Geschikt voor garnalen?


E

Effishient

Guest
Hoi,

Ik heb een paar weken deze bak draaien, maar wist niet precies wat ik erin wilde zetten.
Nu heb ik besloten om er vuurgarnalen in te zetten, het is mijn eerste keer om garnalen te hebben dus weet ik er nog niet heel veel over. Ik wil mezelf nog gaan inlezen.

Mijn vraag: Is de inrichting geschikt voor garnalen?
De bak is ongeveer 20 liter en er zit nu een sponsfilter in, ik wil deze denk ik vervangen door een binnenfilter (Superfish Aquaflow 50?) maar heb gehoord dat garnalen daarin opgezogen kunnen worden, is dat zo?
WhatsApp Image 2018-04-18 at 4.52.00 PM.jpeg
 
In richting kan wel lijkt me zo. Ik heb een bak van 25 liter met de Aquaflow 100. Je moet inderdaad de ingang bij het snoer afdichten met filterwatten en bij het regelschuifje iets inproppen zoals een stukje sateprikker.
Er zijn dus wel wat aanpassingen bij nodig en kijk anders eens bij de Aquaell mini pat.
 
Ik zal eens kijken naar dat filter. Het maakt me niet echt uit als ik het filter moet aanpassen, als het maar veilig is voor de garnaaltjes. Bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een sponsfilter is juist ideaal voor garnalen en het bakje ziet er verder ook prima voor ze uit hoor!
Zou het nog een paar weken laten draaien en dan de garnalen nemen.
 
Het probleem is dat de bak in mijn slaapkamer staat, dus heb er toch hinder van. :oops:
 
Begrijp ik het goed en werkt hij niet op zo'n luchtpompje maar op elektriciteit? Lijkt me een erg goed alternatief, moet wel even kijken of hij erin past. :)
 
Klopt,zit gewoon een stekker aan dus alle voordelen van een sponsfilter maar niet de herrie! ;)
Hoeveel ruimte heb je vanaf de bodem tot het wateroppervlak?
 
Op de site staat er dat hij 24 cm hoog is, tot het wateroppervlak is het maar 21 cm en tot de rand is het 23 cm, ben bang dat dat dus niet gaat passen. Is hij toevallig in te korten zonder het hele filter te mollen? :S
 
Lekker het sponsfilter laten zitten. In het begin is het een beetje vervelend maar na een paar dagen sust het gezoem je rustig in slaap, in de wetenschap dat alles OK draait :D

In een stil huis zou ik me niet meer in slaap weten te krijgen hoor!
 
Op de site staat er dat hij 24 cm hoog is, tot het wateroppervlak is het maar 21 cm en tot de rand is het 23 cm, ben bang dat dat dus niet gaat passen. Is hij toevallig in te korten zonder het hele filter te mollen? :S


Dat is krap,filter kan je helaas niet korter maken want daar heb ik ook naar gekeken omdat het bakje aan de lage kant was.
Had de bodembedekking wat weggehaald op de plek waar het filter hangt en toen ging het net,is misschien ook een optie voor je?
 
Het gaat me niet eens zoveel om het luchtpompje, dat heb ik nu in een lade van een kast gedaan dus daar heb ik nu weinig last van, maar vooral om de bellen die je steeds hoor als ze op het oppervlak komen.

Die afmetingen die ik net door heb gegeven zijn zonder de bodem meegerekend te hebben, dus dat gaat echt niet passen, jammer want was wel fijn geweest.
 
Ja een Aquael pat mini zoals John eerder al aangaf idd..
 
Ik heb vandaag ook mijn eerste Bob filtertje geïnstalleerd en had hetzelfde probleem. De bak was niet hoog genoeg. Gelukkig kon ik ongeveer een centimeter van het buisje afzagen en paste het allemaal precies :thumbs:
 
Ik denk dat ik dan voor een Aquael pat mini ga, is dat gewoon hetzelfde concept als de bob? En wouter, hoe hoog is jouw aquarium?
 
Een Aquael is ongeveer 15 cm met spons maar mooiste is om enkel het pompkopje van de Aqauel bovenop een dubbele sponsfilter te zetten zodat je 2 sponzen hebt.

Ik heb vandaag ook mijn eerste Bob filtertje geïnstalleerd en had hetzelfde probleem. De bak was niet hoog genoeg. Gelukkig kon ik ongeveer een centimeter van het buisje afzagen en paste het allemaal precies :thumbs:

Je hebt het over een bob filter maar zie op je foto in je album een gewone dubbele sponsfilter Wouter.
 
Ik denk dat ik dan voor een Aquael pat mini ga, is dat gewoon hetzelfde concept als de bob? En wouter, hoe hoog is jouw aquarium?
De Aquael is gewoon hetzelfde concept. Enige verschillen zijn dat de Aquael ook belletjes kan geven, een hardere uitstroom heeft en het technische gedeelte aan de bovenkant heeft zitten.
 
Een Aquael is ongeveer 15 cm met spons maar mooiste is om enkel het pompkopje van de Aqauel bovenop een dubbele sponsfilter te zetten zodat je 2 sponzen hebt.



Je hebt het over een bob filter maar zie op je foto in je album een gewone dubbele sponsfilter Wouter.

Dit is een BOB


FE930E56-9E49-4FC3-9A0C-2037479C3E7E.jpeg
 
Pff staat gewoon in je album,lekker opgelet! sorry ;)

Hoe heb je dat precies gedaan met zagen dan?
 
Heeft er iemand een fotoke van een Aquael zodat ik de vergelijking kan maken met een BOB dank u.:petjeaf:
 
In de eerste link zie je de Aquael en de optie om deze op een dubbel sponsfilter te zetten en de andere link is het Bobfilter.

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/aquael-aquael-pat-mini.html

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ebi-bob-sponsfilter.html
Bedankt voor de snelle reactie John hier kan ik wel wat mee want ben me ook aan het verdiepen in garnalen houden en ik krijg binnenkort een bakje binnen.
 
Graag gedaan Johnny,zo'n Bob filter is eigenlijk maar geschikt voor bakjes tot max 20 liter is mijn ervaring dus voor grotere kan je beter zo'n Aquael nemen.
 
Graag gedaan Johnny,zo'n Bob filter is eigenlijk maar geschikt voor bakjes tot max 20 liter is mijn ervaring dus voor grotere kan je beter zo'n Aquael nemen.
Dat denk ik ook inderdaad, vind de uitstroom vrij zwak.

Pff staat gewoon in je album,lekker opgelet! sorry ;)

Hoe heb je dat precies gedaan met zagen dan?
Je hebt het spons gedeelte daarop klik je een beetje een doorzichtige buis waarin je de buis met uitstroom schuift. Dit doorzichte buisje kan een centimetertje korter. Gewoon eraf zagen en er weer op klikken.
 
Op onderstaande foto zie je goed dat stukje over lengte die het buisje heeft.

8eotxk
 
Ah oke,dan heb ik niet goed gekeken want dacht echt dat dat niet ging maar was gelukkig achteraf ook niet nodig meer hier.
 

Terug
Bovenaan