Geslacht Trichopodus leerii & Tateurndina ocellicauda


G

Giggedy

Guest
Dag allen,

Off topic:
Na jaren stil meelezen op het forum toch een account aangemaakt. Ontzettend bedankt voor alle nuttige info. Mede dankzij jullie kennis heb ik inmiddels een goed draaiende Rio 240 staan!

On topic:
Tijd voor wat blikvangers in mijn bak dacht ik zo. Het is een harem van de Diamant goerami (Trichopodus leerii, 1m/2v) en een harempje Pauwooggrondels (Tateurndina ocellicauda1m/2v) geworden. Maar ik heb bij beide soorten de twijfel of de verhoudingen wel kloppen. Google kan mij ook niet echt meer verder helpen dus ik hoop dat jullie dat wel kunnen.
Eerst de Trichopodus leerii, volgens mij nog redelijk jonge dieren. Nummer 1 is aanzienlijk kleiner:
Nummer 1:

20201008_173438.jpg
20201008_175044.jpg


Nummers 2 & 3:
20201008_173435.jpg


Samen:
20201008_173445.jpg


En dan de Tateurndina ocellicauda (volgens mij 2 jonge dieren en 1 ouder dier, is dubbel zo groot):
Nummer 1:
20201008_173458.jpg


Nummers 1 & 2 (de grote):
20201008_173506.jpg


Nummer 3:
20201008_173520.jpg


Wie kan mij helpen met de geslachten? Ik heb het idee dat ik 3 mannelijke Diamant goerami's heb. Daarnaast denk ik dat ik 2m/1v Pauwooggrondels heb.
Alvast bedankt! En sorry voor het zweefvuil, de komkommer valt in goede aard ;)
 
je hebt 3 vrouwelijke diamantgoeramis
tenzij de meest rechtse op de foto war ze met 3 op staan toch man zou zijn

grondels
foto 1 vermoedelijk vrouw,
foto 2 man
foto 3 vermoedelijk man
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik bedoelde inderdaad in mijn eerdere post 3 vrouwelijke Diamant goerami's. Dan laat ik deze groep groeien en kan ik eventueel later nog een mannetje bijhalen. Wat betreft de grondels, gaat de (eventuele) verhouding 2m/1v problemen opleveren?
 
Ja voor grondels voorzie ik wel een probleem denk ik want ze kunnen best fel zijn. Ook zal de vrouw denk ik teveel achterna gezeten worden maar over die ene twijfel ik nog dus je kan het ook nog even goed in de gaten houden maar 1m/2vr zou beter zijn.
 
Kun je de jongste nog eens duidelijk posten want ik twijfel en aan wat ik nu zie kan dat ook best een vrouw zijn.
Foto 3 lijkt me een man en vrouw. De achterste op foto 3 is denk ik de kleinere maar zoals ik het zie kan dat ook een vrouw zijn.
 
Ja voor grondels voorzie ik wel een probleem denk ik want ze kunnen best fel zijn. Ook zal de vrouw denk ik teveel achterna gezeten worden maar over die ene twijfel ik nog dus je kan het ook nog even goed in de gaten houden maar 1m/2vr zou beter zijn.
Ik beaam dit. Mijn dames missen regelmatig een hapje uit hun staart.. en dat met 1m 2v
 
Kun je de jongste nog eens duidelijk posten want ik twijfel en aan wat ik nu zie kan dat ook best een vrouw zijn.
Foto 3 lijkt me een man en vrouw. De achterste op foto 3 is denk ik de kleinere maar zoals ik het zie kan dat ook een vrouw zijn.
1 (is dus de grote man?)
20201009_154635.jpg


2 (kleine vrouw?)
20201009_154648.jpg


3 (kleine man twijfelaar?)
20201009_154929.jpg


Of doelde je op extra foto's van de diamant goerami's?
 
Voor wat de diamantgoerami's (T. leeri) betreft denk ik dat je 3 vrouwen hebt. Mannen hebben een duidelijk langere rugvin.
Ik zou bij je viswinkel de kleinste vrouw voor een duidelijke man ruilen.

Van de pauwooggrondels (T. ocellicauda) heb je volgens mij wel echt een 1m2v harem. Maar als de minder duidelijke vrouw toch een hoger voorhoofd gaat krijgen zou je er goed aan doen die voor een èchte vrouw te ruilen.

Dit alles natuurlijk àls je winkel aan de ruil wil meewerken (wat ze eigenlijk wel zouden moeten).
 

Terug
Bovenaan