nouja als het niet kan dan is dat maar zo, helaas. De biotodoma Cupido kan wel toch? Is deze ook mooi bodemgericht?
 
Ze worden toch niet groter dan 20cm? Waarom zouden l128 bijvoorbeeld wel kunnen dan:S
Nouja als het niet kan dan is dat maar zo, helaas. De biotodoma Cupido kan wel toch? Is deze ook mooi bodemgericht?
Weet je wat het is: mensen (niet jij, maar mensen in het algemeen) denken er veel te makkelijk over. Ze gebruiken liever niet hun verstand, wat zegt dat vissen ruim moeten kunnen rondzwemmen, maar gaan liever op het gevoel af -- of moet ik zeggen de eigen hebberigheid.

Ook ik maak me hier schuldig aan.

Een vis van 20 cm is in de lengte van een bak van 1.50 al gauw uitgezwommen. Kijk je naar de breedte/diepte --dat zal meestal 50 cm zijn-- dan is het nog beperkter. Drie vinslagen en er is alweer een glazen muur. Hoe kunnen wij van een vis verwachten dat ie tot z'n recht komt als ie dag in dag uit in die kleine rechthoekvorm vastzit? Rechthoekig is puur voor óns prettig denk ik. Een andere reden dat aquaria die vorm hebben (d.w.z. een die met de behoeften van het dier te maken heeft) is er niet.

Anyway, ik ben een zeiksnor dus je moet vooral je eigen inschatting van de dingen maken. De cupido lijkt qua grootte de betere optie. :) En yes, die plakt zonder lijm vast aan de bodemlaag.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor je uitgebreide antwoord!
 
Pindare is niet de kleinste optie, die word zelfs een stuk groter als de tapajos
 
Winemilleri is redelijk aggresief op 150 cm zou ik het niet nog eens doen.
Ik had 1 manetje op 2 vrouwtjes en het water sloeg over het aquarium als ze te keer gingen.
 
Zou de Geophagus winemilleri ook kunnen? Ik lees heel verschillende verhalen. Maar ik vind ze zo mooi :smitten:
Mijn alpha man is ver over de 20cm gekomen eerder 30cm lang..
Met goed onderhoud en goed voeren (wat in onze hobby niet heel moeilijk is) kunnen een hoop vissen aanzienlijk groter worden dan wilde exemplaren
 
Ik heb de pindare in mijn 2 meter bak. Het grootste mannetje gaat wel over de 20cm maar de andere 4 zijn een stuk kleiner.
 
Pindare is echt een van de meest klein blijvende Geophagus. Natuurlijk kan je een uitschieter hebben. Aan de andere kant is afmeting van een vis inschatten erg lastig tenzij je ze uitvangt en er een duimstok naast legt.
 

Terug
Bovenaan