Wat is er nieuw

Gh omhoog brengen.

Kirstimari

Active member
Lid geworden
21 april 2021
Leeftijd
34
Hooii

Ik zie even door de waterplanten het bos niet meer haha.

Help:

Waterwaardes (zie foto):
Ph 6.8
Gh 5?

(Maand geleden was gh 7)

Ik wil graag mijn gh verhogen naar 8.
Dit omdat mijn vissen, theoretisch gezien dit een fijnere waarde vinden dan 5.

Ze doen het allemaal goed hoor!
Leven nog enzo 🤣
Zijn gelukkig "makkelijke" vissen.

110l
4 platy
4 paradijs vis (1 man en eerst 1 vrouwtje maar meneer vond dat hij meer vrouwtjes nodig had)
3 botia
2 molly
1 algeneter
2 ruitenvlekzalm

Ja misschien rare samenstelling maar t werk al maanden goed gelukkig.

Nu snap ik er alleen even niets meer van.
Hoe gh en ph samen werken?.

Als ik mijn gh verhoog, gaat dan ook de ph omhoog? Want volgens mij is mijn ph nu redelijk oké. Dus die moet eigelijk niet omhoog... Denk ik.

Kan iemand mij in lekentaal uitleggen en helpen hoe ik de gh omhoog krijg zonder dat de ph omhoog gaat....?

Off naja, hellup?
Of zo laten als alles goed gaat?

Kalksteen toevoegen?? (Ook ergens gelezen... maar overal staat juist "NOOIT DOEN" 🤣)

Na 10.000 sites gelezen te hebben kwam ik dus niet verder. Vandaar nu hier mijn vraag.

Ps. Bak draait al ruim 2.5 jaar. Tijdje getobt met lage ph. Die is gelukkig nu stabiel.

Ik ververs elke 10/14 dagen zo'n 20% water.

Ps Ps. ik test mijn water om de maand op nitriet, zo doende zag ik deze gh en begon ik er over te lezen en waardes van mijn viskes opgezocht. K wil gewoon ookal gaat alles goed het beste voor ze. Dus leer graag wat bij.

Thanks alvast.

Groetjes.

Bijlagen

• 20210827_013136.jpg
    20210827_013136.jpg
    845.6 KB · Weergaven: 155
  • 20210826_213844.jpg
    20210826_213844.jpg
    357.5 KB · Weergaven: 146
Voordat je ook maar iets doet aan je waterwaarden, moet je een betrouwbaardere manier van meten hebben :))

Teststrips zijn net als horoscopen, koffiedik kijken, het mannetje op de maan... geloof er niet in :deal:
een testkoffertje (druppeltesten) is veel accurater om te kijken hoe je ervoor staat (je hebt ze doorgaans al voor 30-50euro)
ik ben 95% zeker dat als je een druppeltest uitvoert, je waterwaarden er ineens heel anders uitzien! :))

Als je in de bak geen co2/turf/pH verlagende bodem gebruikt, is een pH van minder dan 7,5 zeer onwaarschijnlijk om maar een voorbeeld te geven. (ik neem aan dat je geen van de 3 gebruikt?)

in het kort: zorgen voor een betrouwbaardere meting voordat je gaat "klooien" aan je waterwaarden.
ik zet "klooien" bewust tussen haakjes, want zolang je vissen en planten het fantastisch doen zou ik überhaupt niet zo snel geneigd zijn om veranderingen aan te brengen.

Voordat je ook maar iets doet aan je waterwaarden, moet je een betrouwbaardere manier van meten hebben :))

Teststrips zijn net als horoscopen, koffiedik kijken, het mannetje op de maan... geloof er niet in :deal:
een testkoffertje (druppeltesten) is veel accurater om te kijken hoe je ervoor staat (je hebt ze doorgaans al voor 30-50euro)
ik ben 95% zeker dat als je een druppeltest uitvoert, je waterwaarden er ineens heel anders uitzien! :))

Als je in de bak geen co2/turf/pH verlagende bodem gebruikt, is een pH van minder dan 7,5 zeer onwaarschijnlijk om maar een voorbeeld te geven. (ik neem aan dat je geen van de 3 gebruikt?)

in het kort: zorgen voor een betrouwbaardere meting voordat je gaat "klooien" aan je waterwaarden.
ik zet "klooien" bewust tussen haakjes, want zolang je vissen en planten het fantastisch doen zou ik überhaupt niet zo snel geneigd zijn om veranderingen aan te brengen.
Goedenacht,

Kijk super fijn hier kan ik al mee voorruit.

Ik gebruik indd geen van die dingen.

Gewoon de filter, die er standaart bij zat, wel met een klein beetje actieve kool er bij en nog een kleine mini filter uit mijn eerste kleine aquarium. Hele tijd terug zwommen mijn visjes bovenaan in het water, sinds die kleine filter er bij niet meer.

Net bestelling gedaan voor nieuwe test strips, die gaan dus mooi terug en plaats maken voor druppeltesten.

Thanks!

Misschien kun je de lfs vragen of ze de gh willen testen voor je. Ophogen kan eventueel met GH+.

GH staat los van je PH en en kan je naar hartelust verhogen
Op rotalabutterfly.com kan je zelf uitrekenen hoe je dat het beste doet met CaSO4 en MgSO4.
Uit de agrarische sector zou gebleken zijn dat een verhouding van 3:1 tot 4:1 het beste werkt voor planten.
Beide poeders zijn vrij voordelig online te verkrijgen

Uit de agrarische sector zou gebleken zijn dat een verhouding van 3:1 tot 4:1 het beste werkt voor planten.
Grappig want in zeewater moet je juist 3-4 maal zoveel magnesium hebben.

GH staat los van je PH en en kan je naar hartelust verhogen
Op rotalabutterfly.com kan je zelf uitrekenen hoe je dat het beste doet met CaSO4 en MgSO4.
Beide poeders zijn vrij voordelig online te verkrijgen

Dus gh los van ph, top thanks.

De rest van je bericht zal ik moeten Google.nl 🤣🤣

Nu heb je het spontaan over planten. Deze groeie gelukkig goed 😊

Dus gh los van ph, top thanks.

De rest van je bericht zal ik moeten Google.nl 🤣🤣

Nu heb je het spontaan over planten. Deze groeie gelukkig goed 😊
In mijn ervaring gedijen planten beter in een lagere GH als in een hogere, dus dat zou een mooi voordeel zijn voor de planten.

In hoeverre het echt schadelijk is voor je vissen kan ik je niet zeggen

zo'n visbestand en zo weinig verversen.
Heb je met opzet de nitriet en nitraat meetwaarden uit de foto gelaten?

Gewoon de filter, die er standaart bij zat, wel met een klein beetje actieve kool er bij en nog een kleine mini filter uit mijn eerste kleine aquarium. Hele tijd terug zwommen mijn visjes bovenaan in het water, sinds die kleine filter er bij niet meer.
Actieve kool is normaal gesproken niet nodig.

Als de visjes bovenin zwemmen is dat geen goed teken. Heb je het aquarium wel goed in laten draaien? 🙂

Alles is al gezegd over de teststrips en de betrouwbaarheid..
Als je kraanwater een hogere GH heeft dan je aquarium water kun je de GH verhogen door gewoon te verversen 🙂

zo'n visbestand en zo weinig verversen.
Nitriet zat op 10.
Ik meet elke maand die waarde.

Ik had indd geen zin in kut opmerkingen omdat ik dit probleem aanpak, daarbij is dit 5 maanden niet aan de orde geweest. Dus nu ververs ik meer water een paar dagen lang tot het weg is.

Ververs ik te weinig? Kan je me dan misschien vertellen wat beter is? Want dit is voor zover ik weet goed?

En wat vind u mis aan mijn vis bestand, behalve dat het niet vissen zijn die normaal samen in een aquarium zitten?

Als u zo'n opmerking plaats mag ik dan informatie om van te leren?

Ps. Mijn vissen doen het goed en mijn planten ook 😊

Om t beste te willen, leer ik graag wat bij.

Actieve kool is normaal gesproken niet nodig.

Als de visjes bovenin zwemmen is dat geen goed teken. Heb je het aquarium wel goed in laten draaien? 🙂

Alles is al gezegd over de teststrips en de betrouwbaarheid..
Als je kraanwater een hogere GH heeft dan je aquarium water kun je de GH verhogen door gewoon te verversen 🙂
Dat weet ik dat, dat dat geen goed teken is. Is gelukkig alweer lang geleden. Ik merk het direct als een vis zich anders gedraagt 😊

Omdat test strips niet betrouwbaar zijn weet ik nu niet de juiste waarde.

Wanneer de andere test binnen komt.
Kan ik er mee verder.

Verder doen mijn vissen en planten het super goed 😊

Bak draait al zo'n 2,5 jaar. Ben begonnen voor die tijd met een klein aquarium. Deze bak(grote) in laten draaien al voor de vissen over gingen zo'n 3 weken. Overigens wel ook toen de vissen over gingen het water uit dat kleine aquarium over gegooit in die grote daar dat het water was waar de vissen aan gewend waren.

Laatst bewerkt:
Het topic ging eigenlijk over de gh dus ik denk dat de TS daarom deze duidelijk in beeld heeft gebracht waardoor de andere waarden niet zichtbaar waren.

@Kirstimari , waar woon je? waterhardheid is zo op te zoeken per regio, er zijn er maar weinig met zo'n lage Gh uit de kraan.
Waar ik woon (Rheden) is het wel heel zacht <4

Verhogen doe ik met Gh+ van Colombo, vanwege de Chicliden

@Kirstimari , waar woon je? waterhardheid is zo op te zoeken per regio, er zijn er maar weinig met zo'n lage Gh uit de kraan.
Waar ik woon (Rheden) is het wel heel zacht <4

Verhogen doe ik met Gh+ van Colombo, vanwege de Chicliden

Even opgezocht, maar krijg 2 verschillende waardes??

Welke zou t zijn haha.

Thanks voor je bericht.

Bijlagen

• Screenshot_20210827-192528_Chrome.jpg
    Screenshot_20210827-192528_Chrome.jpg
    306.5 KB · Weergaven: 140
5 is minimaal, en 8 het gemiddelde 😉

Je kunt de gegevens ook opvragen bij de waterleverancier, dat is wat actueler

Edit,
Ik lees dat 8 niet het gemiddelde is maar van gemiddelde (landelijk) hardheid :DD

KLIK
https://www.evides.nl/drinkwater/waterkwaliteit-en-hardheid

Laatst bewerkt:
Maar 5GH uit de kraan en jaren lang 8 meten zegt denk ik meer over teststrips dan een mogelijke plotse daling

Maar 5GH uit de kraan en jaren lang 8 meten zegt denk ik meer over teststrips dan een mogelijke plotse daling
Het is toevallig wel echt een net nieuw opgemaakte verpakking.. En een ander merk, dan die ik voorheen had.... Ik wacht tot de druppel test binnen is. Doe er nu verder niets mee (behalve die nitriet van 10 naar 0 brengen)

Het is toevallig wel echt een net nieuw opgemaakte verpakking.. En een ander merk, dan die ik voorheen had.... Ik wacht tot de druppel test binnen is. Doe er nu verder niets mee (behalve die nitriet van 10 naar 0 brengen)
Gwn 100% verversen per dag voor 3 dagen lang.
Daar hoef je niet voor te meten

Net een random postcode uit die regio ingevoerd, 8 tot 12 dH was de uitkomst
Hier is het jaar rond 7-9.
8-12 is wel een flinke schommeling

Ik hoop dat je Nitraat bedoeld?
Nope , bedoel nitriet, die bovenste.

Paar dagen weg geweest, vriendin zorgde voor me vissen en poezen.

Ik gok dat ze te veel eten hebben gehad 🤷🏼‍♀️ goed bedoelt natuurlijk. Maar niet ze handig.

Dus nu verversen verversen en nogmaals verversen.

Paar dagen weg geweest, vriendin zorgde voor me vissen en poezen.

Ik gok dat ze te veel eten hebben gehad 🤷🏼‍♀️ goed bedoelt natuurlijk. Maar niet ze handig.

Dus nu verversen verversen en nogmaals verversen.

Bij een nitriet (no2) van 10 waren je vissen echt al mors en mors dood geweest, vandaar ook dat ik druppeltesten zwaar aanraad.
Maar dat er een verkleuring is in de teststrip, zal wel betekenen dat er nitriet aanwezig is dus je actie van verversen en nogmaals verversen is zeker goed.

Voor een volgende vakantie: op voorhand afgepaste hoeveelheden voer in plastic zakjes stoppen met een stickertje erop met een dag / tijd. de grote pot(ten) voer daarna verstoppen... dan kan men niet meer geven dan er voorhandig is :))

Bij een nitriet (no2) van 10 waren je vissen echt al mors en mors dood geweest, vandaar ook dat ik druppeltesten zwaar aanraad.
Maar dat er een verkleuring is in de teststrip, zal wel betekenen dat er nitriet aanwezig is dus je actie van verversen en nogmaals verversen is zeker goed.

Voor een volgende vakantie: op voorhand afgepaste hoeveelheden voer in plastic zakjes stoppen met een stickertje erop met een dag / tijd. de grote pot(ten) voer daarna verstoppen... dan kan men niet meer geven dan er voorhandig is :))
Of een pillen doosje

Ik vond toevallig een foto van toen mijn ph laag was, met datum wanneer die foto gemaakt was.

Zie je toch dat die hardheid meer paars bevat 🤣
En die bovenste minder roze is dan hoe die vanmorgen kleurde.

Wat jij zegt gewoon onbetrouwbaar, dus wachten op de druppel test.

En thanks voor de tip van dat eten. Helemaal niet over nagedacht zakjes te maken 😱

Ik ben geloof ik een behoorlijke sukkelige leek als t op waterwaardes aankomt, ookal heb ik tig duizend sites gelezen 😅 ik keek voornamelijk altijd naar: nitriet, nitraat, ph en temp.

En nu door die verandering, in hardheid aan het verdiepen. Dacht altijd dat die oké was omdat die best stabiel was. Maar dan lees je opeens dat je vissen harder fijner zouden moeten vinden.

Mja wachten op de druppel test.

Bijlagen

• 1630099124255.jpg
    1630099124255.jpg
    212 KB · Weergaven: 141
Dat klopt dan voor geen meter, 10 is echt extreem hoog en dat zal je ook niet snel zien bij een ingedraaide bak, ook niet na een paar dagen teveel voer, tenzij je een veel te klein filter hebt.

Dat klopt dan voor geen meter, 10 is echt extreem hoog en dat zal je ook niet snel zien bij een ingedraaide bak, ook niet na een paar dagen teveel voer, tenzij je een veel te klein filter hebt.
Nee joh, ik zit met me stomme harses verkeerd te kijken de bovenste is nitraat 😅

Ik vraag me nu oprecht af, hoe lang ik al verkeerd kijk hahahaha.

Maar dan alsnog normaal is die dus 0 en nu 10...

Bijlagen

• 20210828_101444.jpg
    20210828_101444.jpg
    111.3 KB · Weergaven: 127
Laatst bewerkt:
Gelukkig maar dat het dus Nitraat is, 10 is heel normaal voor Nitraat hoor, tot 30 a 40 is zelfs nog aanvaardbaar (voor de meeste vissen)

Als het nitraat betreft dan is dat niks ernstigs en dat hebben planten ook juist nodig. Maar goed ik denk dat het toch beter is om in de toekomst met druppels te testen.

Nitriet zat op 10.
Ik meet elke maand die waarde.

Ik had indd geen zin in kut opmerkingen omdat ik dit probleem aanpak, daarbij is dit 5 maanden niet aan de orde geweest. Dus nu ververs ik meer water een paar dagen lang tot het weg is.

Ververs ik te weinig? Kan je me dan misschien vertellen wat beter is? Want dit is voor zover ik weet goed?

En wat vind u mis aan mijn vis bestand, behalve dat het niet vissen zijn die normaal samen in een aquarium zitten?

Als u zo'n opmerking plaats mag ik dan informatie om van te leren?

Ps. Mijn vissen doen het goed en mijn planten ook 😊

Om t beste te willen, leer ik graag wat bij.
Ik heb niet direct gezegd dat er iets mis is met uw visbestand, al zou ik ze zelf zeker niet zo samenstellen.
Het lijkt me enkel vrij druk, wat voor veel afval en dus veel nitriet en nitraat zorgt.
Voor zoverre die 10 een betrouwbare waarde is valt te bezien.
Aflezing van de waardes moeten op kop 1 minuut gebeuren en zelfs dan nog heb je een foutmarge van 50%

Ik heb niet direct gezegd dat er iets mis is met uw visbestand, al zou ik ze zelf zeker niet zo samenstellen.
Het lijkt me enkel vrij druk, wat voor veel afval en dus veel nitriet en nitraat zorgt.
Voor zoverre die 10 een betrouwbare waarde is valt te bezien.
Aflezing van de waardes moeten op kop 1 minuut gebeuren en zelfs dan nog heb je een foutmarge van 50%
Op die fiets, nee was ook niet de bedoeling. Hahaha.

Ik had eerst Ijsje (mijn paradijsvis) niet..
Maar ik was in een dierenwinkel waar ik normaal nooit kom en er zwom 1 zielig mooi blauw hoopje vis (zat alleen). Dus vroeg of de vis bij de rest kon en toen zei die verkoper ja... Dus marcopolo (mannetje) er bij gezocht in weer een andere winkel.... En toen ging het Marco, ijsje constant lastig vallen.... optie a: hebben ze even te koop gestaan maar werden niet verkocht. Optie b: vrouwtjes er bij. Optie b werkt gelukkig goed.

Ik had toen ook guppen.... maar daar heb ik dus een 2e aquarium voor aangeschaft 58l 5 guppies. Want guppen en marcopolo gaan niet samen 😅🤣

Fijn zo'n verkoper zonder eigenlijk verstand. 🙊
Gelukkig met verdiepen allemaal goed gekomen.

Normaal zijn beide "blokjes" haha, nitriet en nitraat zelfs wit. Nu is nitraat dus 10. Dat is in de precies na een minuut. Houd me horloge er altijd bij.

Wat raad u aan kwa verversen? Meer % ?

Groetjes

Marcopolo 🤣

Laatst bewerkt:
Groetjes van Marcopolo
20210827_090057.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan