Geschikte killi vis gezocht


J

Joshua1302

Guest
Voor in mijn bak ben ik op zoek naar een mooi gekleurde killi. Ik helemaal verliefd op notobranchius, aphyosemion en fundulopanchax soorten.
Ik heb het liefste natuurlijk een vis die het langer volhoud als een jaar, ook qua op kleur blijven. Ik heb al het een en ander opgezocht op internet en echt duidelijke info heb ik nog niet gevonden.

Mijn bak is 100x40x40 en in de rechterhoek echt dicht beplant. Wat waterwaarden betreft kan ik weinig doen. Door het toevoegen van CO2 blijft mijn ph zo rond de 7,5. De hardheid kan ik niet veel aandoen, door het Brabantse harde water, osmose is geen optie, daar is het budget niet naar. De temperatuur zit zo rond de 22 a 23 graden.

De rest van de vissen zijn;

1 sturisoma vrouw
8 corydoras peru goldstripe
4 otocinclussen die je nooit ziet
22 aplochelichtys normani die steeds mooier worden. Op hun midden wordt steeds duidelijker een mooie gele streep zichtbaar.
En dan mog een x aantal garnalen die binnen nu en een paar weken verhuizen naar een aparte bak, want killis en garnalen die gaan niet samen ben ik al achter gekomen.

Ik ben dus op zoek naar een niet annuele, kleurrijke killi die niet te groot wordt en van veel beplanting houd.

Wie kan me helpen? Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal en de hulp!
 
Aphyosemion australe. Ik weet niet waar in N.Br. je woont, maar in Oss zit er een kweker die uistekende kwaliteit levert voor een zachte prijs.

~ Ivo
 
Zo goed als alles uit de Aphyiosemion of Fundulopanchax familie. Van die laatste heb je trouwens wel joekels en semi-annuals tussen zitten. Moet je ff een boekje op na slaan. ;)
 
Bedankt voor de reacties allemaal! Hier kan ik zeker wat mee. Het wordt denk ik een fundulopanchax variant. Ik ga nog even verder op onderzoek hiervoor!
 
Ook voor diverse Fundulupanchax soorten kun je bij de kweker/hobbyist die ik hierboven bedoelde terecht.

Ik noemde trouwens de A. australe omdat dat in mijn ogen een probleemloze soort is. Van (diverse) fundulopanchax soorten heb ik wel eens vernomen dat het kleine (of grotere) (letterlijk of figuurlijk) vechtersbaasjes zijn. Misschien doe je er wijs aan over de specifieke soort die je op het oog hebt nog even wat navraag te doen.

~ Ivo
 
ik heb in de bak de Annulatus en in de andere bak de Dageti en beide doen het prima en zitten voornamelijk onder het vele drijfgroen.
Zijn wat rustiger (minder opvallend als je het zo wil noemen) als bv de Gardneri.
Die heb ik ok in de meterbak maar die vis zwemt meer door de hele bak en maakt weleens ruzie met een andere vis al is dit ook sporadisch hoor.
 
Ik blijf een echte dageti fan :smitten:

Mooie kleuren, mooi maatje, interessant (maar niet irritant) gedrag, zitten bovenin de bak daar is vaak nog wel plek, (enkele) jonkies zijn groot te krijgen in gezeldschapsbak, jonkies zijn te verkopen.
 
Epyplatus soorten zijn ook mooi, maar ik ben meer op zoek naar n echte blikvanger en dd annulatus en dagetti zijn te klein naar mn zin. Toch bedankt voor de sugestie.

@ Ivo

Zou me misschien de naam van deze kweker kunnen pm-en want ik woon in Uden en dat is maar tien minuten rijden naar Oss.
 
Hij heeft een website: http://www.killivissenencorydoras.nl/
Contactgegevens vind je er. Hoe up-to-date alles is op zijn site durf ik niet te zeggen. Weet wel dat het een bijzonder (!) plezierig persoon is (heeft Mascha ophgehaald van het station in Oss en daar weer afgezet toen wij een aantal visjes ophaalden) en dat het contact bij ons altijd zeer soepel verlopen is.

~ Ivo
 
Als je een mooie soort wil die makkelijk te verkrijgen is, kan je eens kijken naar de sjoestedti en scheeli. Hebben allebei wel een feller karakter als de meeste Fundulopanchax.

Heb ooit eens een paar van die shop gekocht, een week later waren de nieuwe en m'n oudere killi's dood. Zelf dus niet zo'n goede ervaring mee.
 
backplay zei:
Als je een mooie soort wil die makkelijk te verkrijgen is, kan je eens kijken naar de sjoestedti en scheeli.
Die heb ik dus nog nooit ergens te koop gezien. Dus ik ben benieuwd waar deze dan te vinden zijn waardoor ze het predikaat makkelijk te verkrijgen verdienen.

~ Ivo
 
Jawel, in sommige zaken hebben ze soms wel 'ns Sjoestedti's, die tegenwoordig wel redelijk te bestellen zijn bij R**nemans oid. Lijken me wel te groot worden voor de bak van Joshua.
Maar onze grote vriend uit Oss heeft ze ook zag ik en nog wel een paar andere mooie soortjes.. ;)
 
Zal ik er makkelijker van maken. :D
Ben ze toch al een paar keer tegengekomen. Tegenwoordig vind je de australe en annulatus in veel winkels, terwijl je daar vroeger meer naar op zoek moest.
Heb het geluk dat DEZE bij mij in de buurt is, die heeft meestal minstens 10 soorten binnen.
 

Terug
Bovenaan