Geschikte Drijfplant


Rubz

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2016
Berichten
2,221
Leeftijd
34
Hallo allemaal,

Kennen jullie toevallig een drijfplant die niet zo'n groot wortelgestel heeft. Ik heb nagedacht over eendenkroos maar aangezien die keuze zo ehmm permanent is denk ik niet dat ik daar verstandig aan doe. Ook heb ik gekeken naar 'Giant Duckweed' n.a.v. dit filmpje
.
Volgens mij is dat deze Spirodela polyrhiza. Die zou minder last geven qua onderhoud.

Kikkerbeet dat is mijn definitie van te groot voor wat ik zou willen.

Anyway Thanks in advance!
 
Ik heb vandaag 7 stekken watersla of ... pistia voor 1.70 euro bij HB gekocht ook mooi en goed vind ik. En niet duur.
 
Ik heb vandaag 7 stekken watersla of ... pistia voor 1.70 euro bij HB gekocht ook mooi en goed vind ik. En niet duur.
Ja dat zijn mooie plantjes maar die hebben ook lange wortels. Zie hier:
 
Ik heb hier van alles ronddrijven. Ik moet zeggen dat het met de overlast van het eendenkroos wel meevalt. Als je veel andere planten hebt krijgt het door de beperkt beschikbare voeding de kans niet om te gaan domineren.

De salvinia natans doet het het beste, die moet ik elke week weghalen om dichtgroeien te voorkomen. Dus dat zou een optie zijn. Die hebben wortels van een aantal cm (+-3 of 4) maar korter dan die van bijv. pistia stratiotes.
 
Ik heb hier van alles ronddrijven. Ik moet zeggen dat het met de overlast van het eendenkroos wel meevalt. Als je veel andere planten hebt krijgt het door de beperkt beschikbare voeding de kans niet om te gaan domineren.

De salvinia natans doet het het beste, die moet ik elke week weghalen om dichtgroeien te voorkomen. Dus dat zou een optie zijn. Die hebben wortels van een aantal cm (+-3 of 4) maar korter dan die van bijv. pistia stratiotes.
Is dat gewoon Hollands eendenkroos of die grotere variant? Gaat me meer om dat ik tijdens onderhoud niet mn klauwen eronder heb. Ik wil de waterlaag eigenlijk zo hoog doen dat de drijfplanten niet zichtbaar zijn. En bij eendenkroos zou je het dan dus nauwlijks zien. Ook heb ik geen trek in het filter verstopt met eendenkroos. Staan allemaal negatieve dingen over op internet. Still Love how it looks! En denk ik mooi in mijn bakje. Salvinia natans is opzich het overwegen waard.
 
Salvinia Natans doet het hier ook altijd erg goed en makkelijk te verwijderen. Al heb je tijdens onderhoud aan je aquarium wel je armen onder zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ik vind de soort die jij noemde ("veelwortelig kroos" in het NL) ook wel cool eigenlijk. Denk dat ik die ook eens wil proberen. :)

Is dat gewoon Hollands eendenkroos of die grotere variant?
Ja, uit een Hollands beekje gevist. ;-) Denk dat het lemna minor is.

Gaat me meer om dat ik tijdens onderhoud niet mn klauwen eronder heb.
Haha, ehhhhh... Dan ga je zowel eendenkroos als salvinia natans niet leuk vinden. Als je met je armen door een mat drijfplanten moet, blijft er van alles hangen. Of in ieder geval, als jouw armen net zo behaard zijn als de mijne. :D

Ook heb ik geen trek in het filter verstopt met eendenkroos.
Ah, ja ligt er dan even aan waar de aanzuiging van je filter zit, en of het eendenkroos niet steeds de waterkolom in geduwd wordt door bijv. vallend water. (Denk aan HOB filters; dat vond ik een vervelende combi met eendenkroos.) Met sponsfilters hier geen probleem.
 
  • Haha
Waarderingen: Rubz
Ik vind de soort die jij noemde ("veelwortelig kroos" in het NL) ook wel cool eigenlijk. Denk dat ik die ook eens wil proberen.
Ja alleen kon ik die zo even niet vinden. Volgens mij een uitheemse soort die grotere variant.

Ik denk dat het dan geen problemen geeft voor het filter. Ik denk dat ik wel een draaienmolen bovenop heb als ik ze erin doe haha
 
Ga ajb nooit aan eendenkroos beginnen, het slaat je water dood omdat het niet meer kan ademen en dan krijg je problemen met rottend water en andere ellende
 
Ga ajb nooit aan eendenkroos beginnen, het slaat je water dood omdat het niet meer kan ademen en dan krijg je problemen met rottend water en andere ellende
Ik ben wel bereid om wat eruit te scheppen hoor. En heb genoeg oppervlakte beweging dus dat zal denk ik wel meevallen. Zal denk ik eerder gebeuren bij traagstromende bakjes. Van die azië biotopen of walstad methode.
 
Als je het toch niet wil zien waarom niet gewoon wat bossen waterpest los laten drijven. Zou je ook bosjes met zuignapje aan ramen kunnen vastzetten zodat het op zijn plaats blijft liggen.Zit je niet met wortels en losse rommel wat woekert.
 
Precies, met wat oppervlaktebeweging (daar houdt kroos niet van) en concurrentie van andere planten, zal dat nachtmerriescenario uitblijven.

Ik hoef het kroos nooit uit te scheppen eigenlijk.

Hier een fotootje van een deel van mijn bak na een paar weken zonder onderhoud. In deze hoek houden de drijfplanten alle oppervlaktestroming tegen. Maar geen overwoekering door kroos, enkel opvulling.

IMG_20191028_221331.jpg
 
Gewoon en fijn eendekroos is een drama.
op een paar dagen zit heel je bak vol, en je krijgt het bijna niet meer weg.
het gaat je weken kosten als je dat 100% weg wil.
ik zou dan toch eerder voor een mosselplantje, kikkerbeet of Hydrocleys gaan.
 
Precies, met wat oppervlaktebeweging (daar houdt kroos niet van) en concurrentie van andere planten, zal dat nachtmerriescenario uitblijven.

Ik hoef het kroos nooit uit te scheppen eigenlijk.

Hier een fotootje van een deel van mijn bak na een paar weken zonder onderhoud. In deze hoek houden de drijfplanten alle oppervlaktestroming tegen. Maar geen overwoekering door kroos, enkel opvulling.

Bekijk bijlage 282721
Heb je ook een vooraanzicht van je bak? Dat is een mooie mengelmoes:D
 
Gewoon en fijn eendekroos is een drama.
op een paar dagen zit heel je bak vol, en je krijgt het bijna niet meer weg.
het gaat je weken kosten als je dat 100% weg wil.
ik zou dan toch eerder voor een mosselplantje, kikkerbeet of Hydrocleys gaan.
Eigenlijk had ik al de genoemde opties al gezien. Vandaar de specifieke vraag naar een plantje met een klein wortelgestel. Ik weet het ben zinnig haha. Maar vind die wortels gewoon te aanwezig. Lelies had ik ook al naar gekeken. Kunnen ook erg mooi zijn! lastig,lastig.
 
Als je het toch niet wil zien waarom niet gewoon wat bossen waterpest los laten drijven. Zou je ook bosjes met zuignapje aan ramen kunnen vastzetten zodat het op zijn plaats blijft liggen.Zit je niet met wortels en losse rommel wat woekert.
Ja kan ook maar ben ik niet echt naar opzoek (ik weet het wel een echte waterplant). Ik vind dat eendenkroos toch wel mooi als het zo'n groene gloed in je bak geeft.
 
haha ja hele mooie blackwater biotoop
 
Ik gebruik de Drijfbamboe en de worteld die trek of knip je er desgewenst zo af.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
En de red root floater (Phyllanthus fluitans)? Heeft kleine wortels en de wortels hebben een rode kleur, dus als je er al wat van ziet is het eigenlijk best mooi.
 
Die is ook mooi ja. Groeit hier alleen niet zo hard om de een of andere reden.
 
Salvinia en Azolla zijn de plantjes die je denk ik zoekt. Phyllanthus is iets veeleisender. Limnobium kan je ook gebruiken. Volgroeide planten krijgen wel een erg groot worstelstelsel, maar deze wortels kan je zonder problemen snoeien indien nodig. Het groeit ook snel genoeg om de plantengroep constant te verjongen voor het uit de klauwen groeit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ik gebruik de Drijfbamboe
Drijft hier ook in de bak, naar mijn mening de makkelijkste drijver omdat het één groot stelsel word, tijdens werkzaamheden duw je het gewoon even aan de kant, en met een zuignapje kan je hem daar plaatsen waar je wilt, wortels kunnen wel redelijk lang worden (10 a 15 cm) maar die knip of trek je er zo af idd, en het duurt ook wel even voor ze die lengte bereiken.

Plus dat het de bak niet compleet verduisterd omdat het een open structuur heeft.
 
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik denk dat deze het wordt: Phyllanthus fluitans. Mijn bak is al vrij kleurrijk en denk dat dit dan wel een mooie toevoeging is. Misschien de azolla caroliniana.. heeft iemand hier ervaring met deze drijver? En zijn ze net zo dominant in groei als eendenkroos?
 
Azolla is beter in toom te houden. Groeit ook minder snel dan Lemna. Maar ach wat groeit er sneller? Misschien bamboe, en de vaat op het aanrecht...
 
Is dit ook een leuke drijfplant (riccia fluitans)? Wij zijn ook aan het zoeken, naar iets met weinig wortel
 
Azolla is beter in toom te houden. Groeit ook minder snel dan Lemna. Maar ach wat groeit er sneller? Misschien bamboe, en de vaat op het aanrecht...
Thanks, ik heb de Phyllanthus fluitans besteld. Komt morgen binnen! Ik kende ze niet en de Azolla ook niet, dus weer wat geleerd!
 
Nu aan het kijken naar de Phyllantus Fluitans (roodwortel). Hoeveel is 50 cc ongeveer in cm2?
 
Thanks, ik heb de Phyllanthus fluitans besteld. Komt morgen binnen! Ik kende ze niet en de Azolla ook niet, dus weer wat geleerd!
Hoeveel cc heb je besteld? en waar? ik ben ook aan het kijken naar die plant.
 
Hoeveel cc heb je besteld? en waar? ik ben ook aan het kijken naar die plant.
1 cupje, 50cc dat is cm3. Ik denk paar plantjes. Maar die zullen wel groeien althans dat is de bedoeling.
 
Thanks, ik heb de Phyllanthus fluitans besteld. Komt morgen binnen! Ik kende ze niet en de Azolla ook niet, dus weer wat geleerd!

Leuke plant, let alleen op met condens dat op de planten druppelt. Volgens mij gingen ze daar bij mij aan kapot...
 

Terug
Bovenaan