Gezelschap bak vision 180


T

ThomasC

Guest
Hallo beste forumleden,

Enige tijd (lang) geleden heb ik mij zelf voorgesteld hier op het forum. Inmiddels verhuist en nu echt aan de gang met het aquarium. Ben momenteel bezig met het bouwen van de onderkast. Het idee is om een juwel vision 180 aquarium te kopen, deze heb ik gezien in de winkel en vindt het een mooi aquarium. Echter ben ik een leek op het gebied aquarium dus als jullie suggesties hebben hoor ik het graag!

Voor de indeling van de bak zit ik te denken aan een gezelschapbak met een zandbodem, heb momenteel een klein bakje met daarin grind en voedingsbodem en vind/ vond dit geen succes. Qua vissenbestand heb ik momenteel 2 corydoras panda, 2 guppies en 1 algeneter. Deze vissen willen ik graag behouden en uitbreiden met geschikte kandidaten, ook hier heb ik weinig verstand van dus suggesties zijn zeer welkom! :D

Groet,

Thomas Couvee
 
Ik zou er in ieder geval 8 cory's van maken. In die bak hebben ze mooi de ruimte en ze zitten veel liever in een groepje van minstens 8. Weet je de naam van de algeneter die je hebt? Voorderest weet ik niet wat jij leuk vindt. Misschien wel cichliden? Houd er rekening mee dat niet alle cichliden hierin zouden kunnen (denk ik). Ik heb zelf cichliden altijd mooi en kleurrijk gevonden. Verder misschien nog wat schooltjesvissen voor bovenin? Zelf heb ik geen verstand van welke nou bovenin gaan zitten en welke niet. Misschien is het ook handig even te melden op welke temperatuur je jou vissen gaat houden. Dan weten we even wat meer qua wat erin kan.
 
hoi :)


als je van plan bent om je bak dicht te beplanten zou ik een groep vuurtjes erin doen( ging bij mij goed had uiteindelijk zelfs meer vuurtjes dan dat ik begon en ja ze lusten wel een garnaaltje alleen ik had geen algeneter in mijn aqua)

verder kunnen er kardinaal tetras erin (leuke groepsvissen)

ik had ook olifantvissen erin (prachtige beesten, kweken niet gelukt :()
 
nuri zei:
hoi :)
ik had ook olifantvissen erin (prachtige beesten, kweken niet gelukt :()

Met olifantvissen bedoel je Gnathonemus petersii neem ik aan?

Kweken?! Dat is vrijwel onmogelijk. Sterker nog, ze IN LEVEN HOUDEN is al een hele toer jammer genoeg.

Ze staan op de RODE LIJST van dit forum, en daar ben ik het helemaal mee eens. Eisen om deze vis in leven te houden: 1.8m bak of groter, wil je er meer houden (dit zijn groepsvissen!!) dan moet je bak eigenlik wel 2-3m zijn. Een heel fijne zandbodem en veel schaduwrijke holen plekken vereist. Voeren in de schemering/donker, wormvormig levend voer gaat er het beste in. Houdt rekening met medebewoners, liever geen of kies ze heeeel goed uit (bv vlindervissen kunnen prima).

Gezien bovenstaande eisen, mag jij raden hou lang de olifantvissen leven die aan aquarianen verkocht worden.... ;(
 
bedankt voor de reacties!

Het is de bedoeling om de bak wel te beplanten helemaal dicht te laten groeien weet ik nog niet. Tevens ben ik nog aan het twijfelen over wat ik als bodemmateriaal wil gebruiken. Hier op het forum al helemaal ingelezen en denk dat grind voor mij als onervaren hobby'er makkelijker is in gebruik en schoonmaken. Weet alleen niet of de corydoras er wel helemaal happy mee zijn. In mijn huidige bak zitten ze ook op grind. Iemand suggesties hiervoor? Zit nu te denken aan 'fijn' donker grind.

Temperatuur in het huidige aquarium is rond de 25 graden.

Foto's zal ik binnenkort plaatsen, moet nog effe uitvogelen hoe dat hier werkt op het forum! :juggle:

Groet Thomas.
 
Hierbij nog een foto van mijn algeneter. In de winkel werkt gezegd dat deze niet groter als 5cm werd maar ze is nu ca 11cm.

G3Ku3gxkq1WJgLHdxOC42CTbVKD96JEW.jpeg
 
Van het weekend naar de viswinkel geweest en daar grind gehaald voor de bodem. Tevens even met eigenaar een babbeltje gemaakt over de corydoras en de behoefte voor deze diertjes aan een zandbodem. Hij gaf toen als tip om een klein bakje met zand in te graven zodat ze hier kunnen wroeten. Echter denk ik dat het niet heel mooi zal staan in het overall beeld van de bak. Daarom nu het idee om een soort plateau te maken met een plastic plaatje aan de voorzijde zodat je een soort strand-achtig idee krijgt en daarachter de grind bodem. Zal binnenkort een schetsjes maken van het idee. Of heeft iemand hier op het forum daar ervaring mee?

Groet Thomas.
 
Als je een kijkje neemt in mijn fotoalbum, ik heb hierin een grinsbodem liggen met afgerond grind. Heeft de uitstraling ed van grind, maar is ook prima geschikt voor corydoras. Heb ze er zelf nu al geruime tijd op zwemmen en is niks aan de vissen te merken. Ook hebben ze allemaal de baarddraden nog en ik zie ze regelmatig grondelen. Je kunt zelf ook voelen of het grind goed is. Beetje tussen je handen nemen en wrijven. Als het niet scherp aanvoelt, zou het ook niet echt schadelijk moeten zijn voor de corydoras. Daarbij worden de pandas liever wat kouder gehouden. 25 graden is redelijk hoog voor deze soort
 
Heb mijn Aquarium ingericht en staat momenteel al 1 week in te draaien. Voor de bodem toch gekozen om over grind toe te passen met afmetingen 1-3mm zwart. Binnenkort voor vissen gaan kijken dus. Had al wel een ideetje over het visbestand, maar eerst effe een fotootje.

Wac7r5SSonoIGf7fCkKuB-SKZk33Y3bC.jpeg

Mijn bestaande vissen wil ik graag behouden:
- Algeneter (ancistrus);
- Corydoras panda (helaas nog maar 2);
- 2 neon tetra's (volgens mij :S)

Wac7r5SSonoIGf7fCkKuB-SKZk33Y3bC.jpeg

Nieuw visbestand zat ik te denken aan:
- 2 Ancistrus;
- 8 Corydoras Panda;
- �15 neon tetra;
- 3 Platy's;
- 3 Zwaarddragers.

Opmerkingen/ advies is altijd welkom.
 
Bak ziet er mooi uit, mss iets meer planten; zullen de vissen ook fijn vinden.
Wat betreft het bestand kan ik je eigenlijk alleen met d epanda's helpen. Corydoras soorten grondelen nogal graag en hierom moet het grind niet te scherp zijn. Is moeilijk te zien op een foto, maar wellicht is dit helemaal niet het geval. Even tussen je handen wat grind wrijven en dan kun je eigenlijk wel voelen of het goed is. Anders zouden de vissen graag iets van een zandstrandje oid heel erg fijn vinden
 
Hier een update van het aquarium, planten zijn nu wat volgroeider. Tevens ook nieuwe vissen, niet een geweldig visbestand heb ik begrepen. Hieronder een impressie foto.

QgDz_NZSDTHBW129QGXX5JmjJMz4U34J.jpeg

Hier tevens een foto van de vis(sen).

QgDz_NZSDTHBW129QGXX5JmjJMz4U34J.jpeg

QgDz_NZSDTHBW129QGXX5JmjJMz4U34J.jpeg

Heb tevens sinds kort wat problemen met alg? Denk ik. Iemand suggesties om dit eruit te krijgen? Filtersysteem is het standaard wat meegeleverd is met het aquarium (Bioflow Juwel). Zit een nitraatfilter in, koolstof en een grove en 1 fijne filter in. Aquariums krijgt dagelijks easycarbo en wekelijks profito van easylife.

QgDz_NZSDTHBW129QGXX5JmjJMz4U34J.jpeg

QgDz_NZSDTHBW129QGXX5JmjJMz4U34J.jpeg
 
Goedendag,

Enige tijd is verstreken sinds mijn laatste post hier. Mijn aquarium (Vision 180) staat nog steeds, echter is er na meerdere plagen van algen en slakken niet veel meer over van het begin.

Geschiedenis:
De ancistrus vrouw en man hebben 2x een groep kleintjes gehad, uit de eerste en tweede groep zijn er 2 overblijvers geweest. Waarvan er 1 vrij snel is gestorven, oorzaak niet bekend enige tijd hierna is het vrouwtje ook gestorven, oorzaak ouderdom? :'(. Uiteindelijk zijn er nu nog 2 algeneters over, het mannetje en een nakomeling. De guppen zijn tevens overleden en opgegeten door de algeneters. Hierna veel draadalg gekregen en slakken, dit eenmalig met AlgExit van Easy-Life verwijderd. Hierna niet nogmaals geprobeerd omdat ik niet zeker wist wat het met de vissen en planten doet...

Huidig visbestand:
6x Hemigrammus bleheri (roodneuszalm);
2x Melanotaenia Boesemani (regenboogvis);
2x Ancistrus, 1x man en 1x?? (is nageslacht van het mannetje)
3x Corydoras Panda.

Techniek aquarium:
- lampen tussentijds gewisseld van 2x Juwell HiLite T5 Day naar 1x Day en 1x Nature;
- (standaard) pomp;
- (standaard) filters, 2x fijne filter, 1x grove filter, 1x nitraat filter, 1x koolstof filter en 1x "vliesje".
(filters worden gewisseld tijdens waterwissel, conform "voorschrift" leverancier).

Huidige aanwezige planten:
- 1x Javavaren (of wat er van over is);
- 3x Echinodorus Tenellus;
- 2x Ludwigia Repens Rubin
- 6x Cryptocoryne?
- 1x Echinorodus?

Huidig onderhoud:
- Wekelijks afzuigen van de bodem en het verversen van ca. 20 liter water. Filters worden wekelijks "uitgewassen" in afgezogen aquariumwater en vervangen volgens voorschrift fabrikant (koolstof 1x per maand, nitraat 1x in 2 maanden en grove filters 1x in 3 maanden).

Het idee is om voor de Boesemani's een ander thuis te verzorgen, tussentijds de bak "stabiel" te krijgen en het visbestand langzaam uit te bereiden. Hierbij zit ik momenteel te denken aan het aantal van het huidige visbestand te vergroten, uitgezonderd van de regenboogvissen natuurlijk.

Nu is mijn vraag hoe ik de bak weer stabiel kan krijgen, de algengroei kan terug dringen, de slakken "de nek om kan draaien" en welke vissen kan ik beter "verkopen". Het lijkt namelijk alsof elke week de bak een stapje achteruit gaat qua bovenstaande zaken.

Huidige waterwaarden zijn:
0 - 10 (meer richting 0) NO3
0 - 1 NO2
8 - 16 GH
3 - 6 KH
6.4 - 6.8 PH
0 - 0.8 CL2

Waterverversing wekelijks wordt met kraanwater gedaan, ik ben woonachtig in Brabant. Hierna wordt er 15 ml profito (Easy-Life) toegevoegd en dagelijks wordt er ca. 3 ml Carbo toegevoegd.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Huidige status 10-12.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Filters worden wekelijks "uitgewassen" in afgezogen aquariumwater en vervangen volgens voorschrift fabrikant (koolstof 1x per maand, nitraat 1x in 2 maanden en grove filters 1x in 3 maanden).
Ik denk dat dit wel eens een van de oorzaken van je niet zo goed draaiend aquarium kan zijn. Je filter moet je niet zo vaak reinigen, filtersponzen alleen uitspoelen als ze echt vuil zijn of de stroming van het filter minder wordt. Het maandelijks vervangen van onderdelen doet naar mijn idee meer kwaad dan goed voor een aquarium. Koolstoffilter heb je niet nodig tenzij je bewust iets uit het water wilt halen bv. Medicijnen. Nitraatfilter absorbeerd het nitraat neem ik aan, maar je planten hebben nitraat nodig.
Elke keer dat je je sponzen vervangt verlies je alle bacterien die hierin zitten, waardoor je een nitriet kunt krijgen. Al dit "geprut" aan je filter zorgt voor een onstabiele bak.
de slakken "de nek om kan draaien"
Weet niet welke slakken je hebt en hoeveel maar slakken hebben een nuttige functie in je aquarium als opruimer. Te veel slakken kan idd irritant zijn en is vaak een teken van te veel voeding in je bak. Het beste kun je ze er handmatig uithalen. Stukje komkommer ofzo erin leggen of een slakkenval maken. Zou geen slakdodende middeltjes gaan gebruiken.
 
Bedankt voor de reacties.
Heb gisteren bij thuiskomst direct de koolstof en nitraatfilter vervangen voor een 2e grove blauwe filter. Ik heb tevens gehoord dat het aan te raden is om een Cirax filter toe te passen, deze zou de (goede) bacteriën beter vast kunnen houden. Heeft iemand daar ervaring mee?

Zal tevens a.s. schoonmaakbeurt een grotere hoeveelheid water vervangen. Ben benieuwd of na deze wijzigingen al snel verbetering te zien is.

M.b.t. de slakken, dit zijn van die kleine witte slakjes. Volgens mij worden ze puntdaken genoemd.
 
Denk dat Thea precies de spijker op z'n kop slaat!
Met jouw bestand is 20-30 liter per week verversen ruim voldoende hoor.
 
Thomas kloppen deze afmetingen van je Juwel Vision 180 bak ?
Lengte: 92 cm Breedte: 41 cm Hoogte: 55 cm
 
Denk dat Thea precies de spijker op z'n kop slaat!
Met jouw bestand is 20-30 liter per week verversen ruim voldoende hoor.

Oké, dan houd ik dat voorlopig aan. Vanaf a.s. maandag verhuizen de 2 boesemani's naar een nieuw huis, visbestand wordt nog kleiner.

Thomas kloppen deze afmetingen van je Juwel Vision 180 bak ?
Lengte: 92 cm Breedte: 41 cm Hoogte: 55 cm

Yes, dat zijn inderdaad de afmetingen van het aquarium. Zou als het goed is ongeveer 180 liter moeten zijn.
 
Ik heb tevens gehoord dat het aan te raden is om een Cirax filter toe te passen, deze zou de (goede) bacteriën beter vast kunnen houden. Heeft iemand daar ervaring mee?

Bedoel je siporax?
Het zou inderdaad wel een goed idee zijn om één van de (net toegevoegde) sponzen te vervangen door een filternetje gevuld met siporax of iets dergelijks. Dan zal je filter hoogstwaarschijnlijk iets beter "biologisch" filteren.
In sponzen kunnen de bacteriën ook wel gedijen/hechten maar een zakje gevuld met poreus, vast filtermateriaal is daar iets geschikter voor en houdt ook beter de bacteriën vast bij uitspoelen. Als je je sponzen bvb iets te hevig spoelt is het risico op verlies van (te)veel bacteriën iets groter vermoed ik.

Een kleibolletje bij de wortels van je crypto's zou ook niet slecht zijn.
 
Yes, dat zijn inderdaad de afmetingen van het aquarium. Zou als het goed is ongeveer 180 liter moeten zijn.

180liter lijkt me dan zelfs de exacte inhoud (bruto).
Ik zeg exact omdat ik vermoed dat deze inhoud berekend is obv de binnenmaten (afhankelijk van de dikte van je glas) van de bak én ook rekening houdt met de bodemplaat en een paar cm speling bovenaan voor de waterlijn :thumbs:

Eigenlijk kan het verschil tussen binnenmaat en buitenmaat soms verrassend groot zijn (afhankelijk van de bakgrootte) en veel mensen berekenen de inhoud adhv buitenmaten.
:deal:

In jouw geval geeft een berekening gebaseerd puur op de buitenmaten, dus L 92, B 41 en H 53 een inhoud van 199 liter. Zelfs 207 liter als je met 55cm hoogte zou rekenen...
Maar wanneer je dezelfde bak-inhoud berekent obv van 90cm/39cm/51cm (55 minus +/-1 cm bodemplaat en 3 cm bovenaan), ik ga dus voor het gemak uit van 1cm glasdikte, is je de bak plots 179 liter inhoud (bruto).
Een verschil van 10% (of meer) is toch vrij groot en wordt in veel gevallen niet ingecalculeerd...
 
Oké, dan houd ik dat voorlopig aan. Vanaf a.s. maandag verhuizen de 2 boesemani's naar een nieuw huis, visbestand wordt nog kleiner.



Yes, dat zijn inderdaad de afmetingen van het aquarium. Zou als het goed is ongeveer 180 liter moeten zijn.
Kun je daar dan regenboogvissen in houden als die volwassen zijn want ik lees dat ze dan minimaal een bak van 1,60m nodig hebben.
 
180liter lijkt me dan zelfs de exacte inhoud (bruto).
Ik zeg exact omdat ik vermoed dat deze inhoud berekend is obv de binnenmaten (afhankelijk van de dikte van je glas) van de bak én ook rekening houdt met de bodemplaat en een paar cm speling bovenaan voor de waterlijn :thumbs:

Eigenlijk kan het verschil tussen binnenmaat en buitenmaat soms verrassend groot zijn (afhankelijk van de bakgrootte) en veel mensen berekenen de inhoud adhv buitenmaten.
:deal:

In jouw geval geeft een berekening gebaseerd puur op de buitenmaten, dus L 92, B 41 en H 53 een inhoud van 199 liter. Zelfs 207 liter als je met 55cm hoogte zou rekenen...
Maar wanneer je dezelfde bak-inhoud berekent obv van 90cm/39cm/51cm (55 minus +/-1 cm bodemplaat en 3 cm bovenaan), ik ga dus voor het gemak uit van 1cm glasdikte, is je de bak plots 179 liter inhoud (bruto).
Een verschil van 10% (of meer) is toch vrij groot en wordt in veel gevallen niet ingecalculeerd...

Helemaal juist, ik betrap mezelf er ook regelmatig op :juggle: :D
 
Kun je daar dan regenboogvissen in houden als die volwassen zijn want ik lees dat ze dan minimaal een bak van 1,60m nodig hebben.

Je kan dat natuurlijk doen maar ideaal is het niet. Eigenlijk hou je deze vissen beter in een grotere groep (vanaf 6 stuks) en zoals je zegt bij voorkeur in een bak vanaf 1m60. De vissen worden 12 tot 15cm en het zijn echte zwemmers dus dan besef je snel dat 90cm eigenlijk te klein is.
Het zijn wel trage groeiers (duurt een paar jaar voor ze volgroeid zijn) dus kan je ze desnoods wel een tijdje in dergelijke bak houden maar ideaal is het eigenlijk niet. Al zeker niet als je ze in grotere groep wil houden (wat voor de vissen leuker is)
Persoonlijk vind ik zelfs 1m60 nipt, vanaf 2 meter zou ik ze pas beginnen overwegen.
Het lijkt me niet mogelijk om van deze vissen te genieten in een te kleine bak, zeker wanneer ze hun uiteindelijke grootte naderen en ze meer en meer over en weer "ijsberen" langs de voorruit in plaats van chill doorheen de bak te cruisen... ;)k

Misschien vandaar dat ThomasC aangeeft dat hij van plan is een nieuwe thuis te zoeken voor deze vissen?
De bak zal zeker en vast een pak rustiger ogen (en zijn) wanneer ze vervangen worden door meer geschikte visjes...
Ik durf zelfs vermoeden dat de bak makkelijker stabiel te krijgen zal zijn zonder regenbogen in het water. :Dk
 
180liter lijkt me dan zelfs de exacte inhoud (bruto).
Ik zeg exact omdat ik vermoed dat deze inhoud berekend is obv de binnenmaten (afhankelijk van de dikte van je glas) van de bak én ook rekening houdt met de bodemplaat en een paar cm speling bovenaan voor de waterlijn :thumbs:

Eigenlijk kan het verschil tussen binnenmaat en buitenmaat soms verrassend groot zijn (afhankelijk van de bakgrootte) en veel mensen berekenen de inhoud adhv buitenmaten.
:deal:

In jouw geval geeft een berekening gebaseerd puur op de buitenmaten, dus L 92, B 41 en H 53 een inhoud van 199 liter. Zelfs 207 liter als je met 55cm hoogte zou rekenen...
Maar wanneer je dezelfde bak-inhoud berekent obv van 90cm/39cm/51cm (55 minus +/-1 cm bodemplaat en 3 cm bovenaan), ik ga dus voor het gemak uit van 1cm glasdikte, is je de bak plots 179 liter inhoud (bruto).
Een verschil van 10% (of meer) is toch vrij groot en wordt in veel gevallen niet ingecalculeerd...
Honey hoeveel netto liter hou ik dan over bij mijn Juwel Vision 260 bak met de afmetingen 121 x 46 x 64 ?
 
Honey hoeveel netto liter hou ik dan over bij mijn Juwel Vision 260 bak met de afmetingen 121 x 46 x 64 ?

Hoe dik is het glas?
Hoe hoog vul je de bak (dus hoeveel cm blijf je onder de bovenrand met je waterlijn)?
 
Dat is een bak met gebogen ruit of vergis ik me?
In dat geval zijn er meer afmetingen nodig naast glasdikte en vulhoogte.
De breedte moet je dan meten aan de zijkanten en op het breedste punt (dus centraal, van achterruit tot voorruit).
(46cm is op het breedste punt of...?)
Let er op dat je steeds de buitenmaten geeft (of steeds binnenmaten kan ook natuurlijk :pkmaar laat ons bij de buitenmaat blijven voor het gemak) en voor de vulhoogte meet je vanaf de onderkant van het glas (buitenkant bak) tot de waterlijn.

Ik bedenk me nu dat ook de bak van de ts dus een gebogen ruit heeft...
Dat had ik niet opgemerkt eerder dus geen rekening mee gehouden in mijn berekening... :juggle:
Soit, het principe van verschil in inhoud obv binnen- en buitenmaten blijft daarom wel overeind, het is meer mijn bewering mbt exacte inhoud van deze specifieke bak die onderuit gaat... :brk
 
Honey hoeveel netto liter hou ik dan over

De inhoud berekend op de binnenmaten is dan eigenlijk, in feite, in principe eerder wat we benoemen als de "bruto" inhoud van de bak. Dus hoeveel kan er in de lege bak, zonder rekening te houden met substraat, hout, stenen, vissen en wat nog allemaal.

Bruto omdat je daar dus nog bodem enz moet aftrekken om de netto inhoud (dus het effectieve aantal liters water in de draaiende en ingerichte bak)
Maar dat bedoelde je misschien wel... :sorry:
Maar voor we het weten zitten we met een extra Babylonische spraakverwarring als we deze termen door elkaar gebruiken.
 
De inhoud berekend op de binnenmaten is dan eigenlijk, in feite, in principe eerder wat we benoemen als de "bruto" inhoud van de bak. Dus hoeveel kan er in de lege bak, zonder rekening te houden met substraat, hout, stenen, vissen en wat nog allemaal.

Bruto omdat je daar dus nog bodem enz moet aftrekken om de netto inhoud (dus het effectieve aantal liters water in de draaiende en ingerichte bak)
Maar dat bedoelde je misschien wel... :sorry:
Maar voor we het weten zitten we met een extra Babylonische spraakverwarring als we deze termen door elkaar gebruiken.
Kun je mijn bak dan niet uitrekenen wat het netto water gaat zijn,ben wel heel benieuwd wat het gaat zijn,kun je de berekening dan ook even typen van hoe je dat exact berekent.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een bak met gebogen ruit of vergis ik me?
In dat geval zijn er meer afmetingen nodig naast glasdikte en vulhoogte.
De breedte moet je dan meten aan de zijkanten en op het breedste punt (dus centraal, van achterruit tot voorruit).
(46cm is op het breedste punt of...?)
Let er op dat je steeds de buitenmaten geeft (of steeds binnenmaten kan ook natuurlijk :pkmaar laat ons bij de buitenmaat blijven voor het gemak) en voor de vulhoogte meet je vanaf de onderkant van het glas (buitenkant bak) tot de waterlijn.

Ik bedenk me nu dat ook de bak van de ts dus een gebogen ruit heeft...
Dat had ik niet opgemerkt eerder dus geen rekening mee gehouden in mijn berekening... :juggle:
Soit, het principe van verschil in inhoud obv binnen- en buitenmaten blijft daarom wel overeind, het is meer mijn bewering mbt exacte inhoud van deze specifieke bak die onderuit gaat... :brk
Ja klopt een gebogen voorruit en 46cm is het breedste punt van de diepte afmeting en 32cm aan de kanten van de diepte en het is 54cm tot aan de max waterlijn.
 
Kun je mijn bak dan niet uitrekenen wat het netto water gaat zijn,ben wel heel benieuwd wat het gaat zijn,kun je de berekening dan ook even typen van hoe je dat exact berekent.

We zijn het topic van Thomas een beetje aan het vervuilen met posts waar hij niet veel aan heeft vrees ik dus dit is mijn laatste post over bakinhoud in dit topic.
Alvast sorry ThomasC, het was niet de bedoeling... :sorry:

@Altispinoza:

Om de netto inhoud (zoals hierboven beschreven) te berekenen moet je rekening houden met de inrichting, decoratie en het bodemmateriaal. Dus obv de gegevens die jij doorgeeft kan ik dat niet exact berekenen. Ik weet namelijk niet hoeveel substraat/hoeveel stenen/hout je in de bak gebruikt.

Op deze pagina (http://reef.diesyst.com/volcalc/volcalc.html) kan je voor alle vormen van aquaria zelf eenvoudig de inhoud berekenen, nog zo makkelijk!
Dus:
Op basis van de gegevens van je bak (ik nam 10mm glas aangezien ik niet weet hoe dik je glas is) krijg je het volgende:

Schermafbeelding 2017-12-16 om 13.28.16.png




Maw. bruto inhoud is 248.6liter, droog aan de haak...
Dus niet echt een groot verschil met de 260l opgegeven door de fabrikant.

Aangezien de tool blijkbaar ook een optie heeft om zand en stenen in te geven heb ik het voor de vorm ook eens berekend met 40kg zand (dat is een gokje, je kan het zelf correct ingeven):

Schermafbeelding 2017-12-16 om 13.29.59.png



Dus met 40kg zand in de bak heb je, volgens deze site tenminste, nog ruimte voor 234,2 liter water.
Nu nog eventuele stenen en hout meerekenen en dan heb je ongeveer de netto inhoud...
 
Ok vriendelijk dank Honeybadger en mijn excuses dat ik je topic hiervoor heb gebruikt Thomas.
 
@Honeybadger, Haha de vervuiling valt wel mee hoor, ik hoor en zie in ieder geval voornamelijk nieuwe dingen :!

De regenboogvissen gaan er inderdaad uit. Bij de aankoop heb ik mijzelf niet goed geïnformeerd en de verkoper wilde er denk ik vanaf (week later zijn ze dicht gegaan). Het is inderdaad een actieve zwemmer en door de te weinig ruimte en geen soort genoten is hij erg territoriaal geworden.
 
Ik heb ook 1 regenboogvis volwassen en deze is totaal niet territoriaal en blijft vredelievend op zijn zelfde plaats in de bak behalve als ik ze voer dan is ie pijlsnel naar de oppervlakte,hapt en dan weer naar onder.
 

Terug
Bovenaan