Glas staat wat boller


Lil_Muffin

Member
Lid geworden
24 februari 2022
Berichten
7
Leeftijd
38
Goedmorgen iedereen,

Ik heb direct even een vraag betreft mijn aquarium (zie mijn voorstel topic).

Gister viel mij op dat de kap wat gek dichtvalt ineens.
Voor mij lijkt het alsof het glas wat boller staat, ik weet niet echt een betere uitleg.
Ik voeg twee foto's toe van de rand van bovenaf en de rand van bovenaf als ik deze goed tegen het deksel druk zoals hij was.

Wordt het glas zo niet zwakker en bestaat de kans dat de ruiten knappen?

Ik hoor graag jullie mening hierover.

Alvast bedankt!

Groetjes Laura
 

Bijlagen

  • 20220224_073714.jpg
    20220224_073714.jpg
    324.2 KB · Weergaven: 143
  • 20220224_094159.jpg
    20220224_094159.jpg
    284.4 KB · Weergaven: 147
  • 20220224_094209.jpg
    20220224_094209.jpg
    281.7 KB · Weergaven: 147
Om welk type bak gaat het hier en hoe oud is deze? Ik zie op foto 2 en 3 niet echt iets van een bolling maar goed dat kan aan mij liggen.
 
Om welk type bak gaat het hier en hoe oud is deze? Ik zie op foto 2 en 3 niet echt iets van een bolling maar goed dat kan aan mij liggen.
Zie de link hierboven, waarvoor mijn dank 😃

Hij helt iets verder naar voren dan hij deed, wat ik dus omschreven heb als zijnde bol staan.
 
Je zou even contact kunnen opnemen met de fabrikant van de bak. Die kunnen je hopelijk vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn, en of het nog 'veilig' is om de bak te gebruiken.
Dat zou ik zelf dan even schriftelijk doen. Als zij zeggen dat alles oké is, en er gaat alsnog wat mis, heb je het gelijk zwart op wit m.b.t. je wateschadeverzekering.
 
Je zou even contact kunnen opnemen met de fabrikant van de bak. Die kunnen je hopelijk vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn, en of het nog 'veilig' is om de bak te gebruiken.
Dat zou ik zelf dan even schriftelijk doen. Als zij zeggen dat alles oké is, en er gaat alsnog wat mis, heb je het gelijk zwart op wit m.b.t. je wateschadeverzekering.
Ciano zit in Portugal. https://ciano.pt/en/contactos/
 
Twee maanden is betrekkelijk nieuw en met mijn eigen 60cm bakjes heb ik dit nooit echt gezien maar goed dat waren bakken van andere merken.
 
In de hobby ben ik vrij nieuw, maar ik heb wel verstand van natuurkunde. De waterdruk is met geen mogelijkheid voldoende om het glas op zo'n klein aquarium bol te laten staan. Controleer de verlijming van je glas. Zit er rek of scheuren in?
Voor de zekerheid, wat is de glasdikte? Je bakje zal ongeveer 75L water dragen. Dit moet een glasplaatje van deze afmetingen zonder problemen kunnen hebben, uitgaande van 5 of 6mm glasdikte. De zijwaardse druk op je glas is namelijk minimaal op het midden, waar het het meeste schade kan aanrichten.
 
In dat geval zou bolstand door waterdruk onder normale omstandigheden praktisch onmogelijk moeten zijn, zeker duidelijk zichtbare. Als de kap strakker staat dan voorheen zou ik uit voorzorg direct de visjes tijdelijk in een rubbermaid bak onderbrengen en het aquarium leegpompen. Zodra de boel leeg is zal je de verlijming goed moeten inspecteren. Mogelijk heb je een aquarium met een productiefout (krom geproduceerd glas) of is de verlijming verzwakt. Het eerste is geen ramp, maar dat kan niet als hij voorheen niet krom was.
Als de verlijming is verzwakt is dit nog te herstellen (lossnijden en opnieuw verlijmen). Als de bak echter uit elkaar valt in je afwezigheid ben je zowel je aquarium als je visjes kwijt! Ik zou direct actie ondernemen.
 
Heel erg bedankt allen voor de reacties!

Ik zal vanavond eens kijken naar de verlijming en sowieso even contact leggen met de fabrikant.
 
In dat geval zou bolstand door waterdruk onder normale omstandigheden praktisch onmogelijk moeten zijn, zeker duidelijk zichtbare. Als de kap strakker staat dan voorheen zou ik uit voorzorg direct de visjes tijdelijk in een rubbermaid bak onderbrengen en het aquarium leegpompen. Zodra de boel leeg is zal je de verlijming goed moeten inspecteren. Mogelijk heb je een aquarium met een productiefout (krom geproduceerd glas) of is de verlijming verzwakt. Het eerste is geen ramp, maar dat kan niet als hij voorheen niet krom was.
Als de verlijming is verzwakt is dit nog te herstellen (lossnijden en opnieuw verlijmen). Als de bak echter uit elkaar valt in je afwezigheid ben je zowel je aquarium als je visjes kwijt! Ik zou direct actie ondernemen.
De kap gaat niet strakker staan maar echter gaat hij wat wijder staan aan de voorzijde, dat hij niet netjes meer aansluit maar een grotere kier is ontstaan.
 
Hoi ik was het weer jaren vergeten maar hier is het voorruit van de rio 400 ook een beetje bol.
Glasstrips inlijmen zou kunnen, tja ik woon op de begane grond en dat glas heeft zeker een soort spankracht ofzoiets.
 
De reactie van de fabrikant na het zien van de foto's ervan:

"
Thank you. It’s clear now and that's what we thought. This phenomemon is absolutely normal and this one appears since the first tank fill, but probably you don’t saw it, or due to warmer water, this glass flexion due to water pression is more visible now. This glass flexion is perfectly controlled, and there’s a big safety margin.

We remain at your disposal."
 

Terug
Bovenaan