Wat is er nieuw

Geschikte filter voor garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sacy1976
  • Startdatum Startdatum
S

Sacy1976

Guest
Wij hebben een 60 liter bak. Welke filterpomp is het beste voor bij garnalen?
Ik heb over sponsfilters gelezen. Iemand daar ervaring mee?

Ik gebruik een Aquaflow 100 met een panty om de onderkant. Ook kun je kijken bij Aquaell binnenfilters. De Aquaell mini pat zal het niet redden op 60 liter.

Ik ben een grote fan van sponsfilters, helemaal bij garnaaltjes. Ze kunnen lekker eten van die spons en geen gevaar voor opzuigen van garnalen.
Je kunt ze op lucht laten werken of toch met een klein mechanisch pompje. Op onderstaande website een hoop informatie en voorbeelden te zien.

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/techniek/aquarium-filters/sponsfilters/

Die sponsfilter ziet er goed uit. Hier zit al een pomp aan toch? We hoeven geen losse luchtpomp erbij te bestellen toch? Geschikt voor 60 liter? Dat kan ik nergens teruglezen

Bij de BOB variant heb je inderdaad geen luchtpompje meer nodig. En geschikt voor x liter is eigenlijk niet hoe het werkt, het gaat om de biologische belasting van het aquarium. Of je nou 10 garnaaltjes in 60 liter of 10 garnaaltjes in 10 liter hebt, het filter is in principe gelijk.

Als je een aquarium met alleen garnaaltjes hebt is die belasting vrij laag en moet dat filter voldoende zijn.

Wanneer je voor een extern filter gaat er even een shrimp guard op zetten.

Bijlagen

• 20200613_201707_compress38.jpg
    20200613_201707_compress38.jpg
    239.4 KB · Weergaven: 503
Voor een 60ltr met garnalen zou ik altijd voor een aquael turbo 500 gaan.

Volledig veilig voor garnalen door de spons om de inlaat (erg aantrekkelijk voor garnalen), ruimte voor filtermedia, regelbare flow en geschikt om lucht of eventueel wat bio-co2 in het aquarium te brengen, erg stil en niet duur. Flow perfect voor een 60ltr aquarium.

Zelf een Aquaell mini pat gehad, voldoet m.i. wel voor een 60L bak (indien alleen garnalen).
Vond het een pracht ding, stil, zuinig & (baby)garnaal veilig.

Ik heb zowel de mini pat, als de bob maxi als, de turbo 500 gehad, die hier in het topic worden vermeld.
Persoonlijk vind ik de turbo 500 de handigste van de 3, die heb ik op mijn 60cm bakje met garnalen en vissen.
Eens in de 2 weken spoel ik het sponsje uit en verder heb je er geen omkijken naar, als je de bio media ongemoeid laat moet je je ook geen zorgen maken dat je het sponsje te schoon spoelt.

De bob heeft een fijne spons ideaal voor garnalen maar door die fijne structuur loopt het debiet wel snel terug.

De bob heeft een fijne spons ideaal voor garnalen maar door die fijne structuur loopt het debiet wel snel terug.

Heb je daar met de mini pat geen last van gehad want dat vond ik juist een minpuntje en al helemaal met de standaard fijne spons.

Heb je daar met de mini pat geen last van gehad want dat vond ik juist een minpuntje en al helemaal met de standaard fijne spons.
Ja inderdaad, en de andere bijgeleverde spons is wat grof voor bij garnalen. Op online aquarium spullen zijn er wel vervangende sponzen te koop (Link)
De fijnste daarvan had dat probleem een stuk minder vond ik.

Ik heb inderdaad ook 2 sponzen van Mark gehad destijds maar ben toch weer overgestapt op de Aquaflow 100 met een stukje panty onder het afdekkapje bij de spons.
Ik heb de indruk dat die minder snel dichtslibt namelijk.

Ik heb de Aquel Turbo 500 nu een maand in gebruik. Er zitten nog geen garnalen in, zit nog in de opstartfase.
Bij het schoonmaken erger ik me wel blauw aan het feit dat als je de filter verwijderd, er doorheen het hele aquarium witte vlokken terecht komen.
Echt een heel vieze bedoening.
Andere filters hebben onderaan een plastic gedeelte die om de spons zit en daar komt er veel minder in het water terecht.
Nog mensen met dit probleem?

Wat je eventueel kan doen is een boterhamzakje om de spons voor je hem uitzet.

dat als je de filter verwijderd,
Verwijder je het hele filter of alleen de spons? Ik verwijder het hele filter en herken niet wat jij beschrijft.

Verwijder je het hele filter of alleen de spons? Ik verwijder het hele filter en herken niet wat jij beschrijft.

Ik doe het op dezelfde manier en ik heb ook geen probleem met witte vlokken.
De spons verwijder en spoel ik dan buiten het aquarium.

Dat boterhamzakje zou nog een oplossing kunnen zijn 🙂 Ja ik heb enorm veel witte vlokken bij deze opstart, nog nooit eerder zo erg gezien.

Wij gebruiken die een enkele keer wanneer die sponzen erg vies zijn. Wanneer je dan het filter uit het water pakt valt veel vuil terug.

We gebruiken die sponzen ook op de aanzuig van onze externe filters, en ook daar gebruiken we de zakjes een enkele keer wanneer het nodig is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hier 5 turbo500 en 3 turbo1000 filters draaien en die doen het prima.
Zeker als je weet dat die in opgroeibakken zitten die (vergeleken met hun inhoud) gigantisch veel voer te verwerken krijgen.

1 minpuntje, als ze op minimale debiet staan durven ze wel eens niet uit zichzelf terug herstarten na verversen oid.
Maar eens je dit weet zijn het prima dingetjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan