Wat is er nieuw

geslachtsonderscheid vampierkrab

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
60
Sinds november heb ik 3 krabjes. Het zouden 2 vrouwen en 1 man moeten zijn. Nu vond ik in het water weer een vervelling. Het leek me eerst een dode krab maar alle drie lopen door de bak dus het is een vervelling.
Kan iemand hieraan zien wat het geslacht is en hoe kun je dit zien?
Zijn er ook foto s waarop het verschil duidelijk wordt gemaakt??

Het betreft de oranje Vampierkrap.

462843_0_82_krab_002.jpg

Heb weinig specifieke kennis van deze krabben maar normaal gesproken is het geslacht van krabben te bepalen aan het driehoekige stukje schild van het onderlichaam.
Is bij de vrouwtjes een stuk breder voor de eitjes.
Weet het niet zeker maar denk dat die op de foto van een mannetje is John.
Je kan het dus zo zien als je ze ff aan de onderkant bekijkt en vergelijkt maar moet je ze wel durven vastpakken! 😉

Staat het verschil niet uitgelegd in de wetenschappelijke beschrijving waarvoor ik laatst dat topic had gemaakt?

~ Ivo

Seabait zei:
Heb weinig specifieke kennis van deze krabben maar normaal gesproken is het geslacht van krabben te bepalen aan het driehoekige stukje schild van het onderlichaam.
Is bij de vrouwtjes een stuk breder voor de eitjes.
Zo te zien geldt dat ook voor het genus Geosesarma:
Vrouwtjes hebben een breder buikschild dan de mannen. Bij vrouwtjes bedekt deze bijna de gehele onderkant.

Ja als ik dat met de foto vergelijk denk ik ook een man dus.
Nou beetpakken is er niet bij hoor John 😉.
Jessica vond ze zo leuk en schattig, dus nu hebben we er sinds kort 3.
Af en toe ligt er een vervelling in het bakje water.

Mascha&Ivo zei:
Staat het verschil niet uitgelegd in de wetenschappelijke beschrijving waarvoor ik laatst dat topic had gemaakt?

~ Ivo

Misschien staat daar een uitleg, maar met een foto vind ik wat duidelijker Ivo 😉.
En ik was je topic alweer vergeten :sorry:

Ja duidelijk een mannetje idd.
Snap er echt niks van hoor,je kinderen kunnen in principe nog meer kwaad (bijten knijpen krauwen) en die pak je toch ook op?! 😀

In je topic was het duidelijk terug te vinden Ivo.
Maar ja die was uit mn geheugen geglipt 😉.

Seabait zei:
Ja duidelijk een mannetje idd.
Snap er echt niks van hoor,je kinderen kunnen in principe nog meer kwaad (bijten knijpen krauwen) en die pak je toch ook op?! 😀

Die veeg ik op John 😀.

Ik vond net weer een vervelling en die is heel anders dan die van de foto. dat is duidelijk een heel breed schild. dat is dus een vrouw.
Dan kan het wel kloppen dat we 1 man en 2 vrouwen hebben dus.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan