Wat is er nieuw

Gezelschapsbak Rio 180 van KPeters

• Onderwerp starter Onderwerp starter KPeters
  • Startdatum Startdatum
K

KPeters

Guest
Zo, ik dacht ik start ook maar is een album 🙂 Allereerst hier is mijn bak te zien toen ik hem net opgestart had. Wat plantjes, kokosnoot schelpen, stenen en wat stukjes kienhout met een grote tak er nog bij, die later niet het beste plan leek.

5XGiVnDXKK34RD5SkTfVfHzjJ01ZMTt8.png

Vrij basic plantjes, lijstje hier onder

• Waterpest
  • Hydrocotyle leucocephala
  • Limnophila heterophylla (ambulia)
  • Javamos
  • Grof Hoornblad
  • Vallisneria

Na het indraaien kwamen de allereerste bewoners er in, samen met wat slakjes die zich tussen de plantjes hadden verstopt en inmiddels al flink gegroeid zijn.

Nadat ze alle 15 wat gesettled waren ben ik begonnen met het verwijderen van het grote stuk hout. Het begon nogal wat te rotten denk ik, ook kwam er net iets te veel slijm en wat schimmel op. Meteen er uit dus, en een ander groot stuk kienhout gekocht dat nu ligt te weken.

Na een weekje dat de garnalen er in zaten er dan gisteren wat zwaarddragers bij gezet. Op deze foto ook te zien dat het stuk hout er uit is, en dat de planten al flink wat gegroeid zijn. De ambulia werd al eens gesnoeid en de stukken weer geplant. Ook de steen links vervangen door een Hemianthus callitrichoides voor nog wat meer groen.

Wanneer het nieuwe stuk hout er in zit zullen er nog wat fotos volgen 🙂 De garnalen hebben zich bijna allemaal verstopt op dit moment, ik hoop dat eens ze wat gewend zijn aan de vissen ze terug naar buiten gaan komen.

Ziet er alngoed uit hoor heel leuk aquarium 🙂 hoelang heb je het aquarium ingedraaid 🙂

Dat er op hout in eerste instantie een soort van witte waas komt is opzich niet zo gek heb ik regelmatig gehad. Is inderdaad een soort van schimmel maar niet schadelijk. Dit kun je gewoon afpoetsen en dan het hout weer terug stoppen. Opzich hoeft afborstelen of schoonmaken vaak niet eens maar voor het zicht is het mooier natuurlijk 😛

Je planten groeien inderdaad al wel goed voornamelijk de snelgroeiers doen het goed zie ik 🙂

Komen er nog meer bewoners in of laat jet het hier even bij 🙂

Ik ben van plan het hier een weekje of 2 bij te laten en te zien wat het wordt, er zitten namelijk al zwangere zwaarddragers bij (zo uit de winkel, stomweg niet echto pgelet). Daarna komen er nog om de paar weken wat cory pandas, een L nummer en honing goeramis bij. Als de zwaarddragers te druk doen gaan er waarschijnlijk wel een paar uit, dat wordt nog wat afwachten.

Over het hout, ik had het al eens afgespoelt en geborsteld en het terug gestopt, wit slijm kwam gewoon weer terug. Het hout stonk ook verschrikkelijk daarom heb ik het er maar uit gelaten en gekozen voor er een groot stuk kienhout in te plaatsen. Leek mij ook mooier en met de stukjes kienhout heb ik dit probleem ook nooit gehad.

Hij heeft zo'n 3-4 weken ingedraaid, waardes waren elke week ok.

Verder vroeg ik me wel af of het plantje naast mijn Ambulia een Anubias nana is? Had de naam niet genoteerd en kan het me niet herinneren, ziet er wel zo iet. Indien het er eentje is zou ik die best nog op een steen ofzo binden?

Dat is wel verstandig zo kunnen de bacteri�n zich aanpassen aan het nieuwe bestand en de daarbij behorende vervuiling 🙂
Met de uitbreiding is volgens mij niks mis. Ik zou dan alleennwel gaan voor een L-nummer die kouder gehouden kan en mag worden. Dan kun je eventueel het aquarium onverwarmd houden omdat goerami's ook het beste op kamer temperatuur gehouden worden 🙂
Als het echt stinkt dan is het inderdaad niet goed dan heb ik niks gezegd hahaha 😛
Dat heb je goed gedaan is echt een prima in draai tijd 😉

Ik vermoed dat je plant een echinodorussen soort is maar welke kan ik niet zien. Het kan net zo goed een anubias zijn maar is op de foto moeilijk te zien maar ik vermoed in eerste instantie een echinodorus😛

Ja dat kleine plantje kan beide kanten uit, ik neem vanavond nog wel eens een betere foto er van 🙂

Wel had ik nog een vraagje, ik zit met de standaard filter sponzen van Juwel. Daar zat een groene bij voor nitriet en een zwarte voor kool. Haal ik deze er best uit en vervangen met standaard blauwe, of laat ik ze? Meningen zijn verdeeld hier over.

Dat is goed misschien dat we het dan kunnen zien 🙂
De groene liet ik wel altijd zitten. Waarvoor hij gemaakt zou zijn werkt niet maar het is wel een goede spons waar bacteri�n zich makkelijk in kunnen bestellen. De koolspons haalde ik er altijd uit. Heeft volgens mij ook niet zoveel toegevoegde waarde. Kun je beter een pantykousje vullen met ceramiek staafjes en deze in de plaats leggen. Hier zetten bacteri�n zich ook snel op vast 🙂
Kool is alleen makkelijk om rest medicatie uit het water te filteren dus als je medicijnen hebt moeten gebruiken 🙂

Ach, op zich kan ik hem evengoed laten zitten dan. Zullen vast ook wel al wat bacterien in zitten.

Ik hoop echt dat de garnaaltjes zich terug wat beginnen tonen, vind het zo zielig dat ze allemaal in het hout verstopt zitten nu terwijl ze voor de vissen vrolijk rond scharrelden.

Mooie bak.
Vrees alleen dat je garnalen verstopt zullen blijven zitten want zeker de zwaarddragers durven je garnalen wel lastig te vallen...

Zit er wel in, idd. Ik ga proberen aan de zijkanten een soort grot te maken waar de vissen niet echt door kunnen met het hout, in de hoop dat ik ze dan van de zijkant nog bezig kan zien als ze zich daar verschuilen.

Ja wie weet,proberen kan altijd.
Er lijkt trouwens aan de middelste drijfplant iets van blauwalg te zitten maar misschien heb ik het mis?

Was idd het geval, heb de wortels eens goed uitgespoelt. Er komt zo hier en daar soms wat op het witte zand ook maar heel kleine plekjes, kan ze gewoon afhevelen. Ik dacht dat het door het (misschien) rotte stuk hout zou kunnen komen deels daarom heb ik het er ook uitgesmeten.

Update, nieuw stuk hout er in en poging tot "garnalen escape cave" gestart. Eentje heeft zijn weg er naar al gevonden.

coETCE52bOl-Vxqx7WB6pxQRNOeDn4yQ.jpeg

Ook het flatje wat verplaatst.

En nog een overzichtje.

Water bij deze fotos een beetje troebel met wat zwevende deeltjes door het verplaatsen van het hout enzo 🙂

En hier het mysterieuze plantje:

DzL_WEqqIEZYK5mMiFw2IM9SJUFRn9C5.jpeg

Iemand die weet wat dit is?

En hier een kleintje gevonden die zich had verstopt. De rest allemaal al van de ene buik in de andere beland. Over overbevolking moet ik me dus al niet druk maken, en mijn zwaarddragers hebben er gratis levend voer bij.

DzL_WEqqIEZYK5mMiFw2IM9SJUFRn9C5.jpeg

Wat zijn die witte bolletjes onder het grind?

witte Bodem bedekking,met grove eronder en overheen.
PLant Echinodorus.

Iemand die weet wat dit is????
hoort er volgens mij niet in,met die grote ogen.

Wat is dat,die grove bodem???

Dat kleintje is trouwens gewoon een zwaarddrager kleintje dat zich daar aan het verstoppen was, het rood is gewoon een vlokje eten omdat ik ze net gevoerd had ook.

Die witte bolletjes zijn gewoon een soort wit "zand" hier is er in het midden een strandje van, maar het grove grind gaat er langs de zijkanten onder en door, zoals daar te zien is. Op de zak staat gewoon aqua decor aquariumgrind, bij Vijvers De Mars in Lebbeke gaan halen, zeiden dat dit een goeie zachte bodem zou zijn voor cory's enzo.

Die grove bodem is Scalare belcolit

Goed nieuws! De garnaaltjes beginnen zich terug te tonen, zijn misschien wat gewoon moeten geraken aan het delen van hun bak 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan