Gewicht op betonvloer?


PondPondPond

Member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
9
Leeftijd
34
Hallo iedereen,

Al weken zit ik informatie te zoeken over maximum belasting op vloeren en ben ik alle mogelijke posts aan het lezen hier en elders van mensen met eenzelfde vraag. Ik ben natuurlijk geen ingenieur en doe het mogelijke om te begrijpen met welke dingen ik rekening moet houden, maar ik wil het graag eens ook bij jullie navragen.

Ik denk eraan om een soort indoor pond te houden. Ik woon op de eerste verdieping in een gebouw dat in de jaren negentig gebouwd is met gewapend beton als vloer. De dikte daarvan is 15cm. De plek waar ik de vijver zou plaatsen is in de hoek van mijn huiskamer, bij de buitenmuren (beide muren zijn gevelmuren).

De vijver zelf wil ik in een vijverkuip opzetten. Zo zou ik binnen de limieten van het mogelijke een groter watervolume kunnen voorzien voor de vissen zonder het gewicht van glas dat je erbij moet nemen, wat redelijk kan tellen. De kuip komt ook gelijk op de vloer (een rubberen matje ertussen), zonder meubel. Dat scheelt ook al wat gewicht.

Kunnen jullie met deze informatie inschatten wat voor gewicht ik zou kunnen plaatsen / wat voor watervolume mogelijk is?

Veel dank!
 
Goochel is je beste vriend.

DFBFAB21-31AB-4166-ABCA-A6D04A45BE41.png
 
Een bak van 100x50 is zeg maar een halve vierkante meter maar dat zou dan maar 125 of 175kg kunnen dragen? De meeste bakken van die maat hebben meer gewicht en dan de kast nog.
 
Een bak van 100x50 is zeg maar een halve vierkante meter maar dat zou dan maar 125 of 175kg kunnen dragen? De meeste bakken van die maat hebben meer gewicht en dan de kast nog.
250 kg / m2 is toch hetzelfde als 250 kg op halve m2, als de andere halve m2 0 kg heeft??
 
250 kg / m2 is toch hetzelfde als 250 kg op halve m2, als de andere halve m2 0 kg heeft??
Ik ben niet zo technisch maar ik dacht dat als een hele vierkante meter 250 kan dragen dat een oppervlak van een halve vierkante meter de helft zou kunnen dragen maar ja dat zal wel komen door mn slecht technisch inzicht.
Of moet je bv in een ruimte van 3x3 dus 9x250 kilo doen en dan zou die vloer 2250 kilo kunnen dragen ongeacht waar de bak in die ruimte staat.
 
Bedankt allebei om even mee te denken. Dit soort discussie is net wat ik zocht. Ik kan inderdaad getallen en informatie vinden online, maar als ik het even vraag aan mensen die zelf aquaria houden, dan komen er extra dingen naar boven waar ik anders niet eens bij stil sta.

Hoeveel is het gewicht van wat je wil plaatsen?
Net even wat opzoekwerk gedaan om dit precies na te gaan. Het gewicht van dit soort kuipen varieert van 2,5kg tot 6kg. Hoe groter, hoe meer gewicht natuurlijk.
 
Bedankt allebei om even mee te denken. Dit soort discussie is net wat ik zocht. Ik kan inderdaad getallen en informatie vinden online, maar als ik het even vraag aan mensen die zelf aquaria houden, dan komen er extra dingen naar boven waar ik anders niet eens bij stil sta.


Net even wat opzoekwerk gedaan om dit precies na te gaan. Het gewicht van dit soort kuipen varieert van 2,5kg tot 6kg. Hoe groter, hoe meer gewicht natuurlijk.
Maar je kan gerust een halve emmer water op je vloer plaatsen hoor 😉 zelfs een volle kan nog .
 
Ik zou eerst eens uitzoeken wat voor soort betonvloer er ligt .
Dan de overspanningsrichting , of de vloeren zijdelings zijn opgelegd , dan of er nog meer belastingen op de vloer staan (lijn of puntlasten)
Dan ga je kijken wat er op de vloer gerekend is qua eigen gewicht en veranderlijke belasting .
Dan kijk je of er marge zit op de betonvloer (of geheel uitgenut) , en dan kan je beslissen wat formaat je kan zetten .
Kan je allemaal bij de gemeente opvragen . En anders zul je er wellicht niks van merken , tot 500kg zou ik me niet druk maken , daarboven 🤔
 
Laatst bewerkt:
Ik zou me totaal geen zorgen maken bij een huis van de jaren 90 met gewapend beton van 15cm. Helemaal omdat je bij een draagmuur gaat plaatsen.
Kijk wel naar mogelijke vocht problemen en ventilatie.
 
Ik doelde meer op het totaalgewicht;)
Haha, ja daar was ik dus in de war omdat mijn eigen vraag ging over wat ik kán plaatsen!

Maar om het dus te hebben over dat ik dénk te gaan plaatsen: ik was eerst nogal conservatief aan het overwegen een kuip van 90l te zetten, om zeker niet te zwaar te gaan, maar dan las ik dat er mensen zijn die aquaria van 800kg zomaar even droppen op de vloer in een appartement, dus dan wil ik graag zwaarder gaan.

Momenteel ben ik dus meer volume aan het overwegen, om en bij de 200l. Dan heb ik het alleen over het watervolume. Moet er nog grind/zand enz. bijtellen. Dat hangt allemaal een beetje af van wat er hier wordt aangeraden.
 
Ik zou eerst eens uitzoeken wat voor soort betonvloer er ligt .
Dan de overspanningsrichting , of de vloeren zijdelings zijn opgelegd , dan of er nog meer belastingen op de vloer staan (lijn of puntlasten)
Dan ga je kijken wat er op de vloer gerekend is qua eigen gewicht en veranderlijke belasting .
Dan kijk je of er marge zit op de betonvloer (of geheel uitgenut) , en dan kan je beslissen wat formaat je kan zetten .
Kan je allemaal bij de gemeente opvragen . En anders zul je er wellicht niks van merken , tot 500kg zou ik me niet druk maken , daarboven 🤔
Dit zal ik eens goed moeten bekijken en uitrekenen. Bedankt voor de toelichting!

In deze ruimte staan de gewoonlijke huiskamermeubels. Niks erg groots of abnormaal zwaars.
 
Ik zou me totaal geen zorgen maken bij een huis van de jaren 90 met gewapend beton van 15cm. Helemaal omdat je bij een draagmuur gaat plaatsen.
Kijk wel naar mogelijke vocht problemen en ventilatie.
Goed dit te lezen. Ik vroeg me af of de jaren negentig al als 'ouder bouwjaar' begon te gelden of nog als 'recent' wordt beschouwd. Ondertussen zijn we toch ook alweer 30 jaar verder.

Bedankt voor de tip ivm vocht. Ik heb momenteel op dezelfde plek een aquarium staan van een 40l en heb gelukkig nog geen vochtissues opgemerkt.
 
Dat kan je zo plaatsen .
Dat is een hele opluchting. Ik wil me graag goed inlezen over dit soort zaken om problemen te vermijden, maar dan merk je toch dat je je meer zorgen begint te maken ook. Als 200l totaal geen probleem is, maak ik me al een stuk minder zorgen.
 
Goed dit te lezen. Ik vroeg me af of de jaren negentig al als 'ouder bouwjaar' begon te gelden of nog als 'recent' wordt beschouwd. Ondertussen zijn we toch ook alweer 30 jaar verder.

Bedankt voor de tip ivm vocht. Ik heb momenteel op dezelfde plek een aquarium staan van een 40l en heb gelukkig nog geen vochtissues opgemerkt.
Doorgaans zit er meer marge in de vloeren uit de jaren 90 dan de vloeren van nu 😉
Vroeger keek men niet op een wapeningsstaafje extra , tegenwoordig mag er geen staafje teveel in .
ik controleer de vloeren af en toe van de fabrikant , die beginnen te steigeren als ik extra mm2 opgeef 🤣
 
Haha, ja daar was ik dus in de war omdat mijn eigen vraag ging over wat ik kán plaatsen!

Maar om het dus te hebben over dat ik dénk te gaan plaatsen: ik was eerst nogal conservatief aan het overwegen een kuip van 90l te zetten, om zeker niet te zwaar te gaan, maar dan las ik dat er mensen zijn die aquaria van 800kg zomaar even droppen op de vloer in een appartement, dus dan wil ik graag zwaarder gaan.

Momenteel ben ik dus meer volume aan het overwegen, om en bij de 200l. Dan heb ik het alleen over het watervolume. Moet er nog grind/zand enz. bijtellen. Dat hangt allemaal een beetje af van wat er hier wordt aangeraden.
Dat kan met gemak. Ik heb in mijn studio op de 3e verdieping ook een bak van 260 liter staan. Stel je voor dat je een verjaardag houdt en er komen 12 mensen, ben je dan ook bang dat ze door de vloer gaan?
 
Stel je voor dat je een verjaardag houdt en er komen 12 mensen, ben je dan ook bang dat ze door de vloer gaan?
Dat is eigenlijk een verkeerde vergelijking .
Als je voor korte tijd 12 man binnen hebt , gedraagd de betonvloer zich anders dan dat er permanent iets staat met datzelfde gewicht .
Bij kortstondige belasting komt de vloer nadien "terug" naar zijn normale doorbuiging .

Zet je een groot gewicht op de vloer , zal die wellicht niet meteen bezwijken (wel flink doorbuigen) , maar de tijd zal het werk doen .
 
Dat is eigenlijk een verkeerde vergelijking .
Als je voor korte tijd 12 man binnen hebt , gedraagd de betonvloer zich anders dan dat er permanent iets staat met datzelfde gewicht .
Bij kortstondige belasting komt de vloer nadien "terug" naar zijn normale doorbuiging .

Zet je een groot gewicht op de vloer , zal die wellicht niet meteen bezwijken (wel flink doorbuigen) , maar de tijd zal het werk doen .
Yes hier zat ik mee in mijn kop! Ik heb inderdaad ook al gedacht 'Als je vier tieners van elk 50kg op die m² zet' gaat het huis ook niet kapot, maar die vier tieners zijn na een dag weer weg, terwijl die bak er ettelijke jaren zal staan.

Super, Erwin! Die jaren negentig vloeren zijn mijn favoriet 😉
 
Als het een appartement betreft misschien nog wel even je verzekering checken voor als de boel ooit lek gaat en het regent bij de onderburen. De meeste verzekeringen dekken dit overigens gewoon.
 
Dat is eigenlijk een verkeerde vergelijking .
Als je voor korte tijd 12 man binnen hebt , gedraagd de betonvloer zich anders dan dat er permanent iets staat met datzelfde gewicht .
Bij kortstondige belasting komt de vloer nadien "terug" naar zijn normale doorbuiging .

Zet je een groot gewicht op de vloer , zal die wellicht niet meteen bezwijken (wel flink doorbuigen) , maar de tijd zal het werk doen .
Bij groot gewicht ja, maar niet bij een paar honderd kilo. De vergelijking ging me eigenlijk meer om de hoeveelheid gewicht die over een vloer komt zonder dat we er überhaupt over nadenken.
 
Toen van onze bak de bodem barstte had de benedenbuurman nergens last van. Maar de buurvrouw op de begane grond wel. Bleek dat het water met de verwarmingsbuizen rechtreeks naar beneden gegaan was.
Wij hadden er natuurlijk niet aan gedacht om ook haar op de hoogte te stellen. 🙄
 
Toen van onze bak de bodem barstte had de benedenbuurman nergens last van. Maar de buurvrouw op de begane grond wel. Bleek dat het water met de verwarmingsbuizen rechtreeks naar beneden gegaan was.
Wij hadden er natuurlijk niet aan gedacht om ook haar op de hoogte te stellen. 🙄
Wat een pech!
 

Terug
Bovenaan