Wat is er nieuw

Gestart met Crystal Red

Robbejan

Member
Lid geworden
30 juli 2025
Leeftijd
39
In mijn Aquael30 liter bakje heb ik sinds een paar jaar vuurgarnalen en sakura garnalen. Afgelopen week heb ik 5 crystal red garnalen gekocht in de dierenwinkel. Ze zaten daar op leidingwater maar zijn volgens de verkoper op osmose gekweekt maar kunnen ze ook op kraanwater gehouden worden.
De bodem is 'GlasGarten GlasGarten Environment soil powder'. Dit is een PH verlagende bodem maar zit er wel al een jaar of 3 in. Ik heb laatst het water getest: PH 7, KH 7. GH lukte niet om te meten; ik bleef maar druppelen en het sloeg niet om naar groen.
Ik ben wel aan het googlen en ik lezen en lees dat die GH omlaag moet omdat ze anders niet kunnen verschalen en dood gaan. Daarom heb ik zojuist 6 liter water er uit gehaald en 6 liter gedemineraliseerd water van de kruidvat in gedaan. Wat is een goede manier om deze garnalen te houden? Ik lees er verschillende dingen over.
Concrete vragen: is het noodzakelijk de bodem regelmatig te vervangen? Is het noodzakelijk waterwissels (al dan niet deels) met osmose te doen en evt een apparaat daarvoor aan te schaffen? Ze hoeven van mij niet optimaal te kweken. Ik zou het vooral sneu vinden als ze dood gaan.

Ik zou niet al die verschillende soorten door elkaar houden. De sakura kruist met de vuurtjes wat jammer is voor de dekking en door het snelle kweken zullen die 5 cr ondersneeuwen ben ik bang.

Als de cr op osmose is gekweekt dan hoop ik dat ze het gaan redden want je hebt een vrij hoge kh en vooral gh itt een goed werkende ph verlagende bodem.
Je geleidbaarheid zal ook wel vrij hoog zijn.

Die bodem zal niet zo heel veel meer doen aan ph verlaging.

Belangrijkste met gevoelige garnalen is rustig overdruppelen zodat ze niet gaan verschalen.
Vanaf osmose naar kraanwater zou ik daar toch wel een half uur of uur voor uittrekken.
Op zich blijven ze veelal wel leven op kraanwater mits je niet te gek veel varieert in de waterwaardes.
Niet te vaak en te veel water wisselen dus.

Is je GH test nog wel goed?

Ja de test is nog wel goed maar mogelijk is de waarde heel hoog. Ik ga het nog eens herhalen.
Mijn idee was nu elke 2 weken een waterwissel van 6 liter te doen waarvan 3 liter gedemineraliseerd water en 3 liter kraanwater.
Ik heb eventueel ook nog een 17 liter bakje (leeg) over en een mogelijkheid om een filtertje met bioloog (in de aquel zitten twee filters, waarvan 1 met spons en de ander ciporax) over te zetten mocht dat beter zijn.

Wat betreft de vuurgarnalen en sakura garnalen; ik heb jaren geleden deze bij elkaar gezet waardoor er nu vooral veel zeer rode garnalen naast de sakura. Het zou nu niet meer idee zijn om ze te kruizen.

Ja ok na jaren hebben ze toch al gekruist maar normaliter is een Sakura veel mooier en als die kruist met een gewoon vuurtje dan kan een Sakura ook minder mooie jongen voortbrengen. Opzich is het ook niet alles zeggend want je weet nooit welke genen ze meedragen en doorgeven.

Inmiddels heb ik een met een TDS meter een waarde van 237 ppm gemeten. Is dit de geleidbaarheid?

Update; ze leven alle 5 nog. Ondanks de hoge temperaturen.

Het koelt ook niet zo snel af. Het is nog steeds 30 graden. Bij alle drie de bakken.
Is het beter om water wissel te doen of ia dat stressvoller dan geleidelijk afkoelen?

Inmiddels heb ik een cube van 10 liter ingedraaid met osmose water (met gh+) en ph verlagende bodem. Er zitten nu 4 crystal reds in. Ik wil wel uitbreiden maar dan moet eerst het water goed zijn en ik wil weten hoe ik het doen.
Ik had een tds en ph meter en kalibratievloeistof besteld bij een bekende webshop. Het kalibreren/ijken lukte niet en dat bleek aan de meter te liggen.
Dit gedeelte van de hobby vind ik wel ingewikkeld/ lastig. Kan iemand me adviseren welke meters goed (genoeg zijn) en me op weg helpen? Ik neig naar een iets duurdere gecombineerde meter (ph/tds) maar iets goedkopers kan ook gezien ik niet weet of ik het langdurig leuk ga vinden. Dank alvast.

Ik heb een geleidbaarheidsmeter van Superfish en die doet het goed. Is voor de ppm en uS.
10 liter is ook erg minimaal en je moet ze het liefst met minimaal 10 houden.

Ik had er ook meer, alleen zijn die jammer genoeg er niet meer. Er staan nu 5 aquaria in mijn woonkamer en overweeg een paar samen te voegen en de garnalen groter te huisvesten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan