Geschikt voor discussen?


Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Berichten
8,821
Leeftijd
23
Locatie
Glabbeek (België)
Beste mede-aquarianen,


Is volgende maat geschikt voor discussen?



(lengte x breedte x hoogte)

151 cm x 51 cm x66 cm
 
Maanvissen ook niet hoor,zou het bij garnalen en slakken houden.
 
Seabait zei:
Maanvissen ook niet hoor,zou het bij garnalen en slakken houden.

Garnalen en slakken, in zo een grote bak?

Gaat dat niet, in een Juwel Rio 400?
 
Nou C volgens mij vraag je wel een beetje naar de bekende weg hoor ;)
Ben je hier zo actief en zou je zelf niet weten dat een bak van die afmetingen wel of niet geschikt zou zijn voor de vissen die je noemt...
 
C�dric Vleminckx zei:
Seabait zei:
Maanvissen ook niet hoor,zou het bij garnalen en slakken houden.

Garnalen en slakken, in zo een grote bak?

Gaat dat niet, in een Juwel Rio 400?
Denk aan de prachtige garnalenbak die je in een Rio 400 kan maken :D

Maar, volgens mij kunnen er prima discussen in.
 
Anderzijds, als ik zie hoe groot de Appelslakken van Shortysfishies groeien en de hoeveelheid nakomelingen zou je misschien veiliger zijn om wat groter te gaan ;)
 
Seabait zei:
Nou C volgens mij vraag je wel een beetje naar de bekende weg hoor ;)
Ben je hier zo actief en zou je zelf niet weten dat een bak van die afmetingen wel of niet geschikt zou zijn voor de vissen die je noemt...

Het is niet omdat ik hier heel actief ben, dat ik ook alles weet.

Ik leer ook nog iedere dag bij, van wat dat ik lees.

Zoals je waarschijnlijk wel weet is dat ik binnenkort ga beginnen met aquarium(s).

En hierbij ben ik al een beetje aan het zoeken wat wel en niet kan.

Maar ik wil niet mijn bak aanschaffen, er dan een maand later discussen inzetten en dan allerlei commentaar krijgen dat dat niet goed is, dat mijn bak te klein is.

Dit wil ik liever vermijden, en op zeker spelen.
 
MaestroCygni zei:
C�dric Vleminckx zei:
Seabait zei:
Maanvissen ook niet hoor,zou het bij garnalen en slakken houden.

Garnalen en slakken, in zo een grote bak?

Gaat dat niet, in een Juwel Rio 400?
Denk aan de prachtige garnalenbak die je in een Rio 400 kan maken :D

Maar, volgens mij kunnen er prima discussen in.

Ja, dat is wel een prachtige garnalenbak, en vooral een hele grootte ;)

Kan ik er wel honderduizenden in stoppen..

Dacht ik ondertussen ook al wel, dat discussen kon.
 
TonHageraats zei:
Anderzijds, als ik zie hoe groot de Appelslakken van Shortysfishies groeien en de hoeveelheid nakomelingen zou je misschien veiliger zijn om wat groter te gaan ;)

Nog groter :! :d
 
C�dric Vleminckx zei:
Seabait zei:
Nou C volgens mij vraag je wel een beetje naar de bekende weg hoor ;)
Ben je hier zo actief en zou je zelf niet weten dat een bak van die afmetingen wel of niet geschikt zou zijn voor de vissen die je noemt...

Het is niet omdat ik hier heel actief ben, dat ik ook alles weet.

Ik leer ook nog iedere dag bij, van wat dat ik lees.

Zoals je waarschijnlijk wel weet is dat ik binnenkort ga beginnen met aquarium(s).

En hierbij ben ik al een beetje aan het zoeken wat wel en niet kan.

Maar ik wil niet mijn bak aanschaffen, er dan een maand later discussen inzetten en dan allerlei commentaar krijgen dat dat niet goed is, dat mijn bak te klein is.

Dit wil ik liever vermijden, en op zeker spelen.

Discussen zijn nou niet echt beginnersvissen.

Denk aan: aanschafprijs, veel verversen , verwarmen, voer.
 
Zou me wel flink inlezen over Discussen voordat je daar aan begint, het gaat logischerwijs niet alleen over bakmaat, maar ook zuurgraad, samenstelling en weet ik wat, komt op mij niet over als kattepis ;)
Succes.
 
Hier vast een leesstukje, vergeet ook niet dat jong en dus mogelijk goedkopere Discussen vele malen op een dag gevoerd moeten worden!
Dus ga nog maar geen vacatie plannen.
http://www.discusmania.nl/verzorging.html
 
peterdenhaag53 zei:
C�dric Vleminckx zei:
Seabait zei:
Nou C volgens mij vraag je wel een beetje naar de bekende weg hoor ;)
Ben je hier zo actief en zou je zelf niet weten dat een bak van die afmetingen wel of niet geschikt zou zijn voor de vissen die je noemt...

Het is niet omdat ik hier heel actief ben, dat ik ook alles weet.

Ik leer ook nog iedere dag bij, van wat dat ik lees.

Zoals je waarschijnlijk wel weet is dat ik binnenkort ga beginnen met aquarium(s).

En hierbij ben ik al een beetje aan het zoeken wat wel en niet kan.

Maar ik wil niet mijn bak aanschaffen, er dan een maand later discussen inzetten en dan allerlei commentaar krijgen dat dat niet goed is, dat mijn bak te klein is.

Dit wil ik liever vermijden, en op zeker spelen.

Discussen zijn nou niet echt beginnersvissen.

Denk aan: aanschafprijs, veel verversen , verwarmen, voer.

Ja, dat weet ik wel, maar ik wou gewoon weten als die maat wel paste.

Ik kan dan ook gewoon verdergaan met maanvissen, die heb ik vroeger ook gehad (mijn ouders).
 
kellemes zei:
Zou me wel flink inlezen over Discussen voordat je daar aan begint, het gaat logischerwijs niet alleen over bakmaat, maar ook zuurgraad, samenstelling en weet ik wat, komt op mij niet over als kattepis ;)
Succes.

Ok�, maar dat was niet helemaal de bedoeling.

Het is niet de bedoeling gat ik discussen ga houden, ik wou enkel weten als dat zou lukken in de bak die ik op het oog heb, voor weet toch maar ooit in de toekomst ;)

Nu zou ik gewoon willen verdergaan met maanvissen, die heb ik vroeger ook gehad (mijn ouders).
 
Jos Brand zei:
Seabait zei:
Nee helaas C�dric.

Misschien kan je toelichten waarom dit volgens jou niet zou kunnen?

Dat was maar een grapje van John ;) :d :d

Maar het was ook maar gewoon om te weten, voor wie weet ''ooit'' in de toekomst.

Maar nu ga ik het gewoon maar houden met maanvissen, die doen je ook wel een beetje denken aan de discussen.
 
Jos Brand zei:
Seabait zei:
Nee helaas C�dric.

Misschien kan je toelichten waarom dit volgens jou niet zou kunnen?

Was een geintje Jos.

Lees de volgende post ook maar.

Seabait zei:
Nou C volgens mij vraag je wel een beetje naar de bekende weg hoor ;)
Ben je hier zo actief en zou je zelf niet weten dat een bak van die afmetingen wel of niet geschikt zou zijn voor de vissen die je noemt...
 
peterdenhaag53 zei:
Jos Brand zei:
Seabait zei:
Nee helaas C�dric.

Misschien kan je toelichten waarom dit volgens jou niet zou kunnen?

Was een geintje Jos.

Lees de volgende post ook maar.

Seabait zei:
Nou C volgens mij vraag je wel een beetje naar de bekende weg hoor ;)
Ben je hier zo actief en zou je zelf niet weten dat een bak van die afmetingen wel of niet geschikt zou zijn voor de vissen die je noemt...

Gelukkig ;) :d
 
Mee eens :), we zitten C�dric in dit topic een beetje te "dollen" , wetende dat hij zondermeer zich goed gaat inlezen in zijn toekomstig te houden vissen.
En ook weet waar hij raad en daad kan vinden. ;)
 
Ja, discussen zouden nog wat te moeilijk zijn, zo zonder ervaring.

Ik wil geen beestjes gaan kopen, die ten eerste al zo veel kosten, en dat ik ze da zou ''verwaarlozen''.

Moest ik ervaring hebben, zou ik er direct gaan halen. Dan zou ik voor ze kunnen zorgen.

Maar dat zal nog wel komen in de toekomst, ik ben nog jong ;)

Ook weet ik natuurlijk dat hier wel altijd mijn vragen opgelost zullen geraken, zodat alles goed verloopt.

Daarvoor wil ik jullie toch wel bedanken, voor alle moeite en berichten!
 
C�dric Vleminckx zei:
Ja, discussen zouden nog wat te moeilijk zijn, zo zonder ervaring.

Ik wil geen beestjes gaan kopen, die ten eerste al zo veel kosten, en dat ik ze da zou ''verwaarlozen''.

Moest ik ervaring hebben, zou ik er direct gaan halen. Dan zou ik voor ze kunnen zorgen.

Maar dat zal nog wel komen in de toekomst, ik ben nog jong ;)

Ook weet ik natuurlijk dat hier wel altijd mijn vragen opgelost zullen geraken, zodat alles goed verloopt.

Daarvoor wil ik jullie toch wel bedanken, voor alle moeite en berichten!
:thumbs:
 
Haha, ik ahd dit topic ook niet direct verwacht van jou. 5200 berichten betekend niet perse een pro, maar je hebt vast wel veel kennis. iig de vraag over de maten van een bak. Deze vraag kan je stellen als je een 142x45x45 bak hebt. Niet bij zo'n formaat bak die jij hebt :p. 480 liter is best veel. Passen er prima 7 in, met iets andere vissen erbij. simpel feitje wat je vaak leest is 50 liter per vis rekenen.

Je moet Discussen als laatste onderschatten, maar ook niet overschatten (alsof je er alleen klaar voor bent wanneer je alles van alles weet). Als jij gewoon doet wat er staat en met hart en ziel inzet, kan je ze houden in zo'n bak. Wel moet je je flink inlezen.

Besef wel dat het veel tijd en water kost. Bij jonge vissen ook eten.

Wanneer ben je ervaren genoeg voor discussen? Als je 5 jaar maanvissen hebt gehad? Denk het niet... Discussen zetten je alsnog nieuwe en andere verassingen voor. Maar dat blijf je houden, al heb je 100 jaar ervaring.
 
Canon zei:
Haha, ik ahd dit topic ook niet direct verwacht van jou. 5200 berichten betekend niet perse een pro, maar je hebt vast wel veel kennis. iig de vraag over de maten van een bak. Deze vraag kan je stellen als je een 142x45x45 bak hebt. Niet bij zo'n formaat bak die jij hebt :p. 480 liter is best veel. Passen er prima 7 in, met iets andere vissen erbij. simpel feitje wat je vaak leest is 50 liter per vis rekenen.

Je moet Discussen als laatste onderschatten, maar ook niet overschatten (alsof je er alleen klaar voor bent wanneer je alles van alles weet). Als jij gewoon doet wat er staat en met hart en ziel inzet, kan je ze houden in zo'n bak. Wel moet je je flink inlezen.

Besef wel dat het veel tijd en water kost. Bij jonge vissen ook eten.

Wanneer ben je ervaren genoeg voor discussen? Als je 5 jaar maanvissen hebt gehad? Denk het niet... Discussen zetten je alsnog nieuwe en andere verassingen voor. Maar dat blijf je houden, al heb je 100 jaar ervaring.

Dank voor het bericht!

Een PRO ben ik nu ook weer niet, hoor.

De bak heb ik nog niet.

Ik wou enkel met zekerheid weten met zekerheid als het wel zou kunnen, maar zeker nog niet voor nu.

Als de bak er is binnen enkele weken, zal het nog een maandje wachten zijn om daar vissen in te kunnen houden.

Ik kan natuurlijk al wel lekker aan de slag met de planten en hardscape, dus dat kan dan ook altijd wat plezier opleveren.

En dan zou ik gaan voor maanvissen, daar kan ik ook een mooi groepje van houden, met dan nog wat andere mooie vissen.

Misschien binnen enkele jaren discussen, als ik er klaar voor ben.

Maar zeker nog niet nu, dat is nog te vroeg. ;)
 
Aha je zat dus ook al aan discussen te denken. Zijn hartstikke mooi, heb er zelf geen ervaring mee moet ik zeggen. Wordt dit je allereerste aquarium? Ik zou beginnen met wat mooie manen, en als het goed lukt met het voeren en je vissen goed groeien, kan je altijd nog de overstap maken naar discussen. Intensief visje lijkt het me wel. Begin bij het begin zou ik zeggen, je kennis groeit vanzelf. ;)
 
Ja, meer informatie kan je altijd vinden in mijn fotoalbum, zie mijn onderschrift.

Dit is niet mijn allereerste aquarium, vroeger heb ik er ook nog eentje gehad, toen was ik kleiner.

6-7 jaar was ik toen, natuurlijk met de hulp van mijn ouders.

Was ook eentje met manen, eentje van 2 meter.

Natuurlijk wil ik zelfstandig mijn aquarium opbouwen zonder dat mijn ouders dit voor me hoeven te doen ;)

Natuurlijk zou ik na enkele jaren wel de overstap willen maken, als dat mogelijk is.

Maar nu nog niet.

Hopelijk word mijn kennis inderdaad nog uitgebreider.

Nu met mijn <<eerste>> ''zelfstandige'' bak wil ik het natuurlijk goed doen, zodat mijn ervaring ook stijgt.
 
Kennis doe je mede ook op door het gewoon te doen. Volg je hart, door schade en schande wordt men wijs!
 
Erwin1982 zei:
Kennis doe je mede ook op door het gewoon te doen. Volg je hart, door schade en schande wordt men wijs!

Ik zal het eerst toch maar eens proberen met maanvissen, die heb ik vroeger mede ook al gehad.

Aan discussen zou ik nu nog willen aan beginnen, omdat het nogal redelijke dure vissen zijn, en moet ik dan iets fouts doen, zou ik het toch wel erg vinden.

En het zijn ook zo mooie beestjes, en ik zou het niets kwaad willen doen.

Waarschijnlijk komt dat er wel nog van, maar nog niet nu..

Ik het nog tijd genoeg ;)
 

Terug
Bovenaan