Glas plaat liet los


varkje

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2023
Berichten
46
Leeftijd
64
Hallo allemaal,

Van de Helialux Spectrum is de glasplaat los gelaten.
Die zit tussen de ledjes en het water.
Provisorisch vastgemaakt met wat plakband maar dat is natuurlijk niet de oplossing.
Zo te zien zat de glasplaat vast met een soort kit.
Weten jullie hier raad mee?

Groetjes

Anne
 
Heb je een foto voor de duidelijkheid?
 
Lijkt me ook maar hoe maak je dat met plakband vast vraag ik me af.
 
Ik vraag me af of dat een productiefout kan zijn van juwel.
Het glas van je lichtbalk zou alles waterdicht moeten houden bij de leds.
Helialux leunt alleen op de randen vd bak dus nooit op een stabilisatiestrip.
 
hallo allemaal,

ik heb een paar foto's gemaakt en hoop dat ze een beetje te ' lezen' zijn.
plakband is idd geen succes en was alleen een nood oplossing.
het leek erop of de plaat met een soort kit aan de randen was vastgemaakt aan de led balk.

hopelijk hebben jullie een idee hoe dit op te lossen.

alvast bedankt allemaal!!!

groetjes
anne
 

Bijlagen

  • DSC_6852.jpg
    DSC_6852.jpg
    213.3 KB · Weergaven: 57
  • DSC_6853.jpg
    DSC_6853.jpg
    143.9 KB · Weergaven: 60
Hallo allemaal,

Van de Helialux Spectrum is de glasplaat los gelaten.
Die zit tussen de ledjes en het water.
Provisorisch vastgemaakt met wat plakband maar dat is natuurlijk niet de oplossing.
Zo te zien zat de glasplaat vast met een soort kit.
Weten jullie hier raad mee?

Groetjes

Anne
Normaal gesproken is dat spatwaterdicht dmv de kit maar het kan ook best lijm van een lijmpistool zijn ofzo
 
Dekplaat van de led verlichting?
 
Dekplaat van de led verlichting?
dat is het denk ik, alleen de vraag: hoe krijg ik hem weer spatwater dicht op de led verlichting?
 
dat is het denk ik, alleen de vraag: hoe krijg ik hem weer spatwater dicht op de led verlichting?
Als je een beetje handig bent, kit, als je handig bent en goed in kliederen en klunsen bent net zoals ik een lijmpistool😂 op youtube staan tutorials hoe je met kit het beste tewerk kan gaan (kit en glas) dan zie je hoe het gedaan word dat is het beste. En in dit geval gaat het niet om een aquarium die je kit maar een plaatje op de lamp dus als het niet perfect is is het geen ramp als het maar goed vast zit.
Als het goed is zie je ook hoe het vast gemaakt is, zo zal je het dus het beste kunnen herstellen.

Wat je ook kan doen is proberen aanspraak te maken op garantie omdat zo iets eigenlijk niet mag gebeuren dit is een productiefout ofhet moet echt al 10 jaar oud zijn. Kit hoort niet zo maar los te laten, met andere woorden het product voldoet niet zoals normale verwachtingen zou moeten kunnen gesteld worden en je kan dan aanspraak maken op je wettelijke garantie van 2 jaar.
Niet de fabrieksgarantie die je vaak hebt, niet de winkel zn persoonlijke garantie of product garantie. De wettelijke garantie.

Daar doen winkels nog wel eens moeilijk om of begrijpen de eu regelgeving niet zo goed 😅
 
hmm, ik heb het aquarium 2e hands gekocht en het is ongeveer 3 jaar oud.
garantie is er niet meer.

handig ben ik ook niet, en dat is ook nog eens zacht uitgedrukt.
boooooeeeeeehhhhh
 
hmm, ik heb het aquarium 2e hands gekocht en het is ongeveer 3 jaar oud.
garantie is er niet meer.

handig ben ik ook niet, en dat is ook nog eens zacht uitgedrukt.
boooooeeeeeehhhhh
Hmmmm ducttape! Da plekt wel 😂
 
zoeven een paar foto's gemaakt die de situatie duidelijker maken.

als de glasplaat met siliconenkit vastgezet kan worden, wordt deze dan vastgelijmd?
 

Bijlagen

  • DSC_6854.JPG
    DSC_6854.JPG
    217.4 KB · Weergaven: 42
  • DSC_6855.JPG
    DSC_6855.JPG
    121.4 KB · Weergaven: 45
  • DSC_6856.JPG
    DSC_6856.JPG
    129.2 KB · Weergaven: 44
welke kit kunnen jullie aanbevelen?
 
Licht er aan waar de kit komt, aan de binnen of buiten kant? Als het aan de buitenkant moet dan kan je aan de binnenkant wat drupjes lijm doen dat is altijd wel handig. Want los hoeft het niet meer. En als kit zou silleconenkit wat je ook voor aquariums gebruikt denk ik het beste zijn? Dit sealt de boel af en dan zit het waarschijnlijk beter dan dat het oorspronkelijk zat 😀
Zoals fozzy zegt. Bison is ook wel een erg goed merk! Staat wel bekend om zn kracht die komt vaak hoog uit op vergelijkings testen.

Als jet maar vast zit zoals het zat dan moet het prima zijn. Als ze lijm gebruikt hebben om het eerst vast te maken is dat wel verstandig denk ik. Ik weet niet hoe goed lijm houd. Dikke kans dat die bizon kit beter houd dan secondenlijm zou doen en dat het alleen maar overbodig is
 
Licht er aan waar de kit komt, aan de binnen of buiten kant? Als het aan de buitenkant moet dan kan je aan de binnenkant wat drupjes lijm doen dat is altijd wel handig. Want los hoeft het niet meer. En als kit zou silleconenkit wat je ook voor aquariums gebruikt denk ik het beste zijn? Dit sealt de boel af en dan zit het waarschijnlijk beter dan dat het oorspronkelijk zat 😀
Zoals fozzy zegt. Bison is ook wel een erg goed merk! Staat wel bekend om zn kracht die komt vaak hoog uit op vergelijkings testen.

Als jet maar vast zit zoals het zat dan moet het prima zijn. Als ze lijm gebruikt hebben om het eerst vast te maken is dat wel verstandig denk ik. Ik weet niet hoe goed lijm houd. Dikke kans dat die bizon kit beter houd dan secondenlijm zou doen en dat het alleen maar overbodig is
het komt aan de binnenkant van het aquarium, bovenin onder de led lichtjes
 
het komt aan de binnenkant van het aquarium, bovenin onder de led lichtjes
Plak je eerst kit en leg je de glasplaat er dan op, of leg je de glasplaat er op en kit je het dan dicht?
 
In het laatste geval zou je dus ook kunnen doen: 4 of 6 of 8 puntjes secondenlijm waar het glas tegen de lamp aan komt, dan de plaat er op en dan dichtsealen met kit, als de kit dus op het glas komt ipv tussen de lamp en het glas.

Maar het beste is het vast maken zoals het vast zat dan weer je altjjd dat je niets verkeerd doet. Een paar druppels superlijm kunnen wel een helpen om de plaat goed stil te houden zodat het kit goed opdroogt. Maar met bison zit het volgens mij echt wel vast. Ik zie het niet goed op de foto namelijk ik kan niet zien waar de kit moet
 
Plak je eerst kit en leg je de glasplaat er dan op, of leg je de glasplaat er op en kit je het dan dicht?
als ik kijk hoe de plaat eruit zag toen ik hem eraf haalde, eerst de kit en dan de glasplaat erop.
deze zat overigens alleen een klein stukje op de hoeken en een beetje in het midden vast
 
Ohhh oke! Dan was ie niet eens dicht gesealed het is ook maar spatwaterdicht natuurlijk. Het voordeel is dat ald hij niet dichtgesealed is de vocht er niet alleen in maar ook er uit kan. Je wilt tenslotte niet dat het helemaal beslaat, of kortsluiting. Dus als het maar op een paar punten vast zat zou ik dat ook zo doen. En desnoods iets meer. Dat zou voldoende moeten zijn. Ik heb begrepen dat bison echt sterk is. @Fozzy wat denk jij? Dat moet toch wel houden op een paar punten zoals het oorspronkelijk zat?
 
Ik zou alles goed drogen en helemaal dichtlijmen/kitten. Op de foto is al te zien dat er vocht in is getrokken, groene aanslag bij de aansluitingen. Ivm het vocht onder de kap zou ik gaan voor dichtkitten, als het goed dicht is gekit dan kan er ook geen condens ontstaan.
 
Kit houdt plexiglas niet vast. Paar keer koud en warm valt ie weer af. Ik denk dat je montage kit moet hier en daar gebruiken. En met kit alleen waterdicht maken. Heel raar mijne is ook paar jaar oud geen last van.
 
Ik zou het venster eerst goed ontkalken nu het er toch uit is. Je kunt het in een bakje azijn water leggen. Daarna goed uitspoelen.

De kitresten goed verwijderen. Kit hecht niet op kit. Het moet echt helemaal weg.
Daarna ook goed ontvetten voordat je gaat kitten. Het beste werkt pure alcohol (90% of meer) of iets als remmenreiniger oid.

Voordat je begint zou het ook handig zijn om te kijken of de lamp nog goed werkt. Nu heb je nog kans om evt reparaties uit te voeren als het venster er al op zit wordt dat lastiger.

Polymax zou goed moeten werken voor dit doel.
Mijn ervaring met secondenlijm is dat er één ding is wat het vooral goed lijmt: huid! Het spul hard in door vocht. Je kunt er dus het beste poreuze dingen mee lijmen. Dan kan er nog vocht in. Daarbij dampt het uit en dat geeft een witte waas op je venster.
 

Terug
Bovenaan