Wat is er nieuw

Gh waarde algemeen

Oke, iK zal zo veel mogelijk regenwater toevoegen. Heb je een advies voor wat voor plantenvoeding ik nog meer kan toevoegen? Die zelfgemaakte dingen klinken leuk, maar ik ben bang dat dit meer kennis vraagt dan wat ik heb...
Er zijn wel wat producten van easylife, maar welke moet ik nou nemen?

als je het zo simpel mogelijk wilt houden neem dan de All in one van Planted box.: https://planted-box.com/product/all-in-one/
een halve dosering lijkt me voor jou voldoende.

er zijn misschien nog wel andere merken die zoiets hebben, maar bij de grotere merken zoals easylife zul je al verschillende producten moeten hebben om alle voedingstoffen toe te voegen. Dan is dit goedkoper en eenvoudiger.

als je het zo simpel mogelijk wilt houden neem dan de All in one van Planted box.: https://planted-box.com/product/all-in-one/
een halve dosering lijkt me voor jou voldoende.

er zijn misschien nog wel andere merken die zoiets hebben, maar bij de grotere merken zoals easylife zul je al verschillende producten moeten hebben om alle voedingstoffen toe te voegen. Dan is dit goedkoper en eenvoudiger.
Dit soort dingen vraag ik me altijd af hoe goed ze echt zijn... heb meestal de ervaring dat losse onderdelen beter zijn... of is dat bij deze niet zo?
En is het nog slim om naast dit middel easycarbo toe te voegen? Of heeft dat geen meerwaarde?
Ik zag dat het ook ijzer bevatte, is dat gewoon voldoende? Ook voor rode planten?

Er zijn veel mensen die er goede ervaringen mee hebben.

Nitraat is nitraat, fosfaat is fosfaat, daar zit bij de verschillende merken eigenlijk geen verschil tussen.
Het enige wat kan verschillen is de manier waarop sporenelementen als ijzer zijn gechelateerd. Maar dat is bij de planted box op orde en bij de meeste grote merken ook wel.

De meeste merken stoppen geen nitraat en fosfaat in hun standaard plantenvoeding. omdit ook door de vissen wel in het water komt enzo, en vroeger was het idee dat daardoor algen zouden gaan groeien.

Tegenwoordig denken we daar anders over en is de ervaring dat er van nature niet genoeg fosfaat en nitraat in het water komt en dus toevoegen nodig.

Voor easylife zou je dan naast profito, ook fosfo en nitro moeten toevoegen, is dat beter, nee, is dat slechter, ook niet. Maar je hebt 3 flesjes met 3 doseringen etc. en dus meer werk en je maakt gemakkelijker fouten.

aqua rebell bijvoorbeeld heeft macro en micro voedingstoffen appart, speciaal voor Estimative Index bemesting. Maar dat is dagelijks doseren en wekelijks veel water verversen. Dat moet je ook redelijk goed bijhouden anders krijg je problemen. bovendien is het redelijk aan de prijs.

Als je voor gemak en relatief goede prijs gaat is the all in one een goede optie. Andere systemen/merken zijn ook gewoon goed.
Alleen van ADA en Tropica zou ik wegblijven omdat die er vanuit gaan dat je ook hun voedingsbodems/soils gebruikt.

Wil je goedkoop toevoegen dan zou je de poeders van aquariumbemesting. nl kunnen overwegen. Veel gebruiken de kaliumnitraat, kaliumfosfaat en voor de sporen de csm+b.

Het hoeft niet per se goedkoop. Maar gewoon niet extreem duur;-)
Dus is die planted box zegmaar echt voldoende kwaliteit voor een planten aquarium? En is ie compleet, niks toevoegen aan 'vloeibare koolstof' oid?

jah kwa meststoffen doen er merken er niet zoveel toe, omdat het uiteindelijk dezelfde stoffen zijn.
Vloeibare koolstof is wat controversieel sommige gebruikers zweren erbij, maar er is weinig ondersteunend dat planten het kunnen benutten.
de werkzame stof is meestal gluteraldehyde, wat ook als ontsmettingsmiddel wordt gebruikt. Het helpt tegen algen, maar is niet iets wat ik persoonlijk in het aquarium zou gebruiken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan