Gescheurde staart guppy


Waterman123

Member
Lid geworden
24 oktober 2021
Berichten
12
Leeftijd
22
Hallo. Ik heb sinds 4 maand een aquarium, dus ik ben nog een beetje een beginner. Ik heb een aantal guppy's, maar sinds vanmorgen heb ik gezien dat de staart van mijn mannelijke guppy gescheurd is.
Nu vraag ik mij af hoe dit zou kunnen komen? Wat kan ik doen om dit op te lossen?
Extra info: ik heb 3 volwassen guppy's, een aantal baby guppies en een paar garnalen.
20211024_165143.jpg
 
Niet onbelangrijke vraag: watvoor garnalen heb je? want je heb er echte rovers tussen zitten
 
Ik heb 5 vuurgarnalen, 5 blue dream garnalen, 2 citroengarnalen en 2 crystal red garnalen.
 
Dan zal dat het niet zijn, zie je de mannenguppen onderling vechten? want het is doorgaans (MITS het aquarium groot genoeg is, dus minimaal 60 cm zwemlengte) beter meer vrouwtjes te nemen dan mannetjes
 
Ik heb momenteel 1 mannetje en 2 vrouwelijke guppen. Van de babyguppen weet ik niet welk geslacht ze zijn, die zijn momenteel 5 weken oud. Ik weet niet of het daarvan een mannetje zou kunnen zijn?
 
Denk dat babygupjes nog te klein zijn hiervoor (om te vechten met het mannetje)
@stanovic weet veel meer over guppen dan ik, ik heb hem even getagd en hopelijk kan hij je verder helpen
 
Een scheur kan makkelijk onstaan. Eenkeer te wild geweest en tegen hout/filter gezwommen. Vast gezeten tussen planten oid. Vaak groeit dit binnen 2 week weer volledig aan. Het enige belangrijke is dat je water van goede kwaliteit is, dan herstelt het snel;. Bij slechte omstandigheden kan zon wondje gaan ontsteken (bacterieel of schimmel infectie). Dit is iets waar je vooral voor moet zorgen.

Hoe groot is je bak?
 
Zijn er mensen die ervaring hebben met vinrot?
 
Mijn bak is 35 liter. Kan het dat die scheur in 1 dag ontstaat en dan direct al gaat ontsteken? Maar het internet zegt dat bij vinrot vaak rode, geïrriteerde strepen of plekken op de vinnen ontstaan. Mijn guppy heeft dit ook, maar dit is volgens mij allemaal in 1 dag gebeurt wat mij wat snel lijkt.
 
Vinrot kan heel snel gaan. Duidelijke scherpe foto op je mobiel maken en kun je dan vergroten. Morgen weer foto maken en kijken of er meer van staart verdwijnt.

Let ook op oogjes, bek en andere vinnen. Vinnen knijpen en gedrag en eet hij nog.

Scheur kan in 1 seconde gebeuren zoals kikkervis aangeeft en dan.

Ik weet niet hoe de gup er in gezonde toestand er uit hoort te zien, de kleurslag. Ik zie niets roods op de foto maar een wit gedeelte en zwarte vlekken aan uit einde van staart. Zwart als dit er nooit zat is niet goed.

NH3 en NO2 waarde?

Een extra verversing kan nooit kwaad bij, iets niet pluis gevoel.

@Guppenman hebben we ook nog. Misschien dat hij even kan kijken of gup er "slecht" uit ziet. Volgens mij kunnen guppen ook goed tegen zout en kan dit ook een oplossing zijn als er probleem is met de staart.
 
Als ik vandaag kijk heb ik het idee dat dit toch erger aan het worden is. Momenteel eet hij nog en zwemt hij nog normaal rond.
1635145771301.jpeg

gupman_israel_blue_neon.png
Zo ziet de guppy er normaal uit, dus altijd wel al wat donkerder op het einde van de staart.
De NH3 weet ik niet, maar de NO2 waarde bedraagt 0.
Wat kan ik doen zodat de staart niet verder scheurt?
 
IK ga je heel erg teleurstellen en hopelijk vat je het niet op als aanval en verdwijn je niet van het forum, maar ga je er wat mee doen in het belang van je vissen.

Guppen zijn echte adhd'ers en hebben fiks wat zwemruimte nodig en een bakje van krap 35 liter is echt veel te klein, daarin verpieteren je visjes en worden ze ziek, jouw vis heeft duidelijk vinrot en dat is in dit geval een direct gevolg van een veel te klein aquarium
 
IK ga je heel erg teleurstellen en hopelijk vat je het niet op als aanval en verdwijn je niet van het forum, maar ga je er wat mee doen in het belang van je vissen.

Guppen zijn echte adhd'ers en hebben fiks wat zwemruimte nodig en een bakje van krap 35 liter is echt veel te klein, daarin verpieteren je visjes en worden ze ziek, jouw vis heeft duidelijk vinrot en dat is in dit geval een direct gevolg van een veel te klein aquarium

Ik vind dit ten dele waar. Ikzelf zou guppen ook meer ruimte geven en eigenlijk vind ik 60cm minimaal, maar ik vind het te hard om te zeggen dat dit 1 op 1 veroorzaakt wordt door een kleiner aquarium. Dit kan ook in een groot aquarium voorkomen.
Bij mijn weten heeft/had @Guppeman zijn guppen in de winter ook altijd in een dergelijke bak, maar dat kan ik mis hebben.
 
Deze foto is een stuk duidelijker. Er is echt een heel deel weg. Dat is zeker vin rot.

Zo te zien is het een bioborp (of hoe z on ding heet) of vaas/kom waar hij in zit :cry: .Zit er uberhaupt een filter in? Geen planten?

Hoe de vin rot komt kunnen we hele discussie over houden maar guppen horen niet in bioborp en al met al zullen de omstandigheden niet veel goed doen voor de vis. Om de vis nu ook nog een behandeling medicatie te geven. Ik weet niet of dit zinvol is. Als vis geen optimaal huis heeft zal hij steeds zieker/zwakker worden.

Zeker is het zinvol meer liter water en veel verversen zodat je zekerheid heb dat de waterwaardens goed zijn. Ik weet verder niet wat optimaal is voor de gup maar zorgen dat je dit voor hem regel zal al een stuk schelen.

Google even naar zout tolerantie guppy en zet hem in een flinke curver (action goedkoop) op vers water en zout en beluchting. Ze kunnen zout hebben maar ik heb geen idee hoeveel gram per liter.
 
Bij mijn weten heeft/had @Guppeman zijn guppen in de winter ook altijd in een dergelijke bak, maar dat kan ik mis hebben.
Klopt.
Maar wel met extern filter etc.

Vaak ontstaan dit soort verwondingen door te fanatiek pronken.
De vinnen worden te veel gespreid en scheuren dan.
8Bron: Elseviers aquarium encyclopedie. Een boek...)
Komt wel weer goed.
Groeit vanzelf weer dicht.
(Als dat het is tenminste)

Vinrot ben ik niet zo van overtuigd.
Het kan, hoor.
Maar daarvoor vind ik de rest van de staart er nog te goed uitzien.
Nochtans: behandelen met een zoutbadje kan geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een gewoon aquarium met filter en verwarming enzovoort, maar ik heb die zieke vis apart gestoken in een andere kom zodat die geen andere vissen kon besmetten. Ik ververs een deel van het water van die kom 3x per dag. Hopelijk is dit voldoende?

Bedankt voor de tips, ik heb een aquarium besteld van 60 cm, ik hoop dat dit verdere problemen kan voorkomen.
Nu zit ik wel met de vraag, moet dit nieuwe aquarium ook 3 weken proefdraaien voor de vissen erin mogen. Ik zit namelijk met een plaatsgebrek op mijn studentenkamer en zou dit nieuwe aquarium moeten zetten op de plaats waar het vorige momenteel staat. Dus zou dit direct in gebruik moeten nemen.
 
Indraaien is wel het beste uiteraard.
Maar nood breekt wetten.
Vroegâh wist ik niet eens wat indraaien was.
Dat deed je gewoon nog niet.

Steentjes uitwassen, planten erin dagje laten staan om eventuele mist te laten bezinken en verwarming af te stellen en hup, vissen kopen en erin.
En dat is verbazend vaak goed gegaan, moet ik zeggen.
Ook vaak fout, trouwens.

Maar wie weet.
Je kunt geluk hebben.
 
Gewoon je filter mee nemen naar het nieuwe aquarium of de media in het nieuwe filter scheelt al een stuk. Alles wat je uit de oude haal niet gaan poetsen zo over zetten daar zitten ook nog wat bacties op.

Succes en up date leuk
 
Wat goed dat je een groter aquarium heb besteld daar zullen vooral je guppen heel blij mee zijn, zelf zou ik wel gewoon eerst 4 weken indraaien en dan pas de guppen verhuizen (je garnalen kunnen in de kleine bak blijven zitten)
 
Ik heb eerlijk gezegd weinig tot niets toe te voegen aangaande het vinprobleem. Het nodige is al gezegd geworden.

Beter laat dan nooit (y)

Misschien kun jij wat info geven betreft de zout tolerantie van zieke guppen. Ik meen dat ze wel wat kunnen hebben maar hoeveel en hoe en wat?
 
Misschien heb je hier wat aan?

Of dit?

Met een paar minuutjes Googlen kun je heel wat info vinden. :)
 
Slechte vinnen is bij guppen een redelijk bekend verschijnsel dat je kan vergelijken met slechte heupen bij sommige hondenrassen.
het is een van de redenen dat je niet met jonge mannetjes kweekt als je een bepaald doel voor ogen hebt.

volgens mij is het nog geen vinrot al kan dat er wel bijkomen.
guppen genezen wel van beschadigde vinnen maar een gup met een gescheurde vin houd die scheur eigenlijk altijd.
(ik geef die altijd weg aan een kennis met rovers)

guppen houden van een beetje zout en hun natuurlijk milieu is wat brak
wat dat betreft zie ook het onderstaande draadje

 
Misschien heb je hier wat aan?

Of dit?

Met een paar minuutjes Googlen kun je heel wat info vinden. :)
:DD Als je een paar minuten google krijg je 102 978 041 sites met diverse info waar vast goede en veel schimmige adviezen staan. Veel te veel gevraagd om uit te pluizen. Ik heb geen guppen maar sluiers en weet ik wat betreft zout inzet bij sluiers. Dat was al een speurtocht op zich.

Maar voor andere met guppen zou het natuurlijk fijn zijn als iemand zoals @stanovic specifiek bij onraad, ziekte, vinrot zijn ervaring deelt met zout, hoe en wat te gebruiken. Voor ons ook fijn om toekomstige gevallen door te verwijzen naar zijn info.

Waarom weer het wiel uit vinden als @stanovic dat vast al heeft gedaan ;))
 
Bij mij zie ik af en toe ook een gup met een kapotte staart. Komt het door vechten, knabbelen. Of is het rot. Een combinatie?
Je komt er niet echt achter en zelf hou ik het praktisch door er in ieder geval voor te zorgen dat alle standaardvoorzieningen goed zijn en blijven. Oftewel goed water, goede omgeving goed voer.
Als de andere guppen goed blijven is het iets individueels en bij mij gaat de gup er dan gewoon uit als het er te pittig uitziet. In een quarantainebakje met dezelfde omstandigheden maar meer rust. Geen zout ofzo.
Dan zie je snel genoeg of ie het gaat redden.
Als ie goed doorvoed is kan een gup zichzelf herstellen. En vrij snel.
Met zout kan je een gup nog meer rust aanbieden zodat er nog meer energie naar genezen kan.
Maar een gezonde gup kan een verwonding aan zonder zout.
En als de wond te erg blijkt te zijn dan is het bij mij gewoon einde gup.
Ik besef dat sommigen dat te hard vinden.

Een hele guppenpopulatie houden in brakkig water zou ik wel de moeite waard vinden. Omdat je dan bezig bent met een groep.
 
Update:
De staart van de gup ging iedere dag enorm achteruit. Hij bleef actief rondzwemmen dus bleef ik hoop hebben en het water meerdere keren per dag verversen. Maar hij is jammer genoeg vannacht overleden.😥
Ik heb ondertussen mijn nieuwe aquarium gekregen, dit is jammer genoeg geleverd met een barst. Hierdoor kan ik het ook niet in gebruik nemen😑. Ik ben bezig met de klantendienst van de leverancier maar dit gaat verschrikkelijk traag. 🤬 Hopelijk krijg ik snel een nieuw toegestuurd zodat ik de vissen kan oversteken.
 

Terug
Bovenaan