Wat is er nieuw

Glazen of digitale thermometer

T-Shrimp

New member
Lid geworden
28 februari 2026
Leeftijd
28
Glazen of digitale thermometer?

In mijn drie bakken maak ik nu gebruik van een glazen thermometer. Omdat ik wat problenen heb met één heater (de temperatuur van de heater komt sterk niet overeen met die van het water), heb ik ze alle drie in één bak gedaan. Alle drie de thermometers geven een verschillende waarde aan, waardoor onduidelijk is wat nou de juiste temperatuur is.

Ik heb gelezen dat een digitale met goede sensor en anode (als ik het goed heb) die in het aquarium gehangen kan worden, veel beter en nauwkeuriger is. Hebben jullie tips / ervaringen?

Ik hoor heel graag van jullie.

Een eenvoudige HACCP (voedsel) thermometer is over het algemeen betrouwbaar om de verwarming eenmalig in te stellen, daarna voldoen gewone thermometers om 24/7 in de bak te houden, je weet immers wat de afwijkingen zijn.

https://www.conrad.nl/nl/p/tfa-dost...atuur-50-tot-300-c-conform-haccp-1299975.html

Meer hierover
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/post-2589736

Ik heb inmiddels meerdere thermometers gehad en getest op meerdere temperaturen. De Juwel digitale zijn vrij nauwkeurig (ze schrijven zelf max 0,5 graden) met mijn Aquael BT heater is de afwijking minder dan 0,2 naar boven en naar beneden. Ik had de oude Juwel digitale en nu de nieuwe Juwel 4 digitale en die wijken van elkaar ook maar 0,3 graden af. Waarom ik voor digitaal heb gekozen is puur omdat ik een kwik thermometer niet mooi vindt achter mijn glas. Enige digitale meter die afwijkt in mijn aquarium is de thermometer van de JBL Pro-Touch PH controller, die geeft altijd 22,3 aan terwijl mijn aquarium op 4 andere meters zowel digitaal als kwik echt rond de 24 graden zit. Hier ook al ooit contact over gehad qua garantie bij JBL, toen een nieuwe sensor gekregen maar ook die wijkt aardig af van de andere metingen. (Dit dan maar gewoon geaccepteerd hier mee te leven)

Minimale afwijking is doorgaans niet zo'n issue dus een glazen volstaat prima, maar issues met een heater zou ik wel in de gaten houden. Als die erg schommelt zou ik 'm preventief vervangen.

Met thermometers ga ik voor de 1 is geen enkel 2 is een methode.
2 verschillende merken thermometer en de waarheid ligt dan wel ergens in het midden.
Daarnaast kan het meeste in een gemiddelde huiskamer vrijwel onverwarmd zitten

Maar ik ga niet meer voor digitale thermometers, niets anders als gepruts met die dingen.
Van lekke batterijen tot gewoonweg niet meer willen werken.
Simpele alcohol gevulde thermometer werkt altijd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan