Gezocht: de juiste filter voor mijn bak.


M

Moby Dick

Guest
Mede forumleden,

Ik zit met een dilemma, ik heb laats een mooi aquarium(180cm*60cm*60cm) gekocht via marktplaats.
Een prachtige bak met een inhoud rond de 700 liter.

Al sinds vroeg aangestoken met deze hobby, welliswaar een lange tijd geen aquarium in huis te hebben gehad(ivm verhuizen en toestanden) laats begon het tog weer echt te kriebelen. En zodoende begon ik me weer met volle zin in te lezen op dit forum.

Na een maand of 5 info te hebben vergaard, ben ik eens opzoek gegaan naar een mooi formaat aquarium voor mijn bouwproject.
Ik heb namelijk een bestaande barretje in mij huis en hier wil ik het aquarium op bouwen (bevind zich tussen mij keuken en woonkamer)

Na het vinden van een geschikt formaat aquarium kwam ik bij de volgende vraag: ik zoek een filtersysteem voor mijn bak.

Nu dacht ik zelf aan 2 opties:
Of een externe potfilter
Of een bioloog bak

Nu is het zo dat ik meerdere verhalen hoor en lees over een bioloog bak, zou iemand die hier ervaring mee heeft mij kunnen vertellen wat de voor en nadelen hiervan zijn met oogpunt op onderhoud, kosten, waterkwaliteit enzo.

Ook had ik al even zitten zoeken op internet naar hoeveel water die per uur zou moeten filteren, en ook hier hoor en lees ik verschillende verhalen. Wat zouden julie mij aanraden?

Mijn standaard voor de bak licht nog op de tekentafel aangzien als het bioloog word wil ik deze onder mij aquarium vestigen.

Ik sta open voor alle ideeën en tips die julie mij willen aandragen. Alle info en tips zijn welkom


Alvast bij voorbaad mijn dank,
En wacht met smart en volle intresse op de reacties.

Groeten en nogmaals mijn dank is groots
:zwaai::thumbs:
 
Ik heb een bioloog en ben uiterst tevreden.
Alle ruimte voor meer filtermateriaal dan je ooit nodig gaat hebben, alle hardware (verwarming CO2 en mest) is uit de bak en netjes weg gewerkt.

Zou qua flow toch wel adviseren om op tenminste 2x aquarium inhoud te mikken (wel compenseren voor opvoerhoogte en leiding weerstanden)

Maar zou niet meer terug willen naar potfilters voor een grotere bak
 
Ik heb beide, op 2 stellingen heb ik een bioloog en op twee losse bakken een eheimpomp, de bioloog vind ik veruit het ideaalst die houdt je bak een stuk stabieler, overigens hoef je met de nieuwste methodes geen gaten te maken in je bak of bioloog om het toch werkend te hebben, zoek maar eens op youtube op de termen: overflow aquarium
 
Wat ik met zon overflow altijd afvraag zuigt dat dan wel genoeg van de bodem. Bij mij zit er eeen doorvoer in de bodem en nogsteeds blijft er vrij veel stront op de bodem loggen... Nou heb ik een zand bodem dus valt het ook wel erg op maar hoe is dat dan bij een overflow systeem.
 
Bij mij zit er eeen doorvoer in de bodem en nogsteeds blijft er vrij veel stront op de bodem loggen.
Daar zijn filters niet voor gemaakt, dat moet je zelf doen, een goede bodem waar een mooie bacterie werking inzit i.c.m. de juiste voeding zal dat verminderen of oplossen.
 
Google eens op Bioloog onder aquarium.

Zie je voorbeelden.
 
Heb beide.

+/- 400 liter bak met 2x Eheim pro 4+ 350 eronder
+/- 1000 liter bak met 200L bioloog.

Beide werken prima, bij 700L zou ik de bioloog nemen.
overloopkamer+droogkamer vind ik wel zo mooi en praktisch.
 
Wat ik met zon overflow altijd afvraag zuigt dat dan wel genoeg van de bodem. Bij mij zit er eeen doorvoer in de bodem en nogsteeds blijft er vrij veel stront op de bodem loggen... Nou heb ik een zand bodem dus valt het ook wel erg op maar hoe is dat dan bij een overflow systeem.

Dat werkt ook niet met een filter of wat dan ook, poep is te zwaar om weggefilterd te worden en zal je af moeten hevelen
 

Terug
Bovenaan