Wat is er nieuw

Gevraagd: ervaringen in het aquarium met kersenbuiken

NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Ik ben op zoek naar een eyecather. Ik heb een 1.50 x 60 x 55 cm aquarium.

Over een aantal maanden zit daar alleen nog een flinke school blauwe tetra’s/ kardinaaltetra’s in. Deze zwemmen harmonieus in een school. Het zijn er zo’n 50 schat ik in.
Daar zou ik graag een leuke cichlide of baarsachtige in zetten, een koppel of harem. En wellicht een groep cory’s.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die kersenbuiken hebben gehouden of nu hebben. Ik ben niet op zoek naar meningen over kersenbuiken. Die ken ik al.

Wat is jouw ervaring?
1. Hoeveel kersenbuiken (man/vrouw) had/heb je?
2. Hoe groot was het aquarium?
3.Welke bijvissen zaten erin en hoe gingen de kersenbuiken daarmee om?
4. Wat is de temperatuur?
5. Wat is het gedrag in paarstemming?
6. Andere bijzonderheden als je die hebt.

Doel is om een inschatting te maken of ik kersenbuiken als eyecather ga houden.
IMG_0959.webp

Ik had een koppel in een 80cm op zo n 25 graden. Dat is het enige wat ik ervan kan zeggen. Ja, enige wat ik nog kan zeggen is van ik neem ze nooit weer maar goed daar vraag je niet om ;)k

Ik had een koppel in een 80cm op zo n 25 graden. Dat is het enige wat ik ervan kan zeggen. Ja, enige wat ik nog kan zeggen is van ik neem ze nooit weer maar goed daar vraag je niet om ;)k
Jawel, ik wil wel graag weten wat er is gebeurd dat je ze nooit meer neemt. Ik dacht dat ze bij jou een molly hadden gemold?

Ze hebben een territorium nodig van 60 centimeter in de broedtijd lees ik op aquainfo. Dan hebben de andere vissen nog 90 centimeter op de bodem over en daarboven meer ruimte. Maar werkt dat ook zo vraag ik me af.

Jawel, ik wil wel graag weten wat er is gebeurd dat je ze nooit meer neemt. Ik dacht dat ze bij jou een molly hadden gemold?
Bijna goed en dat was een Zwaarddrager man. Destijds hadden ze jongen die net zwommen en toen trokken die met pa en ma de bak door en ze waren toen dus erg fel. Op een gegeven moment hebben beide ouders die vis aan het oppervlak in een hoek gejaagd en toen waren de rapen gaar. Maar goed dat was dan wel in een 80cm.

Misschien als alternatief eens kijken naar Pseudocrenilabrus sp.?
En thorichthys zou in zo'n bak ook gaan. (Als juveniel zou het kunnen zijn dat ze een enkele kleine tetra op eten, maar als ze eenmaal in paarstemming zijn, heb je niets meer aan ze als roofvis....)

(Ik ben me bewust dat je in eerste instantie voor kersenbuiken gaat, maar mocht dat niet gaan, dan bovenstaande alternatieven.)

In het buitenwater zeg west congo enzo, daar leven de koppels kersenbuiken zij aan zij zodoende hebben ze daar niet de alleenheerschapij .
Dus kunje cichiden met andere cichliden afleiden, soortgenoten.
Keiharde stroming scheelt ook wel iets ze zijn van nature gefustreerd dus dat moet je ze dan wel kunnen gunnen.
Mij hebben ze nooit aangevallen😈

20 baby agazissies en ook zoveel corys geen optie voor u houd je wat over en zijn ze samen opgegroeit dat scheelt noemenswaardig veel onnodige agressiviteit

Bij mij heeft een koppel in een bak van ik dacht een meter cory's de dood in gejaagd. Ik was te onervaren om het gedrag van de cory's te interpreteren. Ik zag wel duidelijk de agressie van de kersenbuiken. Was ook lang voordat ik op het forum kwam.
Ik durf je echt niet te zeggen hoe het in een bak van 150 meter zal gaan.

Wellicht gaat dat prima als ze hun territorium aan een zijkant inrichten als er jongen zijn maar hoe zal het gaan als ze vanuit het midden 60 cm claimen?

Misschien als alternatief eens kijken naar Pseudocrenilabrus sp.?
En thorichthys zou in zo'n bak ook gaan. (Als juveniel zou het kunnen zijn dat ze een enkele kleine tetra op eten, maar als ze eenmaal in paarstemming zijn, heb je niets meer aan ze als roofvis....)

(Ik ben me bewust dat je in eerste instantie voor kersenbuiken gaat, maar mocht dat niet gaan, dan bovenstaande alternatieven.)

De thorichthys vind ik te groot. Wel een leuke vis.
De Pseudocrenilabrus sp zou een alternatief zijn, weet je hoe de agressie is bijdeze cichlide?

Ik heb er nog zelf geen ervaringen mee, maar ik wil 'm gaan houden, en ben er dus redelijk ingedoken. Ik heb een bak van 1.20 m en ga de gok wagen om er ook cory's bij te houden. Voor zover ik heb begrepen uit diverse bronnen zijn ze iets minder braaf als de elliotti's, maar bij lange na niet zo agressief als de kersenbuiken. En durf ik dus de gok te wagen. Als het niet zou gaan, heb ik een andere bak om de cory's in te doen. Verder komen er in de bak Melanotaenia praecox, 2 sturisoma's en een oppervlaktevis. En daar voorzie ik iig geen problemen mee.

Heel lang geleden gehad, echte rotzakken toen ze jongen hadden, maar ook erg mooi. Ik had ze toen in een meter, bijvis weet ik niet meer.
Met mijn huidige kennis van dwergcichliden zou ik het zeker weer aandurven, maar dan zou ik voor een groep gaan, geen koppel. In een goed beplante bak met veel onderbreking van zichtlijnen zou ik 4 mannen en 4 vrouwen in 150cm zetten.

Heel lang geleden gehad, echte rotzakken toen ze jongen hadden, maar ook erg mooi. Ik had ze toen in een meter, bijvis weet ik niet meer.
Met mijn huidige kennis van dwergcichliden zou ik het zeker weer aandurven, maar dan zou ik voor een groep gaan, geen koppel. In een goed beplante bak met veel onderbreking van zichtlijnen zou ik 4 mannen en 4 vrouwen in 150cm zetten.

Dat kan natuurlijk ook en dan geen cory’s. Dan verdeel je de agressie. Daar ga ik eens verder over denken.

Lang geleden

1. Hoeveel kersenbuiken (man/vrouw) had/heb je?
1 v, 1 m

2. Hoe groot was het aquarium?
80 cm.

3.Welke bijvissen zaten erin en hoe gingen de kersenbuiken daarmee om?
Diamantgoerami's en blauwe spat. Ik was net begonnen met de hobby. En den beginnen vreedzaam...

4. Wat is de temperatuur?
23C?

5. Wat is het gedrag in paarstemming?
Super mooi! Pot neerzetten met een gat en dan zand erin. Dan scheppen ze alle zand eruit! De vroedzorg is fascinerend. Toen ze eenmaal jongen hadden sloegen ze de blauwe spat en diamantgoerami zo ongeveer uit de bak.
Richt de bak in met duidelijke vertrekken.

6. Andere bijzonderheden als je die hebt.
Zeer aggressief met jongen.

Schaakbordcichlide? In het wild komen kardinalen en schaakbordjes samen voor.

Wat ik nog niet gelezen heb is dat ze makkelijk kweken maar dat je de grote hoeveelheid jongen aan de straat niet kwijt kunt.

Schaakbordcichlide? In het wild komen kardinalen en schaakbordjes samen voor.
Dat is een leuke soort. Ik lees op aquainfo dat ze levend voer eten en zie niets staan over droogvoer. Wat zijn jouw ervaringen?

Ik denk toch dat het geen kersenbuiken worden.
Wie heeft nog leuke ideeën? Zoek een kleinere vis als eyecatcher. Dacht ook aan dwergcichliden, maar heb t idee dat die weer niet zo sterk zijn. Klopt dat idee?

Dat is een leuke soort. Ik lees op aquainfo dat ze levend voer eten en zie niets staan over droogvoer. Wat zijn jouw ervaringen?
Ik zou het gewoon vragen. Bij mij ging het wel goed! Anders gewoon diepvriesvoer geven?

Ik denk toch dat het geen kersenbuiken worden.
Wie heeft nog leuke ideeën? Zoek een kleinere vis als eyecatcher. Dacht ook aan dwergcichliden, maar heb t idee dat die weer niet zo sterk zijn. Klopt dat idee?
Veel dwergcichliden hebben schoon water nodig en een lage pH en tds. Dit is puur voor hun gezondheid, want ze kunnen sneller ziek worden al is de waterkwaliteit niet op orde. Ik zelf heb agassizii's en ramirezi's gehouden op 23 °C pH 6.7-6.8, tds rond de 200-250 door gebruik te maken van osmose water versneden met leidingwater in een verhouding van 70-30 tot 80-20.

Gewoon leidingwater kan ook, maar het risico is groter dat ze wat gaan mankeren.

1 eyecatscher of 2 dat maakt ook verschil want dan hoeft geen broedgedrag meer.
Vaak richten zulke eenlingen meer naar de houder toe.

Ik heb wildvang schaakbordjes zitten. Op dag 1 begonnen met levende witte mug, die ik meegekregen had, dag 2 overgestapt op diepvries en granulaat. Ze eten met alles gewoon mee.

Ik heb nu net 2 jonge Maroni s gekocht voor de meterbak en dat zijn erg mooie en rustige visjes.

Simpele makkelijkhoudbare cichlies vind jij die nou eyecatsend John!
Denk dat ts een opvallender vis wil

Ik heb nu net 2 jonge Maroni s gekocht voor de meterbak en dat zijn erg mooie en rustige visjes.
Die zijn ook leuk qua gedrag. Liefst zou ik zoiets hebben, maar dan iets kleuriger. Hoe weet je welk geslacht het is als je twee jonkies koopt?
En ik hou t bij kraanwater.

Simpele makkelijkhoudbare cichlies vind jij die nou eyecatsend John!
Denk dat ts een opvallender vis wil
Makkelijk houdbaar vind ik wel fijn. Ik ben biet zo van moeilijke waterwaarden, wel van schoon friswater.

Hoe weet je welk geslacht het is als je twee jonkies koopt?
Dat is een goeie en deze keer zijn ze rond de 4 cm en bij de man zie je al heel duidelijk een verlengde rug en borstvin met iets kleur erin en de ander heeft dat duidelijk niet. Het is geen garantie maar ik heb hoop dat ik nu wel een man en vrouw heb. Ze zaten er ook van max 2 cm en dan kun je dat echt nog niet zien.

Als je echt een eyecatcher zoekt dan moet je denken aan een jonge Orca denk ik ;)k
Dat zou ik wel graag willen. Denk je dat die past in mijn 400 liter bak? Laat ie de tetra’s wel met rust? En zou die niet uit mn rimless bak spingen?

Bijlagen

• IMG_0971.jpeg
    IMG_0971.jpeg
    216.2 KB · Weergaven: 2
Een rode acara mannetje die kun jij ook wel tam maken en dan gaat die steeds meer op je georienteerd leven en dan is je blikvanger overal.
Kijk 1 ubersaaie standaardbak cq bevolking waarin haast niets gebeurt daar kijk je ook niet naar uit.
Jij laat zwemmen zien mbv ,,een,, orcaplaatje, later voel ik me onderuit gehaald door die john met ze lachende flauwigheden, hij komt in ieder geval mij niet over als iem met voldoende ervaring dat merk je al wanneer het iets dan ook over waterwaarden betreft.
Alleen maar herhalen vh net, geen diepgang nog relativeringsvermogen biofysisch ongeschoold toch steeds maar weer keer op keer de zelfde internep herhalen.

En die zet ik niet onder een negeerknop.
Interessant hoe domheid zich hier verspreiden laat, wel jammer voor een boeiende hobby maar zo blijft er maar weinig van over of je moet zeker weer aan de co2 en mest etc voor wat algen die zijn toch ook gewoon,,planten soorten,,
orca in waar de zon niet schijnt supersaaie bakken worden niet blikvangers maar ornamenten iknow ik wil vd meeste af

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan