Gezelschaps kubus 70x70x70cm van Rogerke45


R

Rogerke45

Guest
Omdat mijn andere topic niet meer up to date was en veel foto's miste hierbij een nieuwe poging.

*Aquarium:

70x70x70 open bak. Staat nu precies 1 jaar. Er zit dit jaar een grotere bak in de planning. Een Trofis colisa 150. Mijn huidige bak kan dan gratis en voor niks weg incl. lichtbalk en tl's. (gnegne)

*Verlichting:

2x 30watt T8: Dennerle Tropical day en Arcadia freshwater plus een 10watt floodlight voor het "schittereffect".

*Verwarming:

Jager 300 watt plus een bodemverwarming.

*Filtering:

Tetratec 1200EX plus een extra stromingspomp. Filter geheel gevuld met keramische pijpjes en een zakje Purigen voor kristalhelder water. Filter gaat eens per 4 maanden open om de witte filtervliezen te vervangen.

*Bodem:

Grof grind, lateriet, beetje rode klei en kleibollen waar nodig. Op het grind staat een flinke boomstronk waarop Anubias groeit.

*Planten:

Echinodorus Dunglestar, Echinodorus ozelot, Echinodorus bleheri. Javavarens, Reuzen vallisneria, rode Lotus, Crypto wentii, veel Anubias en als drijvers waterhyacinten.

Ik volg de EI methode en gebruik Profito. Geen Co2 wel een Oxydator A erin. Tot nu toe nog geen alg gehad. Enige plant die steeds dood gaat is de Javavaren.

*Visbestand:

2 Scalare red devil, 12 koperzalmpjes, 4 Koraal platys, 6 Siamensis en 4 Bijlzalmpjes.

De open bak van 70x70x70 en 350 liter. Zeer onhandig om in te werken vanwege de hoogte. Het geheel is 172cm hoog.
aqua1.jpg



E�n van de 2 Red devils. Ik heb ze nu 8 maanden erin en ze zijn flink gegroeid. Ook regelmatig nestjes waar niks uitkomt, de eitjes eten ze elke keer zelf op.
aqua2.jpg


Met z'n 2.
aqua3.jpg


Bijlzalmpje aan de oppervlakte. Ben er 3 van de 7 verloren, het zijn goede springers helaas.
aqua4.jpg


Siamensis, ook flink gegroeid. Zitten er nu een jaar in.
aqua5.jpg


Koperzalmpjes, leuke speelse visjes die altijd bezig zijn.
aqua6.jpg


Javavaren, doet het erg slecht bij mij. Oorzaak nog onbekend. Dit is weer een vers exemplaar.
aqua7.jpg


Echinodorus Djungelstarr. Blijft maar blad aan maken. Groeit erg snel. Donker blad wordt nadien groen.Staat er nu een half jaar in, blijft mooi compact en gedrongen.
aqua8.jpg


Echinodorus ozelot? Weet het niet zeker. Groeit ook heel goed, moet elke maand 3-4 bladeren eraf halen. Plant staat er vanaf het begin al in.
aqua9.jpg


Crypto wentii. Tijd om uit te dunnen. Groeit na een trage start erg snel nu. Wil er de gehele voorgrond mee gaan bedekken. De 8 plantjes staan er nu een half jaar in.
aqua10.jpg


Echinodorus bleheri? Ook niet zeker van. Heb er 3 van die ik vandaag weer heb moeten snoeien. Blijft nog steeds algvrij, vorige exemplaren werden aangetast door puntalg. Deze zijn nu 3 maanden in de bak.
aqua11.jpg
 
Mooi hoor. En aparte maat. Jammer dat je hem weg doet. Zou hem wel willen hebben, maar denk dat je een beetje ver woont daarvoor ;)
 
Erg mooie foto's van een mooie bak. Planten zijn zeer fraai. Vissen trouwens ook.
Ik herken het van die lastige hoogte. Heb zelf een bak met een hoogte van 64 cm, en vind dat als ik achterin moet zijn ik wel erg lange armen moet hebben...
 
PeterHuppertz1982 zei:
Mooi hoor. En aparte maat. Jammer dat je hem weg doet. Zou hem wel willen hebben, maar denk dat je een beetje ver woont daarvoor ;)

Nou ik ben van Heerlen hoor, niet zo ver van Sittard :)
 
Ah, Heerlen. Dan heeft Peter geluk, want voor mij is het een uur en 3 kwartier rijden zie ik net :(
 
Voor mij een kwartiertje. Ik pak zo de auto ... Heb jij hem leeg over een uurtje haha ;)

Nee stuur maar eens een PB als het zover is.
 
PeterHuppertz1982 zei:
Voor mij een kwartiertje. Ik pak zo de auto ... Heb jij hem leeg over een uurtje haha ;)

Nee stuur maar eens een PB als het zover is.

Ok, zal ik doen, reken maar op juni/juli van dit jaar.
 
Vandaag besloten mijn bak aan de bio co2 te hangen. Heb een 5 liter vaatje gevuld met 3 liter water, 1kg suiker en 3 gram gist. Dit aangesloten op een 1 liter wasfles. In de bak komt een Dennerle co2 flipper te hangen. Uiteraard maak ik gebruik van een terugslagventiel zodat de bak niet leeg loopt :D Tis nu erop wachten dat het gistproces op gang komt, ben benieuwd of wat meer co2 de Javavarens er doorheen trekt en of de ph iets daalt, is nu 7.2.
 
En mijn bio co2 opstelling. Heb het geprobeerd met een omgekeerd bakje maar de afstand is te groot en de bak te hoog, 172cm, om voldoende druk op te bouwen. Er kwamen geen belletjes uit.

Nu met een intern pompje gaat het beter en wordt de co2 mooi verstuift door de bak. Op het filmpje lijken het mega veel belletjes maar de werkelijkheid is fors minder. Werkt wel goed want de KH zakte van 9 naar 8 en de PH van 7.2 naar 6.8.

Ik gebruik een 5liter vaatje als reactor met 1kg suiker, 4 liter water en 3 gram bakkersgist. Volgend keer ga ik met gelei werken.

Mijn bio-co2 kan 's nachts uit. Pompje zit op een schakelklok en als ie stil staat ontsnapt de co2 gewoon als een grote bel uit het pompje.

Bio co2 dmv intern pompje
 
Staat er nog steeds mooi bij Roger :thumbs:

Die Echi lijkt me inderdaad een ozelot.

~ Ivo
 
Nog wat plaatjes. Witte stipjes zijn co2 en zuurstofbelletjes.

Waarschijnlijk een mannetje, mist al vanaf het begin een kieuwdeksel.
aqua12.jpg


100% een wijfje, legt constant eitjes maar eet ze ook weer op na een paar dagen samen met haar partner..
aqua13.jpg


Siamensis. Heb er 7.
aqua14.jpg


Met z'n 2. Foto net niet scherp helaas.
aqua15.jpg


Open kieuw. Heeft er blijkbaar geen problemen, ben benieuwd hoelang ie overleeft.
aqua16.jpg


Koperzalmpje. Mannetje in baltskleed.
aqua17.jpg


Zwanger (jaja) Helaas eten de maantjes ze meteen op :(
aqua18.jpg


Ook zwanger (jaja)
aqua19.jpg


Pronken tegen elkaar.
aqua20.jpg


Closeup.
aqua21.jpg


Mist een kieuwdeksel.
aqua22.jpg


Gemarmerde bijlzalm.
aqua23.jpg
 
Vrouwtje Koperzalm, hebben allemaal witte topjes op de vinnen. Heel actief visje.
aqua24.jpg


Vrouwtje Platy, hoogzwanger.
aqua25.jpg


Man en vrouw Platy.
aqua26.jpg
 

Terug
Bovenaan