Wat is er nieuw

Geplande stroomonderbreking

MadhouseNL

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2022
Leeftijd
37
Beste ,

de stroomleverancier heeft aangegeven binnenkort onderhoud aan het stroomnet hier te gaan doen , dit betekend dat er tijdelijk geen stroom is. Dit kan maximaal 4 uur duren. In het aquarium zwemmen op dit moment 4 corrydoras , 3 ottocinclus en 5 renslakken. Voor de temp ben ik niet zo bang desnoods pak ik het aquarium in met fleecedekens zodat de temp niet zo snel zakt. Het gaat me eerder om de bacterie kolonie in het filter . Kunnen deze zolang overleven zonder vers water ?

Het gaat op een 60liter bak met een fluval 107.

Nu kan ik wel een noodaccu krijgen via werk maar dit is nogal een groot en zwaar ding dus je begrijpt als het niet strikt noodzakelijk is dan laar ik hem op werk

Geen probleem hoor die 4 uur, maak je daar maar geen zorgen om. 🙂 Daar gaat niets dood aan. Als de onderbreking langer blijkt te duren dan een paar uur, kan je evt je filterpot open zetten (het deksel eraf) voor wat extra zuurstof.

Temperatuurdaling maakt ook niet uit als je bak in een verwarmde kamer staat.

Als de onderbreking langer blijkt te duren dan een paar uur, kan je evt je filterpot open zetten (het deksel eraf) voor wat extra zuurstof.
Bij een langdurige (bijvoorbeeld langer dan een dag) stroomonderbreking om filter bacterie cultuur in leven te houden
  1. Filter op een verhoging plaatsen
  2. Lege emmer op de grond
  3. Uitstroom filter (normaliter in aquarium) naar emmer verplaatsen zodat deze gaat "hevelen"
  4. Zodra emmer vol is deze weer terug gieten in aquarium
  5. Eerdere stappen af en toe herhalen
Dit werkt bij een OASE biomaster 350T in een 246L zoetwaterbak

Laatst bewerkt:
Hier paar weken terug 6 1/2 uur stroom eraf (werkzaamheden stedin) en geen enkel probleem in de 17 aquaria gehad (zoet en zout). Ook geen aanpassingen hiervoor gedaan. Wel de temperatuur van de huiskamer 2 graden hoger gezet een avond ervoor.

Ik denk dat in veel huizen de temp binnen in huis ook minimaal 18,5-19 graden is en dat zou voor enkele uren ook niet zo n probleem zijn denk ik.

ze adviseerden hier wel de koelkast/vriezer wat kouder in te stellen en kamertemperatuur iets hoger, maar paar weken terug was het ook wat kouder buiten, dan is een enigzins warme huiskamer wel prettig 🙂

Dank allemaal voor de snelle reactie. Dan laat ik het lekker zoals het is!

Hier gooi ik bij geplande onderbrekingen wel altijd het aggregaat aan.
Zal niet de eerste keer zijn dat een korte geplande onderbreking uren langer duurt dan gepland.

Geeft tevens mooi de kans om te testen of alles nog goed werkt.

Paar uur kan je filter wel uit staan, moet geen probleem opleveren met de bacteriën.

Hier heeft door vergeetachtigheid de filter weleens 12 uur uitgestaan en ik heb verder daarna geen gekke dingen gemerkt.

Hier heeft door vergeetachtigheid de filter weleens 12 uur uitgestaan en ik heb verder daarna geen gekke dingen gemerkt.
Nog net zoveel alg als altijd? :DD

Zoals al gezegd, weinig reden tot zorgen. Mocht je zulks eens hebben omdat je meterkast aan vervanging toe is bijvoorbeeld en je de enige bent waar de stroom eraf gaat, kom je met een verlengsnoer of 2 vanaf de buren ook een heel eind.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan