Wat is er nieuw

Glas of plexiglas / acryllaat

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bogey77
  • Startdatum Startdatum
B

Bogey77

Guest
Kan iemand mij de voors en tegens van glas tov plexiglas vertellen?

Naar mijn idee is glas VEEEEL MINDER krasgevoelig.
Als je het programma "tanked" wel eens kijkt op discovery, daar viel het mij op dat die keren dat ik het gekeken heb, dat daar volgens mijn (bijna) altijd plexiglas / kunststof gebruikt wordt ipv echt glas.

Voor rare vormen lijkt me glas minder geschikt, maar ook voor rechthoekige bakken wordt daar geen glas gebruikt.

Ben benieuwd naar jullie mening hierover

Glas kan je kitten(kan dus iedereen doen)
plexiglas moet je lassen(kan niet iedereen doen) komt nog bij zoals je al vertelde dat glas veel minder krasgevoelig is.

Maar het programma "tanked" is nu toch wel de grootste rommel en kitsch dat men kan bedenken? enkel voor rijke lui die zelf geen vinger willen uitsteken, hoeveel dieren(zowel lagere dieren als vissen)hierdoor dood gaan is gewoonweg niet te tellen.

mee eens! ik kijk het eigenlijk ook nooit... heel soms blijf ik er hangen en toen viel me dat op

ik heb wel eens gekeken naar glas om zelf een aquarium te maken, maar schrok erg van de prijs van het glas... en dan niet zozeer het glas zelf, maar vooral het afwerken van de randen.... zelf afwerken schijnt ook te kunnen maar is veel werk, moeilijk en risico dat het glas stuk gaat. Misschien dat ik dat ooit nog eens ga doen maar ben daar nog niet over uit.
Glasplaatje van 1m bij 0,5m kosten iets over de €30, afwerken van de randen kwam uit rond de €75.
Ik had in de planning ooit een L-vormige bak te maken van 2 bij 1,5m ofzo.
Het is bijna goedkoper een kant en klare bak te kopen, dan hem zelf te maken.

Acrylaat is makkelijk te lijmen met acrifix. Dit smelt het acrylaat waardoor het heel goed bindt. En als je het even laat luchten, kan het geen kwaad voor de vissen. Er zijn wel verschillende soorten acrifix, je moet dan zoeken welke het beste is voor jouw manier van werken 🙂

Ik ga zelf een terrarium van acrylaat maken voor mijn gekko, dit is natuurlijk makkelijker en goedkoper dan een aquarium maken (aangezien ik dan met een paar 3mm dikke acrylplaten genoeg heb, en een terrarium niet waterdicht hoeft te zijn)

Acrylaat is makkelijk te lijmen met acrifix. Dit smelt het acrylaat waardoor het heel goed bindt. En als je het even laat luchten, kan het geen kwaad voor de vissen. Er zijn wel verschillende soorten acrifix, je moet dan zoeken welke het beste is voor jouw manier van werken 🙂

Ik ga zelf een terrarium van acrylaat maken voor mijn gekko, dit is natuurlijk makkelijker en goedkoper dan een aquarium maken (aangezien ik dan met een paar 3mm dikke acrylplaten genoeg heb, en een terrarium niet waterdicht hoeft te zijn)

Heeft je gekko nagels? Zoja, niet doen!
Heb zelf een plexi bak gehad voor luipaardgekko's, die was binnen de kortste keren bekrast. Als hij 'plakvoetjes' heeft weet ik niet of het uitmaakt.

Heeft je gekko nagels? Zoja, niet doen!
Heb zelf een plexi bak gehad voor luipaardgekko's, die was binnen de kortste keren bekrast. Als hij 'plakvoetjes' heeft weet ik niet of het uitmaakt.
Nee, het is een wimpergekko. Hij heeft dus "plakvoetjes". Als er krassen in komen kan ik het dan wel polijsten (nog een voordeel van plexi 😀).

Gebruiken ze dat niet omdat ze altijd van die rare vormen en giga bakken maken? voor echt grote bakken is acryl beter.

Je kan plexiglas toch afbakken waardoor het harder word?

Je kan plexiglas toch afbakken waardoor het harder word?
das dacht ik alleen met glas mogelijk

Kan iemand mij de voors en tegens van glas tov plexiglas vertellen?

Naar mijn idee is glas VEEEEL MINDER krasgevoelig.
Als je het programma "tanked" wel eens kijkt op discovery, daar viel het mij op dat die keren dat ik het gekeken heb, dat daar volgens mijn (bijna) altijd plexiglas / kunststof gebruikt wordt ipv echt glas.

Voor rare vormen lijkt me glas minder geschikt, maar ook voor rechthoekige bakken wordt daar geen glas gebruikt.

Ben benieuwd naar jullie mening hierover
in Amerika is plexiglas een stuk goedkoper als glas
althans dat heb ik me laten vertellen door een familie lid die daar woont

groet
jaap

mee eens! ik kijk het eigenlijk ook nooit... heel soms blijf ik er hangen en toen viel me dat op

ik heb wel eens gekeken naar glas om zelf een aquarium te maken, maar schrok erg van de prijs van het glas... en dan niet zozeer het glas zelf, maar vooral het afwerken van de randen.... zelf afwerken schijnt ook te kunnen maar is veel werk, moeilijk en risico dat het glas stuk gaat. Misschien dat ik dat ooit nog eens ga doen maar ben daar nog niet over uit.
Glasplaatje van 1m bij 0,5m kosten iets over de €30, afwerken van de randen kwam uit rond de €75.
Ik had in de planning ooit een L-vormige bak te maken van 2 bij 1,5m ofzo.
Het is bijna goedkoper een kant en klare bak te kopen, dan hem zelf te maken.
wat glas afwerken betreft schuurpapiertje er lang en de scherpte is er af
linkjehttps://www.youtube.com/watch?v=ql4ZsJHVYg8
maar moet je wel gelijk geven glas en poly slijpen is duur
kun je beter een firma opzoeken die dit gratis er bij doet en de bak compleet daar vandaan halen
immer die kopen niet 1 plaat maar groot in dus veel goedkoper
tip http://shop.diamantaquarien.de/epages/49164809.sf

groet

jaap

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan