Wat is er nieuw

Geschikt aquarium voor vermeerdering Platy's

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lyasco
  • Startdatum Startdatum
L

Lyasco

Guest
Hoi,

In een nieuw aquarium (60 liter) wil ik graag platy's gaan houden. Je leest overal dat de kweek van deze vissen erg makkelijk is. Nu wil ik ze niet echt gaan houden om te kweken maar ik wil wel graag dat het aquarium geschikt is voor de kweek zodat de jonge visjes het kunnen overleven.

Denken jullie dat het met de volgende inrichting mogelijk is om jonge vissen over te houden?
  • Cryptocoryne lucens (hoog en compact achterin het aquarium)
  • Anubias (bedekt een groot (35cm) stuk hout - midden van het aquarium)
  • Eleocharis acicularis (naaldgras, zijkant/voorkant aquarium)
  • Salvinia natans (drijfplant)
  • Enkele mosbollen
Alvast bedankt!

Ik heb ze nooit zelf gehad maar heb hier weleens gelezen dat deze vissen niet zo snel hun eigen jongen opeten dus zou dan prima moeten lukken.

Seabait zei:
Ik heb ze nooit zelf gehad maar heb hier weleens gelezen dat deze vissen niet zo snel hun eigen jongen opeten dus zou dan prima moeten lukken.
Of ze de jongen eten is uit de vele webpagina's die ik heb gelezen niet helemaal duidelijk geworden. De informatie die te vinden is loopt nogal uiteen 😛
  • Nee, ze eten de jonge vissen niet op
  • Ja, ze eten de jonge vissen op
  • Ze eten de jonge vissen alleen op als er overbevolking is
Maar ik neem aan dat de beplanting die ik heb wel voor genoeg schuilplaatsen zorgt zodat er altijd jongen zijn die het overleven (?)

Een andere - niet onbelangrijke - vraag is, hoeveel Platy's kan ik het beste aanschaffen voor mijn 60 liter aquarium en wat voor verhouding M/V zou ik aanhouden?

Iemand een idee hoeveel Platy's kan ik het beste kan aanschaffen voor mijn 60 liter aquarium en wat voor verhouding M/V ik het beste aan kan houden?

Zelf zit ik te denken aan 3 man en 7 vrouw.

Of ze hun jongen opeten is volgens mij per individuele vis verschillend. Ik heb guppen gehad waar 2 dagen oude jongen gewoon tussen konden zwemmen en heb op dit moment ook koraal platy's die volgens mij wel een klein visje lusten. Gewoon kijken hoe het gaat, van te voren niks zinnigs over te zeggen.

Je moet er wel rekening mee houden dat 7 vrouwen ook veel jongen geven. Ik zou er max. 2 mannen bij zetten (1 man VS. 2/3 vrouwen).

Hopelijk heb ik een beetje kunnen helpen. Zelf heb ik platy's in een 72 liter bak, heb zelf het idee dat ze daar net beter in uitkomen dan de gewone 54 liter aquaria.

Als je ze wil houden om te kweken heb je meerdere aquariums nodig. 1 aquarium waar je de ouders in kan houden, om te conditioneren. 1 aquarium, waar je de vrouwen kan zetten om te werpen. Ik zou hier het volledige oppervlak toe leggen met drijfplanten. In de aard van sumatravaren. Dit is een betere drijfplant, omdat deze voor meer verstop- en rustplekken zorgt. Chinese klimop kan ook. Daarnaast zou ik nog enkele bakken zetten om de jongen volgens grote te laten opgroeien.

Als je echt wil gaan kweken, kan je niet met slechts 1 aquarium werken. Anders is dit te snel overbevolkt. Om de jongen op te kweken, moet je ze ook gericht kunnen voederen. Als ze dan nog bij de ouders zitten, zullen die weg zijn met het voer en ga je enkel de sterkste jongen overhouden.

Lyasco zei:
Iemand een idee hoeveel Platy's kan ik het beste kan aanschaffen voor mijn 60 liter aquarium en wat voor verhouding M/V ik het beste aan kan houden?

Zelf zit ik te denken aan 3 man en 7 vrouw.

Niet doen, dat gaat grote problemen opleveren. Die beesten fokken als konijnen en je hebt dan binnen de kortste keren een overbevolking waar de honden geen brood van lusten. Zoals hierboven al gezegd : voor de echte kweek heb je aanzienlijk meer bakken nodig. Heb je die niet, begin er dan asjeblief niet aan

Het is zeker niet mijn bedoeling om echt te gaan kweken. Ik wil alleen graag een vis houden welke niet te veel eisen stelt en waar (redelijk) eenvoudig jongen te verwachten zijn.

Dat er enkele jongen opgegeten wordt door andere platy's of door de garnalen (eten die jonge vissen??) is dan ook niet erg, ik zou het alleen fijn vinden als enkele het wel zouden overleven.

Het probleem is dat het er niet slechts een paar zijn die het gaan overleven, zeker niet met de aantallen vrouwtjes die je er in wil stoppen. Zoals gezegd : het resultaat is een explosie van jongen, en zie ze maar kwijt te raken. Voor je het weet heb je grandioze problemen met de kwaliteit van het water, met hoge vervuiling en alle gevolgen daar weer van. Als je dan toch eens jongen wil zien beperk je dan tot 1, maximaal 2 vrouwtjes, en dan nog gaat het razend snel

AquaVISie zei:
Het probleem is dat het er niet slechts een paar zijn die het gaan overleven, zeker niet met de aantallen vrouwtjes die je er in wil stoppen. Zoals gezegd : het resultaat is een explosie van jongen, en zie ze maar kwijt te raken. Voor je het weet heb je grandioze problemen met de kwaliteit van het water, met hoge vervuiling en alle gevolgen daar weer van. Als je dan toch eens jongen wil zien beperk je dan tot 1, maximaal 2 vrouwtjes, en dan nog gaat het razend snel
Bedoel je dan meerdere mannetjes op 1-2 vrouwtjes of 1m-2v?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan