Geschikte bovenlaag vis: bettamannetje of goeramikoppel


Aqua_Spy

Well-known member
Lid geworden
19 november 2020
Berichten
105
Leeftijd
44
Hi allen,

Ik heb een schooltje corydoras voor de onderlaag, een schooltje neontetra's voor de middenlaag en om het compeleet te maken zoek een geschikte bewoner voor de bovenlaag. Ik zat te twijfelen aan een goerami koppel of eigenlijk het liefste een betta mannetje alhoewel ik weet dat die laatste een risico kan zijn. Ik beschik over een aardig beplante 80cm bak waarin 6 cory's zitten en 10 neontetra's. Wat is jullie gedachte hierover? Is een bettamannetje een te groot risico? Ik beschik niet over een reservebak helaas en wil het bij een aquarium houden.

Alvast dank
 
Een betta gaat niet op zijn gemak zijn in een 80cm bak. Zijn namelijk heel territoriaal, en zullen constant aan het patrouilleren zijn.
Aangezien dat toch al wel een ruimer formaat is, gaan ze de hele tijd niets anders doen en zo gestresseerd geraken.
Ik zou dus al eerder gaan kijken naar een goeramikoppel.
 
Hmmm interessant. Je zou denken dat een groter aquarium juist voor meer rust zou zorgen ipv meer stress. maar je uitleg klinkt geloofwaardig. Zijn er nog geschiktere of minder geschiktere goeramisoorten? Ben geen ervaren aquariaan dus hou ik het het liefste bij een simplee soort.
 
Hmmm interessant. Je zou denken dat een groter aquarium juist voor meer rust zou zorgen ipv meer stress. maar je uitleg klinkt geloofwaardig.
Voor de meeste soorten is dat inderdaad het geval, maar niet voor betta's. Daarom worden ze ook vaak alleen gehouden, één man en meerdere vrouwen of per koppel gehouden en dit in een kleinere bak waar ze op hun gemak zitten.
 
Zijn er nog geschiktere of minder geschiktere goeramisoorten? Ben geen ervaren aquariaan dus hou ik het het liefste bij een simplee soort.
Ik denk meteen aan een koppel honinggoerami's.
Maar wil je echt specifiek een koppel goerami's? Of staat een scholenvisje om de bovenlaag op te vullen jou ook wel aan?
 
het hoeft niet perse een koppel goerami's te zijn. andere visen voor de bovenlaag zijn ook welkom... dus mocht je suggesties hebben, die zijn welkom!
 
Bijlzalmen zijn ook zeer mooi om de bovenlaag op te vullen... maar dat is natuurlijk weer persoonlijke mening.
Heb jij een bepaalde voorkeur voor de bovenlaag?
 
Wilde een iets grotere vis en zat daarom ook een goeramisoort te denken. Bijlzampjes heb ik wel over gehoord maar volgens mij behoren die ook in een schooltje van 5 of nog meer te worden gehouden? Ik moet ook nog een beetje wennen aan de vorm
 
Een betta gaat niet op zijn gemak zijn in een 80cm bak. Zijn namelijk heel territoriaal, en zullen constant aan het patrouilleren zijn.
Aangezien dat toch al wel een ruimer formaat is, gaan ze de hele tijd niets anders doen en zo gestresseerd geraken.
Ik zou dus al eerder gaan kijken naar een goeramikoppel.
Het ligt aan het karakter van de betta. Heb hier een betta zitten die kijkt niet eens ergens naar om, of het nou een vis is of een jong garnaal laat ze allemaal met rust. Maar goed dat is mijn ervaring. En heb juist begrepen dat je ze juist niet als koppel of harem moet houden...
 
Geen ervaring met betta's maar zie hier op het forum wel betta's die in een groter aquarium worden houden. Zou dan wel één nemen met kort(ere) vinnen en niet meer dan 1.
 
Het ligt aan het karakter van de betta. Heb hier een betta zitten die kijkt niet eens ergens naar om, of het nou een vis is of een jong garnaal laat ze allemaal met rust. Maar goed dat is mijn ervaring. En heb juist begrepen dat je ze juist niet als koppel of harem moet houden...
Vissen hebben uiteraard ook hun eigen karakter. Je kan geluk hebben, maar ook tegenslag.
Als je meerdere betta's wilt houden moet je bak dat natuurlijk ook toelaten (en ik zou dan groter gaan dan 80 cm) en moet je 1 man en meerdere vrouwen (minstens 5) nemen. Een koppel dat al bij mekaar is kan je uiteraard zorgeloos bij mekaar zetten.
Zoniet krijg je agressieve situaties die je absoluut wilt vermijden.
 
Ok maar een mannetjes betta combineren met een schooltje tetras en corys is dus een wilde gok die verkeerd kan uitpakken begrijp ik. Dus het beter bij goerami of een bijlzampjes houden in dat geval
 
Ik heb het zelf nooit als gok beschouwd. Gewoon goed in de winkel observeren
 
Ik heb uiteindelijk besloten voor een koppeltje honinggoerami's te gaan. Helaas hebben beide vissen binnen 48 uur het loodje gelegd. Vooraf had ik het water nog laten controleren en het was zo schoon dat de verkoper zei dat ik het water kon opdrinken. Een advies wat ik overigens niet opgevolgd heb Honinggoerami's komen er vooropig bij mij niet in en betta's vind ik na de nodige research een te groot risico maar zijn er nog andere suggesties voor een goede bovenlaagvis? De bijlzalm werd al genoemd maar zijn er nog meer soorten die hiervoor geschikt zijn?
 
Ik zou in elk geval dit wel bij de lfs aangeven want met wat geluk krijg je een nieuw koppel.
 
Dat ga ik zeker doen maar twijfel of ik nog wel honinggoerami's wil van deze lfs. Want het is wel érg toevallig dat beide het loodje leggen dus heb mijn twijfels over deze lichting. Verder geen klachten over deze winkel hoor want ze zijn erg behulpzaam
 
Balen van de goeramis
Epiplatus annulatus
 
Gourami's anno nu zijn zwak en kwetsbaar, vergelijkbaar met het antenne baarsje verhaal, compleet doorgekweekt

Enneuh hier heb je er 1, ohnee 2, ohnee 3, ohnee 4, samen in een 350 liter 1.20 bak


1 :D

1609770155756.jpg

2 :D

1612526905239.jpg

3 :D

1612526947661.jpg

Helaas mevrouw 4 is nogal verlegen en net op tijd in de kokosnoot gekropen, no piccie

:rolleyes:

Kwestie van heel goed selecteren en ook heel veel mazzel en geluk hebben
En altijd in het achterhoofd dat de stemming zo kan omslaan
Speciaal daarvoor is er een draaiend reserve bakje aanwezig
Speciaal voor de betta's de stroming in de bak zo gering mogelijk gemaakt door extra lange spraybars te plaatsen
Veel drijfplantjes, veel schuilplaatsjes
Toch zou ik de combi niet adviseren, want ik ben ervan overtuigd dat ik met mijn combi zo ongeveer 80% geluk heb gehad

Als je leuke visjes voor bovenin zoekt zou je es kunnen kijken naar halfsnavelbekjes of potloodjes zo je wilt

958f8719f2b7c4e57ebac6424a65d4a57765f456.jpg


of een mooi koppel apistogramma's is ook een geweldige blikvanger (joajoa die zitten wel onderin)
bijvoorbeeld Apistogramma MacMastery, één van de meest ondergewaardeerde aquarium vissen
Tijdens een nestje kunnen ze wat beschermend zijn maar zijn over het algemeen zeer vriendelijke beestjes

Apistogramma-macmasteri%20red%20mask-500x500.jpg


Succes met keuzes
 
Laatst bewerkt:
Thanks vr de tips @Scalari en @Van Egmond. Ik heb besloten roodvinzalmpjes toe te voegen. Wilde eigenlijk bijlzalmen maar toch van gedachten veranderd en iets anders besloten. De verkoopster beweerde dat het boven/middenlaag visjes zijn dus zouden ze moeten passen. Heb ook nog korting gekregen v d lokale aquariumboer vanwege die 2 honinggoeramis die de geest hebben gegeven dus dat was wel sympathiek
 

Terug
Bovenaan