Wat is er nieuw

Gezelschap Ferplast Capri 50 van Mir81

Heb je voedingsbolletjes (klei balletjes) onder de planten?

Ik zou de waarden eens laten nameten en dan kun je eventueel wat gaan aanpassen.
Hoeveel uren heb je het licht aan??

Van 7u tot 12:30 en van 15:30 tot 20u.

Ik heb hier en daar kleibolletjes, maar weet niet meer precies waar.

Bij de Intratuin geweest en weer goed geholpen, verwarmingsprobleem bleek een blonde actie, doet het nu prima. Water laten controleren en dat was prima op wat fosfaat na, dus een gebrek hieraan is het zeker niet. Moet gewoon heel zuinig voeren. Heb een groot deel posthoornslakken inmiddels verwijderd. Bak even wat vers water gegeven en nog wat bacteri�n en plantenvoeding erbij en nu weer even laten rusten. Eind deze week komen de visjes. Dat de plant zo raar doet is waarschijnlijk z'n bovenwater gekweekte blad laten vallen en daar komt straks hopelijk ander blad voor terug. Ik zie hier en daar al wat jonge blaadjes, dus hopelijk komt dat goed.

Emerse planten moeten zich aanpassen aan onderwater ja. Mooi dat de verwarming weer goed werkt.

Mooi dat het allemaal weer de goede kant op lijkt te gaan! 🙂

Leuk stukje hout ook!

Dank! Ik ben ook heel blij met het hout! De garnalen zitten er heel vaak bovenop en ook de slakken kruipen er regelmatig overheen. Heel gezellig!

Net visjes opgehaald en toegevoegd en wat zie ik tot mijn verbazing, er is een garnaal hoogzwanger en volgens mij kan ze elk moment bevallen!!! Whoehoe! Had dat niet zo snel verwacht, blijkbaar bevalt hun onderkomen.

Foto's!

Voedertijd!
I8gVmaxmr8vyhBb6yEyTfVu244PYsS5i.jpeg

Zwangere garnaal, is hij te zien?

Visjes erbij, nu zijn we compleet!

Gezellig bakje.
Erg leuk.

Mooi hoor! Leuk zo met de visjes erbij 🙂

Ik begin de strijd tegen de posthoornslakjes te verliezen, ze zijn inmiddels ontelbaar en ik wordt er hopeloos van. ;(
De garnalen planten zich inmiddels net zo hard voor, maar dat is natuurlijk alleen maar leuk.
Ik ga binnenkort de bak rigoureus schoonmaken, in ieder geval hout eruit en alle planten die het slecht doen eruit en dan proberen de bodem te stofzuigen en alle slakjes te verwijderen. Ik hoop dat dat voldoende is en de bodem er niet uit moet...

Richten de slakken schade aan?

Zou het eerlijk gezegd niet weten, maar het worden er elke dag meer, zijn er tientallen, misschien wel meer dan honderd. Ik wil ze er gewoon niet in hebben, vind 3 grote appelslakken genoeg slak.

Update.

Ik heb van de dierenwinkel een slaketende-slak gekregen en die moet op een natuurlijke manier het probleem gaan oplossen. Alleen even opletten dat hij niet aan mijn (inmiddels grote) appelslakken komt.
Verder heb ik de conclusie dat de filter te klein is en ga de bluwave 03 die bij de bak zat in gebruik nemen. Wel moet ik hem even garnaalproof maken. Vanmiddag even naar de Intratuin om te zoeken naar een goede oplossing. Als ik de bak weer klaar heb zal ik nieuwe foto's plaatsen!

Bij een plaag is de regel 1 slakken etende slak per 10 liter water, met maar 1 slak gaat het wel erg lang duren voordat de plaag onder controle is. Meestal laten ze de grote appelslakken wel met rust, maar inderdaad wel in de gaten houden. Succes bij de Intratuin en ben benieuwd naar de nieuwe foto's!

Als ik de bak schoon ga maken zal ik ook zoveel mogelijk kleine slakjes opruimen, maar ja je hebt ze nooit allemaal te pakken... En daarbij gaan we binnenkort 1,5 week weg dus dan wil ik niet dat ik terug kom en weer een bak vol heb...
Als zijn taak erop zit gaat hij weer terug naar de dierenwinkel, haha!

De Helena wordt geen plaag, die kweken maar heel langzaam, als ze al kweken. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar uiteraard is het jouw keuze. Ik hoop voor je dat je zoveel mogelijk slakken kan verwijderen (een stuk komkommer doet het ook altijd goed) en dat je de plaag dan snel onder controle hebt. Succes!

Heb stuk komkommer geprobeerd, maar daar gaat dus geen 1 posthoornslakje opzitten! Stomme beesten...
Omdat ik dus 1,5 week weg ga vind ik 1 Helena wel even goed, kan mijn appelslakken dan niet in de gaten houden, mijn buurmeisje van 12 voert. Dus dan geeft 1 slakje minder risico. En ik ben al lang blij als de posthoornslakjes uiteindelijk verliezen, mag best even duren.

Haha, zal je net zien. Daar zit wel wat in inderdaad, geen risico nemen dan. Mochten het er niet minder zijn als je weer terug bent dan kan je altijd nog meer helena's halen.

Bij mij fokten de helena's als konijnen, werden ze wel een plaag. Ik denk dat ��ntje genoeg is hoor. Bij mij hadden er twee in drie weken een 200 liter aquarium helemaal slakvrij...

Dat klinkt hoopvol!!!
Mikyboy40 zei:
Bij mij fokten de helena's als konijnen, werden ze wel een plaag. Ik denk dat ��ntje genoeg is hoor. Bij mij hadden er twee in drie weken een 200 liter aquarium helemaal slakvrij...

Nou gistermiddag weer ontzettend goed op weg geholpen door de meneer van de Intrantuin. Ik heb een opzetstukje gekocht voor mijn Dennerle filter met wat steentjes en losse "wol". Zo kan ik mijn filter vergroten en eens kijken of hij dan beter loopt.
Ben hier ontzettend blij mee want ik zag de grote Bluwave niet echt zitten. Maar mocht het niet werken zit er niks anders op.
Vanmiddag maar eens aan de gang!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan