Wat is er nieuw

Gezelschapinrichting 110x60x70 - 400L

JurgenvZ

Well-known member
Lid geworden
4 april 2014
Enkele maanden staat mijn nieuwe bak (110 x d60 x h70 - bruto ca 400 liter). Momenteel wordt dit bevolkt door de volgende bewoners:

- 22*Moenkhausia pittieri - Diamantzalm
- 5*Tanichthys albonube - Chinese danio (restant oude bak & bak schoonmoeder )
- 10*Y. Sidthimunki - Dwergbotia
- 1*Ancistrus sp. red fire

De ecologie van de bak is:

- pH: tussen de 7,1 & 7,4
- gH: 5-6
- temperatuur tussen de 24 & 26 graden
- goed beplant achterin, enorm stuk hout in het midden. bovenin veel open ruimte (enkele drijfplanten), voorin open.
- bovenin een uitstroom ter breedte van de gehele bak (1 meter).

Ik wil nog het volgende aan de bak toe voegen en ben met name op zoek naar ervaringen van gebruikers:

- 8-10*carnegiella strigata - marmerbijlzalm
- 6*kuhlii achtige - indische modderkruiper (de kleinst blijvende soort)
- 3*trichogaster leeri- diamantzalm (2v/1m) of 6*pterophyllum scalare - maanvis

Ik ben bereid de stroming te veranderen voor diamantgoerami's.

ik ben benieuwd naar jullie mening.

Hallo J�rgen.

Een mooie bakmaat voor maanvissen.
In de lfs koop je vaak maanvissen onder de naam " Maanvismix". Ik zeg altijd hierover: het kost niks, het is niks en het wordt ook niks.
Kijk eens naar bv de Pterophylum sp. Rio Nanay, ook bekend als de Peru altum.
Mooie maanvissen die goed in je gezelschapsaquarium passen.
Ik kweek er mee.

De Kuhli's zou ik achterwege laten omdat je al Botia sidhimuncki hebt eventueel kan je er daar een paar van bij kopen. Minder soorten in grotere aantallen is beter dan meer soorten in kleinere aantallen. Dat geeft een onrustig beeld.

Voor de afmetingen van jouw aquarium zou ik niet meer dan vier of vijf soorten vissen houden.

Hobbygroet,
Jos HuT

De danio's zullen uiteindelijk verdwijnen, zodat er 1 scholenvis overblijft. met bovenstaande samenstelling zouden het 6 soorten zijn, waarvan 1 L-nummer 🙂. De kuhlii vind mijn vriendin erg leuk en aangezien de bak midden in de huiskamer staat wil ik graag aan haar verzoek voldoen. Ik ben het overigens verder helemaal met je eens over 'less is more'

De Altum soorten worden toch nog groter dan de gewone scalare? Ik zou overigens wel deze wildkleur willen. Ik was wel in de veronderstelling dat dit veel minder makkelijke vissen zijn, maar dat is misschien onjuist?

Hoe zit het met roofgedrag van maanvissen in het algemeen? Kuhlii zou in de bek passen en ik wil absoluut geen slachtoffers op die manier.

Helaas kan ik het bericht niet meer aanpassen, maar van groot belang is het voor mij dat mijn botia's een eyecatcher blijven. ik zou niet willen dat deze mooie beestjes schuw worden. tegelijkertijd zou ik wel willen dat mijn diamantzalmen wat meer scholen..

Ik vraag mij wel af of dit uberhaupt mogelijk is..

De Kuhlii zullen waarschijnlijk in een andere bakje gaan komen.

Wat zijn de ervaringen mbt schuilgedrag van botia's icm grotere soorten (in dit geval maanvis?)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan