Wat is er nieuw

Gh waarde algemeen

berk

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2020
Leeftijd
20
Hoi,
Ik heb opzich aardig door welke gh en ph ik nodig heb voor de vissen die ik op het oog heb... alleen de KH waarde is me nog vrij onduidelijk.
Gemiddeld genomen behoeven mijn top favoriete vissen die ik wil gaan houden (zie ook mijn topic daarover) een ph van 6,5 en een gh van 5 en nog wat hoger.
Wat voor kh is goed om deze gh te bereiken? En hoe krijg ik die kh?

Momenteel zijn mijn waarden:
25-2-20
NO3 10
NO2 0
GH 7+
KH 10
PH 6,7
CI2 0

Dit is om 9 uur s' avonds gemeten, dus de ph is relatief hoog, maar nogsteeds te hoog.
Ik heb laatst regenwater toegevoegd om de GH te verlagen, maar volgens mij heeft dat de ph ook een zwiepert de verkeerde kant op gegeven, kan dat?

Nou, heel warrig verhaal. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het goed krijgen van de waterwaarden

zou co2 me gewoon compleet alle problemen uit de wereld helpen? alle waarden krijgen zoals ik ze wil hebben...?

en zo ja, is dit een geschikt systeem waar ik niks meer zelf aan hoef toe te voegen?
https://www.marktplaats.nl/a/dieren...ccf514b11788e5504db095&previousAction=asqSent

Als je een CO2 systeem zou willen aanschaffen is mijn advies om met standaard materiaal te gaan werken. Merken als Dennerle en Colombo maar ook JBL, er zijn er nog meer, hebben de neiging om producten aan te bieden die alleen compatibel zijn met eigen maaksels. Die bent voor eeuwig aan het merk verbonden. Soms is dat heel nadelig want met biedt van tijd tot tijd zaken te duur aan, je kan immers toch niet weg, of van mindere kwaliteit. De standaardzaken maken een eigen keuze mogelijk op kwaliteit én prijs.

Gemiddeld genomen behoeven mijn top favoriete vissen die ik wil gaan houden een ph van 6,5 en een gh van 5 en nog wat hoger.

zou co2 me gewoon compleet alle problemen uit de wereld helpen?

pH 6.5 en KH 10 is dodelijk voor je vis

Momenteel zijn mijn waarden:

KH 10
PH 6,7

Ik heb laatst regenwater toegevoegd om de GH te verlagen, maar volgens mij heeft dat de ph ook een zwiepert de verkeerde kant op gegeven, kan dat?

Regenwater trekt GH/KH omlaag door lagere KH gaat ook je pH omlaag.

pH onder de 7.0 eist toch wel een KH onder de 5 liefst lager

Als je een CO2 systeem zou willen aanschaffen is mijn advies om met standaard materiaal te gaan werken. Merken als Dennerle en Colombo maar ook JBL, er zijn er nog meer, hebben de neiging om producten aan te bieden die alleen compatibel zijn met eigen maaksels. Die bent voor eeuwig aan het merk verbonden. Soms is dat heel nadelig want met biedt van tijd tot tijd zaken te duur aan, je kan immers toch niet weg, of van mindere kwaliteit. De standaardzaken maken een eigen keuze mogelijk op kwaliteit én prijs.
oke, dank je voor dit advies. ga ik aan denken!

pH 6.5 en KH 10 is dodelijk voor je vis

Regenwater trekt GH/KH omlaag door lagere KH gaat ook je pH omlaag.

aha, ik dacht al zo iets. hoe krijg ik zo een khwaarde?

zie trouwens nu dat de ph niet 6,7 maar 7,7 was. een typfoutje.

Voordat je begint met rommelen aan je water.....wat zijn de waterwaardes van je kraanwater?

Als ik kijk op deze site, dan zou je GH van het kraanwater op ongeveer 3,3 moeten liggen:
https://www.waterhardheid.nl/plaats/zutphen
Dan is het eenvoudiger om gewoon meer te verversen. De vraag is dan hoe wordt jouw water zo hard?

edit: ook vitens geeft dat aan: https://www.vitens.nl/over-water/waterhardheid?Postcode=7202le
Mijn postcode geeft volgens vitens 7,1. Ik woon in een dorp buiten zutphen ook nog in een compleet andere gemeente.

Ah zo, ik heb bij Vitens de eerste postcode uit Eefde ingevuld en kreeg 3,2. Dan heb je blijkbaar twee verschillende aanvoeren qua water in het dorp? De ene kant zacht en de andere kant hard.

Ah zo, ik heb bij Vitens de eerste postcode uit Eefde ingevuld en kreeg 3,2. Dan heb je blijkbaar twee verschillende aanvoeren qua water in het dorp? De ene kant zacht en de andere kant hard.
Ik denk het

Hoe werkt dat eigenlijk met de duitse hardheid? Wat is dan de kh of gh?

GH is een totale hardheid. KH is een, eigenlijk tijdelijke, carbonaathardheid.
Maar wat er tijdelijk aan? En wat is duitse hardheid?

Bij een ph van bv 6,9 mag de kh best wat hoger zijn hoor. Kom je nog verder naar beneden met de ph dan moet je inderdaad wel opletten maar veelal hebben we geen ph onder de 7 hier tenzij je co2 toevoegt.

https://www.aquainfo.nl/co2-tabel/

GH 7+ hoe kom je daar bij?

Wanneer je weet wat je doet.
Dat is hier duidelijk niet het geval

Wanneer je weet wat je doet.
Dat is hier duidelijk niet het geval

Ja ok je moet wel weten wat je doet natuurlijk maar als je met co2 wil beginnen dan is het denk ik wel een vereiste om je eerst goed in te lezen alvorens je dit gaat toevoegen 😉

klopt, weet niet goed meer wat ik moet. en word er ook niet duidelijker van xD
ga zo schoon regenwater toevoegen in de hoop dat dit zal werken.

de intentie is goed, wil het ook goed doen. maar merk dat ik nogal afhaak als er te veel moeilijke termen en grafieken bij komen kijken.
vind het fijn als er gewoon gezegd word wat ik moet doen xD

Soms is niks doen het beste wanneer het om vis in waterwaarden gaat.
Meeste vis wordt toch op kraanwater verkocht.
Verhaal wordt anders wanneer je met wildvang aan de slag gaat. Bij jou denk ik niet van toepassing

Soms is niks doen het beste wanneer het om vis in waterwaarden gaat.
Meeste vis wordt toch op kraanwater verkocht.
Verhaal wordt anders wanneer je met wildvang aan de slag gaat. Bij jou denk ik niet van toepassing
Nee, ben ik 1 tegen en 2 lijkt dat me een heel gehannes omdat die veel moeilijker wennen

Misschien ook een idee om eens te kijken naar Malawi, Tanganyika of Midden Amerika? ...beetje afhankelijk van de grootte van het aquarium 🙂

Misschien ook een idee om eens te kijken naar Malawi, Tanganyika of Midden Amerika? ...beetje afhankelijk van de grootte van het aquarium 🙂
Dat is zo godsgruwelijk ver weg😡🙄😀

Ik ben erg van de planten en daarmee klooien. Heb in de tuin ook heel veel sierplanten staan. Loopt denk ik tegen de 300 soorten ondertussen

als je precies wilt weten wat je moet doen, is het ook handig om precies te vertellen wat je wilt bereiken.

KH en GH hebben het probleem dat er meerdere verschillende definities worden gebruikt binnen de hobby afhankelijk van de context. De meeste mensen zijn zich daar niet echt bewust van en dus wordt van alles door elkaar gehaald en wordt het ingewikkeld.

als je antwoord geeft op de volgende vragen is het een stuk gemakkelijker om je duidelijk advies te geven:

1. welk vissoorten heb/wil je?
  2. gebruik je materialen die je waterwaarden beinvloeden, zoals turf, soil, of kalkhoudende stenen?
  3. hoe test je je waterwaarden?
  4. wat voor aquarium heb/wil je, planten, gezelschap, of...?

Ik heb momenteel kardinalen en zwartr tetras zwemmen. Dit is tijdelijk, ik laat ze of uitsterven of ik doe ze een keer weg.

Ik gebruik niks dat mijn waterwaarden kan beïnvloeden.

Ik test mijn waterwaarden met teststrips

Ik inspireer mijn bak op de dutch style maar vind het ook belangrijk wat voor vissen er in zwemmen. Ik ga hopelijk in de toekomst een keer een C02 systeem aanschaffen, maar hoop tot dje tijd het uit te kunnen houden met easycarbo en root sticks. En dus nog een andere plantenvoeding misschien maar daar studeer ik nog op.

Is dit duidelijk genoeg?

In dat geval zou ik gewoon half kraanwater half regenwater nemen. zolang je schoon en vers regenwater gebruikt is dat prima. nadeel van regenwater is dat het in de zomer wel eens een tijdje droog wil zijn.. en dan raakt het op.
In zachter water groeien veel planten mooier en gemakkelijker dan in puur kraanwater, en je vissen waarderen iets zachter water ook.
testen is prima, maar staar je niet blind op de uitkomsten. strips zijn niet zo nauwkeurig, maar geven een indicatie.

In dat geval zou ik gewoon half kraanwater half regenwater nemen. zolang je schoon en vers regenwater gebruikt is dat prima. nadeel van regenwater is dat het in de zomer wel eens een tijdje droog wil zijn.. en dan raakt het op.
In zachter water groeien veel planten mooier en gemakkelijker dan in puur kraanwater, en je vissen waarderen iets zachter water ook.
testen is prima, maar staar je niet blind op de uitkomsten. strips zijn niet zo nauwkeurig, maar geven een indicatie.
Oke, iK zal zo veel mogelijk regenwater toevoegen. Heb je een advies voor wat voor plantenvoeding ik nog meer kan toevoegen? Die zelfgemaakte dingen klinken leuk, maar ik ben bang dat dit meer kennis vraagt dan wat ik heb...
Er zijn wel wat producten van easylife, maar welke moet ik nou nemen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan