Wat is er nieuw

GH is te hoog

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kenan
  • Startdatum Startdatum
K

Kenan

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het indraaien van mijn garnalen aquarium (er komen waarschijnlijk taiwan bee panda's in) en nu kwam ik er achter dat mijn GH waarde te hoog is. Hij is 13 en ik wil hem graag op 5/6 hebben. Ik gebruik osmose water en hier voeg ik Salty Shrimp mineral GH+ aan toe. Het lijkt me logisch dat dit de GH waarde verhoogd. Alleen mijn tds waarde moet ook goed zijn. Deze zit nu rond 140 wat ik graag wou.'

Zijn er manieren om de GH waarde te verlagen of moet ik gewoon minder GH+ toevoegen? Maar is mijn tds waarde dan niet te laag?

Alvast bedankt

Minder GH+ toevoegen, en je tds in de gaten houden.

En moet ik dan het water er uit halen en opnieuw beginnen. Of kan ik het langzaam opbouwen met verversen

En moet ik dan het water er uit halen en opnieuw beginnen. Of kan ik het langzaam opbouwen met verversen
Rustig aan doen, eventueel wat grotere wissels, zitten er al garnalen in?

Hoe heb je de GH gemeten?

Er zitten nog geen garnalen in. Ik heb het gemeten met een druppeltest

Er zitten nog geen garnalen in. Ik heb het gemeten met een druppeltest

Hoe oud is die test? Hoe lang staat die al open?

Volgens mij is met dat zout 1 gh zo n 35 uS dus een gh van 6 zou dik 200 uS moeten zijn.

De test staat er ongeveer 2 maanden dus is echt nog niet oud

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb net nog een keer de tds waarde gemeten en deze is nu 120. Dus hij moet nog hoger. Maar als ik er nog meer GH+ bij zou doen dan zou de GH waarde nog hoger worden. Ik snap er niks van waarom is mijn GH waarde zo hoog terwijl mijn tds waarde dat niet is?

Welke ph verlagende bodem gebruik je en heb je al de waterwaarden van het osmosewater gemeten zonder mineralen?

Ik gebruik dezelfde bodem en mineralen,met een gh van 6 zit de ppm hier op ongeveer 175.
Meet jij met je meter ppm of us? want was iets met een factor van x 1.56 om van ppm naar us te gaan als ik het goed heb.

Ik meet met ppm. Of moet naar Us?

120 ppm is ongeveer 180 uS. Ik heb ook deze bodem en voeg gh+ mineral toe tot zo n 260uS en heb dan een gh van ongeveer 6-7. Dat klopt wel met de ongeveer 35 uS die ze zeggen per gh.

De test is dan lig niet over de datum!

ppm en Us zijn 2 verschillende factoren als ik het goed heb.
staat er wellicht in de handleiding hoe je dit omrekent?

Schud je wel steeds goed dat testbuisje tussen de druppels door met meten?

De waardes van het osmose water zijn:

GH: 5
TDS: ong. 12

Ja, is schud steeds na elke druppel het buisje

Klopt,dus daar zit je probleem al Kenan.
Tijd om de filters te vernieuwen van het osmose apparaat.

Ik heb net wat osmose gemeten en de kh is hier 0-1 en de gh wordt gelijk blauw dus ook 0 zeg maar. Die kan dan volgens mij geen 5 zijn.

Het osmose apparaat is nog geen maand oud. Dus vernieuwen? Nu al? Dat lijkt me sterk. Waarschijnlijk ligt het hier wel aan...

Ik heb geen verstand van chemie maar als dat apparaat niet goed meer werkt en een gh van 5 eruit laat komen zou dan de geleidbaarheid niet ook hoger dan 12 moeten zijn want 12 is wel een nette waarde zonder DI filter.

De KH is trouwens wel 0.

Nou alle paniek om niets dus.

Hoe bedoel je? Het gaat om de GH niet de KH

Oeps je hebt gelijk. Ik denk ook niet dat het aan je apparaat ligt met een kh van 0 en een ppm van 12 want dat is gewoon erg netjes. Gaat er niet iets bij de meting mis van de gh?

Oke ik hem nog eens gemeten. Hij hoort van rood naar groen te gaan. Net werd hij eerst rood en daarna groen. Nu na ongeveer 4 druppels was hij echt goed groen. Maar hij is nooit rood geweest. Hij was eerst heel licht groen. Betekend dit dat de waarde gewoon 0-1 is?

Welk merk heb je en hoe doe je het want je moet eerst een aantal, ik dacht 5, druppels van het eerste flesje erin doen en dan moet het rood worden. Ik heb die van Colombo en dan slaat hij om naar blauw.

Het punt met GH testen is dat deze bij zeer lage waardes niet werken.
Omdat je simpelweg met 1 druppel al klaar bent.

Echter de GH test setjes werken met een combinatie reagens. Je hebt de EDTA oplossing welke dus met de GH reageert.
Daarnaast zit er een indicator in welke de kleur geeft.

Om een goede kleuromslag te kunnen zien heb je minimaal 3-4 druppels nodig. Dan heb je pas wat kleur in je buisje.

Echter ben je dan al ruim voorbij je GH waarde.

Er zijn ook setjes, waarbij je eerst een kleurstof toevoegt, en daarna pas met de EDTA oplossing druppels telt.

Dus jij kunt de kleur niet goed zien.

Zal ook wel een JBL testje zijn. Want die kleuren nogal zwak. Sera heeft een sterkere kleur.

dat zou betekenen dat je GH dus wel 0 is.

maar waar die hoge GH in je oplossing dan vandaan komt?

Oke dan ligt het dus niet aan het osmose apparaat want daar is de GH wel gewoon 0. Maar waarom de GH in mijn bak dan zo hoog is? Heeft iemand een idee?

Oke dan ligt het dus niet aan het osmose apparaat want daar is de GH wel gewoon 0. Maar waarom de GH in mijn bak dan zo hoog is? Heeft iemand een idee?

kan je is een foto uploaden van de bak?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan