Geslachtsonderscheid honinggoerami, ik snap er niks van


TessaPrincessa

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2011
Berichten
237
Locatie
Noord Holland
Hoi iedereen,
Ik heb veel op het forum gelezen over geslachtsonderscheid bij de honingoerami. Ik lees helaas vooral, het is een jongen of het is een meisje.
Nu vraag ik me af hoe kan je zien of het een jongen en of het een meisje is?


groetjes Tessa
 
Bij de normale vorm is het vrij eenvoudig te zien, vooral in de paartijd.

Mannetje :
BytUwsGqjy2wzu8Dt6hMASFVfD-GrkaP.jpeg


Vrouwtje :
BytUwsGqjy2wzu8Dt6hMASFVfD-GrkaP.jpeg


Bij de kweekvorm (bv de gouden) wordt het veel moeilijker
 
Bedankt, dan hoop ik dat mijne toch echt de wildvorm zijn. Ze zijn wel als wildvorm voor mij besteld door de dierenwinkel.

Dit zou het mannetje zijn:
10702098_1481537365459045_2828991917612225425_n.jpg


En dit zou het vrouwtje zijn:
tessaprins.jpg


Het "mannetje" heeft wel een oranje boven vin en een donkere ondervin maar ook een lichte streep?
Het "vrouwtje" heeft een beetje donkderdere ondervin maar niet zo zwart als het "mannetje"

Heb ik nu de wildkleur en heb ik het goed?

Ze zitten wel constant om elkaar heen te zwemmen en het lijkt mij echt een koppeltje. Bij de dierenwinkel mocht ik ze ook niet uitzoeken. Ik kreeg een koppel aangewezen dus ik vermoed dat het een echte koppel is, maar ik weet het nu niet zeker
 
Dat zijn twee mannen.
Beide nog niet heel goed op kleur.
De onderste laat een stresstekening zien.

Ik heb overigens ook vrouwen zonder streep.

Ik zou terug gaan met een van je vissen en m omruilen voor een vrouw.
Je kunt t beste kijken of er een zwarte zweem door de anaalvin loopt als je in de winkel gaat uitzoeken. Bij vrouwen ontbreekt t zwart in de anaalvin. Op deze manier kun je ze in mijn ervaring ook in de winkel goed onderscheiden.
 
Ik verwachte juist dat de onderste het minst gestrest zou zijn omdat hij gewoon overal in de bak zwemt. In de winkel hadden ze beide geen kleur alleen de bovenste had een gele rugvin.

Hoe zie je dat de bovenste een man is?

Sorry voor de vele vragen hoor, ik wil alles gewoon precies weten :)
 
Aan de zwarte streep in de anaalvin.
En die heeft ie in de winkel wel gehad, jij hebt m alleen niet gezien ;)
T beste is even in t daglicht kijken.
 
Oke, ik zal vrijdag mijn vis terugbrengen Ik heb wel nog een paar vragen;

Kan het niet zo zijn dat vrouwtjes bij de aanzet van de onderste vin een kleine blauwachtige streep hebben? Ik heb hier meerdere foto's van gezien.

Kan het ook zijn dat het bovenste mannetje die stres streep heeft omdat hij vrijdag naar de dierenwinkel is vervoerd en daarna naar mijn bak is gegaan met allemaal nieuwe vissen en dat hij zijn plek nog moet hebben? Waarom heeft mijn andere mannetje die ouders is de kleuren nog niet en nog geen stresstreep?

Welk mannetje is het mooiste mannetje en welke moet ik dus houden?


Groetjes Tessa
 
Een blauw aanzetje in de anaalvin kan inderdaad bij een vrouw.
Je kunt ook meestal echt wel zien dat een vrouw ronder van vorm is.

De verhuizing kan inderdaad goed zorgen voor het stresskleed.

Ik heb zelf ook een heel mooi en een minder mooi gekleurd mannetje; elke vis is weer anders.

Persoonlijk vind ik t mannetje dat nu een stressstreep heeft mooier, die zou ik houden.

Of t een gevaar oplevert om ze nog even bijelkaar te laten, weet ik niet. Is de agressie heftig? Is je bak 'goed' ingericht (veel breking van zichtlijnen en schuilplaatsen)?
 
ik heb de wild kleur ook zitten , Vrouw zwarte streep horizontaal , maar ik moet zeggen , toen ik de man overgezet had in de kweekbak had hij zich zelf tot vrouw om getoverd haha. ( maar dan zonder streep) Duurde even voor dat hij weer trots z'n eigen kleur liet zien :)
 
die twee met een streep zijn vrouwen ( wildkleur) en den ander is een man honing ( die had ik ook) Dat zag ik aan het rode en hoe die zijn vin op stak naar boven toen de vrouw er achter aan dook :)

Tussen de honing kleur (bewerkt:bedoelde Colisa Chuna Gold)qua man en vrouw is het in begin niet snel te zien .. zo had ik in het begin 2 mannen waar van ze zeiden dat het een koppeltje was.. later kwam er pas achter. ik kan wel es een foto make van mijn wild kleur man (als hij zich laat zien)
 
Degene die t eerst (lang) in beeld komt, is een vrouw.
De tweede heeft een zwarte streep in de anaalvin en is (dus) een man.
 
Ik kweek al enkele jaren met deze visjes. Mannen kunnen volledig kleuren als een vrouw en vrouwen kunnen volledig kleuren als een man. Om met zekerheid te kunnen zeggen wat een man en wat een vrouw is, moet naar het gedrag en de lichaamsbouw gekeken worden. De kleur is slechts een indicatie. Zeker bij jonge dieren.
TS zou ik aanraden om terug te gaan naar de dierenwinkel, niet om vissen te ruilen maar om een vrouw bij te halen. Kies gewoon het dikste exemplaar. In het beste geval heb je dan een trio thuis zitten. In het slechtste geval 2m, 1v, maar dan zullen de dieren sneller kleur bekennen en kan je ze met zekerheid wisselen.
In het filmpje zie ik 2v en 1m. Alhoewel ik het lastig vind om dat met zekerheid te zeggen. Wel een mooie setup.

Een verschil dat al van jongs af te zien is, is de vorm van de rugvind. Bij mannen loopt die spits toe. Bij vrouwen is die afgerond. Als ze klein zijn is dit verschil subtiel.

Verder zou ik nog willen toevoegen dat drijfplanten bij deze vissen een must zijn, als je natuurlijk gedrag en prachtige kleuren wil zien.
 
Zelf jaren verscheidene labyrintvissen gekweekt waaronder verscheidene gourami's. Wat Pol_de_gezzmol al stelde: De mannen hebben uiteindelijk zowel bij de anaal- als de dorsale vin de uiteinden wat puntiger t.o.v. een vrouw. Daarbij lijken qua bouw en kleur jonge mannen domweg nog veel op vrouwen. Wat tevens typerend is voor een vrouw is een lichtelijke doorzakking bij de buik t.o.v. een man. Ietwat moeilijker te waarnemen als het vrouwtje nog vrij jong is. Dus pas bij een bepaalde fase is ook dat herkenbaar.
 
Mijn minst mooie mannetje was het dikste en rondste visje uit die bak. het mooie mannetje is ook veel puntiger. Ik wacht het nu eventjes af, als de stresstreep nog zichtbaar is vrijdag dan haal ik er een andere volle ronde vis bij.

Ik heb al veel watervork in mijn aquarium de helft van mijn aquarium (links) is hier mee bedekt, de goerami's vinden het heerlijk om er door heen te zwemmen :)
 
Kom maar door met die foto's van vrouwen met een zwarte band in de anaalvin!
Maar dan wel parend met een overduidelijke man ofzo, anders is t te makkelijk om te zeggen "t is een vrouw". Moet niet te moeilijk zijn voor de heren kwekers. Of toch wel....
 
Lol, een foto van een parend koppel zal altijd in paarkleuren zijn, dat snap je toch ?

Je kan in de winkel dan al wel een aquarium zien met 'opgekleurde' visjes, maar zodra er een netje in de bak gaat is alle kleur weg.
Wat ik wil zeggen is, ga niet af op kleur alleen.

phoca_thumb_l_img_0862.jpg


Zit ik net even te zoeken op hoerami foto's, kom ik deze tegen. Dat dit wel degelijk een vrouw is, blijkt uit bijhorend kweekverslagje.

http://www.remcohartlief.nl/hier-vindt- ... l?start=20
 
Hihi, misschien is mijn mannetje dan toch een vrouwtje! Als ik naar de verhoudingen van het lichaam kijk op de bovenstaande afbeeldingen, en niet naar kleur, dan zouden het mijn vissen kunnen zijn. Mijn "Vrouwtje" Heeft net zo'n streep als dat vrouwtje alleen de streep bij mijn "vrouwtje" is vager.

Ik wacht het even af want mijn visjes hebben het naar mijn idee leuk samen. Als mijn vissen zich vijandig gedragen en het dus toch echt mannetjes zijn dan breng ik ��n vis terug naar de dierenwinkel of geef ik hem aan mijn oom en tante.
 
Afwachten kan nooit kwaad, geduld is een schone deugd, zeker in onze hobby. Ik zou zeggen moest je nog een vrouwtje willen, mag je gerust bij mij langskomen, maar je woont een beetje ver zie ik.
 

Terug
Bovenaan