Wat is er nieuw

Glasgarnalen dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter November88
  • Startdatum Startdatum
N

November88

Guest
Hoi allemaal,

Ik had nog 2 glasgarnaaltjes in mijn aquarium. Deze deden het al ruim 1,5 jaar heel goed.
Gisteren heb ik 5 neon tetra's en 2 nieuwe plantjes gekocht (gewoon gemixte zuurstofplanten).

Enkele uren nadat de nieuwe vissen en planten in het aquarium zaten lagen beide garnaaltjes ineens dood...

Alle vissen (en slakken) zien er verder nog wel goed uit en zijn allemaal goed van kleur en zeer actief.

Heeft iemand een idee van de oorzaak?
Zouden de planten niet goed zijn voor de garnalen?

Groetjes

Welke glasgarnaal heb je het over (wetenschappelijke naam)? > misschien ouderdom i.c.m. stress door nieuwe bewoners en veranderingen aan de bak.
Plantjes goed uitgespoeld? > gaat wel vaker fout bij garnalen, slakkengif o.i.d. op de plantjes en niet goed afgespoeld.

~ Ivo

Oei.. Goeie vraag.
Daar heb ik (nog) niet zoveel verstand van..

Een dwergsoort in ieder geval, weet niet of je daar iets aan hebt?

Ja ik heb de planten deze keer alleen uitgespoeld. Normaal laat ik nieuwe planten altijd even in een bak water staan maar dat heb ik deze keer niet gedaan, dom?

Ouderdom denk ik niet. Ze deden het nog zo goed!
Gisteravond gingen ze ineens heel raar 'poppen' en springen zeg maar. En heel snelle rare bewegingen maken, en niet veel later lagen ze allebei dood..

November88 zei:
Ouderdom denk ik niet. Ze deden het nog zo goed!
Daarom ouderdom i.c.m. stress. Veel dwerggarnalensoorten hebben een geschatte levenslengte van een jaar of 2. Jij had ze al lange tijd daarvan. Daarom dat mijn gedachte was dat de nieuwe veranderingen een rol zouden kunnen hebben gespeeld.

Maar:
November88 zei:
Gisteravond gingen ze ineens heel raar 'poppen' en springen zeg maar. En heel snelle rare bewegingen maken, en niet veel later lagen ze allebei dood..
Dat klinkt als een gifje in de nieuwe plantjes.

~ Ivo

Dat zal zo goed als zeker gif zijn geweest idd,zit heel vaak op en in die losse bosjes snelgroeiers.

Jup, nog meegemaakt bij mijn eerste garnaaltjes: bosje snelgroeiers erbij gezet, en enkele uren later lagen ze al te spartelen en stuiptrekken, en vielen ze een voor een om.. helaas.

Nieuwe plantjes dus altijd heel goed afspoelen en laten weken voor je ze in de bak zet! Dan gaat dat hopelijk niet meer fout... garnalen zijn erg gevoelig voor antislakkengif dat aquariumplantenkwekers vaak gebruiken tegen vraat van slakken.

- Mascha

Bedankt voor de reacties.
Conclusie: ik ben gewoon dom geweest, dat gebeurt me dus niet nog een keer!

Ik vind het wel kaal zonder garnaaltjes hoor..
Wil wel graag weer een groepje nieuwe dwerggarnaaltjes binnenkort.

Wat adviseren jullie?
Eerst het water een paar keer verversen en een aantal weken wachten?
Of toch de planten alsnog eruit halen en weken?
Ik zal sowieso even naar de PH van het water kijken.

(Helaas heeft het gif op de bosjes trouwens niet geholpen tegen ongewenste slakken 😛).

Groetjes Anne

Dat is het frappante idd,voor de slakken in is het gif op de plantjes niet sterk genoeg meer.
Weet niet of het mogelijk is maar anders zou je nog een tijdje over kool kunnen filter bv en dan kan je over niet al te lange tijd weer garnalen nemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan