Wat is er nieuw

Geschikte vissen voor mijn 60 liter koudwater bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Yren1
  • Startdatum Startdatum
Y

Yren1

Guest
Hi,

Ik ben hier nieuw dus excuses als het verkeerd staat!

Nu ik geen vissen meer heb ben ik opzoek naar nieuwe visjes die wel geschikt zijn voor mijn 60 liter koud water bak. (22-24graden)

Eerst had ik 2 sluiers waarvan de een helaas na 6 jaar is overleden en doordat vissen kenners mij in hebben laten zien dat het veel te klein is voor sluiers heb ik voor de ander een nieuwe plek gevonden. Zit nu met soortgenoten in een 240 liter bak. Had ik veel eerder moeten doen!

Nu lijkt het mij leuk om een kleiner vissoort te nemen en het liefst schooltjes.

Heb al ingelezen dat er bodem, midden en boven vissen zijn. Alleen bodem en midden lijkt mij prima om overbevolking tegen te gaan?

Welke vissoort ik heel mooi vind zijn de blauwe neon's.
Garnalen en slakken vind ik niets.

Kunnen jullie mij helpen om een geschikte visbestand samen te vormen?

Groetjes

blauwe neon's. Ik neem aan dat je neon tetra's bedoeld of kardinaal tetra's.
Ten eerste dit zijn geen koudwatervissen.
Als je aan koudwatervissen denkt denk dan aan de kleine modderkruiper / voorntjes / grondels enzo..

Maar je hoe groot is je bak?

Noem je bakje maar 'onverwarmd' of 'subtropisch'. Bij koudwater wordt al snel gedacht aan de temperaturen hier in de sloten en grachten.

Voor de temperaturen die je bakje zal gaan worden is de Paracheirodon innesi een uitstekende keuze.
Vind je die leuk? Zo ja: gaan we daaromheen een bestandje bouwen 🙂

Als je bedoelde de Paracheirodon simulans of Paracheirodon axelrodi, die zit er liever wat warmer bij (of in ieder geval zonder de koelere periode die jouw bakje in de winter zal hebben).

@Nekko: inhoud bakje staat in topictitel en temperatuur staat genoemd in de tekst (scheelt denkwerk ;-)) 😉

Nekko: ik bedoel dan idd neon tetra's. Weet dat ik een beginner ben dus graag opbouwend kritiek geven waarom niet of wel. Leer ik het meest van.

Mijn bak is 60-30-30 met een graden van 22-24. Staat in m'n kamer dus als het buiten erg warm is, is de bak ook warmer uiteraard. Echter vind ik het niet erg om er een warmte element in te hangen maar liever niet.

Mascha&ivo: paracheirodon innesi vind ik een mooie vis! Vind veel blauw bij de visjes prachtig zeker met licht erop.

Als ik dan Google komt wel bij de stimulans meer blauw voor. Vind ik wel mooier persoonlijk. Krijgen deze niet na verloop van tijd een rode buik?

De simulans heeft niet het kenmerkende rode buikje (hoogstens een hele lichte zweem van rood, maar dat is niet eens echt noemenswaardig).

Maar deze visjes willen liever een wat warmer aquarium?

Is het mogelijk om bij beide vissen een bestand op ge zetten en dat ik dan kijk wat het beste is?

Een mooi bestand voor deze bak op kamertemperatuur met neon tetra is denk ik:

8 Paracheirodon innesi
6 Corydoras panda

Zand als bodembedekking, drijfplantjes aan het oppervlak.

Zelfde inrichting op 24 graden zou kunnen:
8 Paracheirodon simulans
8 Corydoras habrosus

Jelle: hartelijk bedankt! Vind beide bestanden onwijs leuk. Met voorkeur op de simulans. Beide bodem vissen zijn ook gaaf.

Zijn er nog andere geschikte vissoorten?

Enkele voorbeelden van mogelijke bestanden.

Zuid-Amerika:
10x Nannostomus marginatus
2x Apistogramma borelli
Zandbodem met veel structuur elementen, 22 graden

10x Hyphessobrycon amandae
6x Corydoras panda
Zandbodem, dichte randbeplanting, gedimd licht, 22 graden

10x Paracheirodon inessi
6x Corydoras trilaeniatus
Zandbodem, dichte randbeplanting, gedimd licht, 22 graden

10x Axelrodia riesei
8x Corydoras pygmeus
Zandbodem, verticale bladeren, 22 graden

Azi�:
3x Trichopsis pumila
15x Celestichthys margaritatus
5x Anatome helena
10x Caridina multidentata
Drijfplanten, kamertemperatuur

2x Colisa chuna
10x boraras brigittae
3x Dario dario
5x Neritina zebra
Drijfplanten, structuurobjecten op de bodem, 20 graden

Afrika:
6xNeolamprologus multifasciatus
Zandbodem bedekt met slakkenhuizen, 24 graden

12x Aplocheilichthys normani
3x Pseudepiplatys annulatus
Veel (drijf)planten, 20 graden

Papua Nieuw Guinea:
-6x Tateurndina ocellicauda
Met veel schuilplaatsen laten ze zich vaker zien, holen zijn nodig voor voortplanting, 22 graden

Wauw genoeg om mij in te verdiepen! Bedankt !

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan