GH aquarium verhogen


jo-na

Active member
Lid geworden
7 juni 2021
Berichten
39
Leeftijd
17
Met recente watertesten kwam ik erachter dat de GH van mijn aquarium te laag is. Mijn leidingwater is 6,5 dH, ik zou dus mineralen moeten toevoegen om de gewenste waardes te krijgen. Hoe kan ik dat het beste doen? Moet ik GH-verhoger kopen, of kan het ook op andere methoden?
 
Omdat ik voor mijn platy's een iets hogere gh nodig heb
 
Ik denk niet dat je het nodig hebt met die waarden; ter vergelijking, ik heb een GH van 5 waar bij mij alles op zit. Betta, otocinclus, sundadanio's, medaka's, vuurtetra's, garnalen, corydoras.
Om je vraag alsnog te beantwoorden. Je kunt inderdaad met kh/gh+ poeders werken, je kunt ook stenen in je bak plaatsen die de GH iets ophogen, zoals bijvoorbeeld seiryu.
 
Oké, ik zag op internet dat platy's tussen de 10 en de 14 dgh nodig hebben, maar als lagere waardes geen problemen geven dan hoef ik er dus niks aan te veranderen.
 
Hier lees ik een gh vanaf 6 maar ik lees ook op google tussen de 10-26 dus ja zeg het maar.

 
Ik vindt hier een topic en ook daar spreekt men al van uitlopende adviezen dus wellicht heb je daar nog iets aan:

 
Buiten het gegeven dat ik mijzelf ook afvraag of het in deze situatie nodig is geef ik je toch graag een antwoord op je vragen.
Om de GH-waarde te verhogen kun je verschillende stappen zetten. GH+ kopen en toevoegen aan je water is een manier maar ook het plaatsen van stenen die de hardheid verhogen is een optie.
Even een tip van mijn kant. Het werkt prima om GH+ voor de vijver te gebruiken in een aquarium. Dit is een stuk voordeliger dan de GH+ voor een aquarium.
 
Hoe bedoel je Wouter? Ik begrijp het denk ik niet helemaal.
Dat stenen de hardheid in je aquarium niet beïnvloeden.

over het algemeen is een aquarium niet zuur genoeg om indruk te maken op een steen, ook geen kalksteen.
En mocht dat wel het geval zijn word het ondervangen door het onderhoudsregime wat de meeste mensen hebben waardoor je geen merkbare veranderingen krijgt
 
Dat stenen de hardheid in je aquarium niet beïnvloeden.

over het algemeen is een aquarium niet zuur genoeg om indruk te maken op een steen, ook geen kalksteen.
En mocht dat wel het geval zijn word het ondervangen door het onderhoudsregime wat de meeste mensen hebben waardoor je geen merkbare veranderingen krijgt
Ok klopt in zoverre wel maar volgens mij kan het wel de gh beinvloeden.

 
Ok klopt in zoverre wel maar volgens mij kan het wel de gh beinvloeden.

Nee dat is kattenbak vulling, alleen dan grover.
Kan ook als poeder verkregen worden als Kusuri clay.
Maar dat heeft geen impact op de GH
 
Ik heb het vroeger ook gebruikt bij de Tylo s en dacht altijd dat het ook de gh zou verhogen. Verkeerd gedacht dus :DD
 

Terug
Bovenaan