Geweldig boek: het geheime leven van vissen -leesbaar wetenschappelijk


P

Plankje

Guest
Hoi allemaal,
Van iemand uit de LFS kreeg ik een boek aangeraden: “Het geheime leven van vissen”, van Jonathan Balcome.
Het is een boek dat heel veel wetenschappelijk onderzoek bundelt (en leesbaar beschrijft) over het leven van vissen: denk aan hoe hun zintuigen werken, welke zintuigen ze uberhaupt hebben, sociaal gedrag, hebben vissen speels plezier of niet, hoe intelligent zijn ze eigenlijk, al dat soort zaken.
Echt heel leuk (en goed) om te lezen, ik ben nog veel meer verbaasd dan ik al was sinds ik een aquarium heb.
E-book kost geloof ik een tientje.
 
Ik ben geen echte lezer anders had ik het ook besteld.
 
Gisteren binnen gekomen. Ben er al aan begonnen. Zodra ik hem uit hem zal ik een beknopte samenvatting plaatsen, mocht je dan interesse hebben weet je ongeveer wat je gaat kopen.
 
Gisteren binnen gekomen. Ben er al aan begonnen. Zodra ik hem uit hem zal ik een beknopte samenvatting plaatsen, mocht je dan interesse hebben weet je ongeveer wat je gaat kopen.
Nou kom maar op met die beknopte samenvatting van je! :petjeaf:
Ik ben erg benieuwd.
 
Misschien schaf ik hem zelf ook wel aan, lijkt me heel leuk.

Meteen besteld, maar dan de oorspronkelijke uitgave, scheelt de helft :)

Dank voor de tip!
 
Laatst bewerkt:
Ja maar op die manier heb ik in het verleden heel wat boeken besteld die ik uit eindelijk nooit gelezen heb en in de kast verdwijnen. Na een paar jaar verdwijnen ze weer in de kringloopwinkels en ben ik al met al toch tientallen euro's lichter. :juggle:
Een beetje het nadeel van online winkelen, in de winkel had ik hem graag even doorgebladerd in het midden van het boek. Nu is alleen de introductie te bekijken.
 
Mijn exemplaar is nu al binnen, en het is inderdaad een heel leuk boek. Jonathan Balcombe vertelt erg leuk, en ik kom de ene eye-opener na de andere tegen. Ik heb de engelstalige versie, pocketformaat, besteld, past ook makkelijk in mijn tas. Kortom: een echte aanrader voor vissen-fans! :smitten:
 
Ik heb hem hier ook en ik vind het boek super! Er komt ook steeds meer onderzoek naar buiten waaruit blijkt dat vissen een heel stuk "geavanceerder" zijn dan vaak wordt aangenomen. Erg interessant onderwerp :)
 
Ik heb 'm uit, en het is een van de meest fascinerende en ook onthutsende boeken die ik tot nu toe gelezen heb. Niet alleen worden mijn eigen en andermans observaties bevestigd door anekdotes en onderzoeksverslagen, er staan ook ontzettend veel nieuwe feiten in die tot voor kort nog onontgonnen gebied waren. Leuk ook om de genoemde filmverslagen op te zoeken op YouTube. Het boek werpt ook licht op de rol die wij als mensheid spelen, en ik moet zeggen dat dat nogal binnenkwam. Een boek dat zeker een plek verdient op de plank naast het beroemde boek van Konrad Lorenz ( 'Ik sprak met vogels, viervoeters en vissen') dat ik als kind talloze malen uit de bibliotheek leende...
 
Ja maar op die manier heb ik in het verleden heel wat boeken besteld die ik uit eindelijk nooit gelezen heb en in de kast verdwijnen.

Ook boeken via Ome Ali besteld dan? want die spullen van Ali eindigen ook in de kast.
waar ik dan benieuwd naar ben is hoe groot je kast dan wel niet is.
 
Het is duidelijk een wetenschapper, geen performer. Dat is weer een vak apart. In het boek haalt hij ook Irene Pepperberg aan, een wetenschapper die bekend werd met de 'Alex Studies', over het intellectueel vermogen van papegaaien. Ik heb ook artikelen van haar gelezen, maar schrijven is ook een kunst apart. Ik vind haar artikelen niet erg leesbaar, die van Jonathan Balcombe wel. In het boek schrijft hij soms ronduit grappig, ik heb zelfs luidkeels lachend op de bank gezeten. Dat compenseert ruimschoots voor zijn podiumpresentatie, hoewel de dia's wel een mooie aanvulling zijn.
 
Het is duidelijk een wetenschapper, geen performer. Dat is weer een vak apart. In het boek haalt hij ook Irene Pepperberg aan, een wetenschapper die bekend werd met de 'Alex Studies', over het intellectueel vermogen van papegaaien. Ik heb ook artikelen van haar gelezen, maar schrijven is ook een kunst apart. Ik vind haar artikelen niet erg leesbaar, die van Jonathan Balcombe wel. In het boek schrijft hij soms ronduit grappig, ik heb zelfs luidkeels lachend op de bank gezeten. Dat compenseert ruimschoots voor zijn podiumpresentatie, hoewel de dia's wel een mooie aanvulling zijn.

wat ik er mee bedoel te zeggen, dat door zijn monotone stem, mijn aandacht verliest. maar dat is wat ik vind. ik vind het niet prettig kijken, laten we het daarop houden, maar info is wel interessant dat wel.
 
Over een poosje is het boek vast ook beschikbaar als luisterboek... :)
Ga ik luisteren in mijn vw hippie busje met een Joint :) thnx voor de aanbeveling.

depositphotos_85950024-stock-illustration-hippie-peace-sign.jpg
 
Nou, als we ooit in Amersfoort komen, zullen we boodschappen komen doen :daisy:

( en leg je dan "Het geheime leven van Vissen" op de leestafel?)
 

Terug
Bovenaan