Goed advies filter inhoud Eheim classic 1500xl, 18 L. Inhoud


alexger

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2020
Berichten
95
Leeftijd
52
Locatie
Susteren Midden limburg
Hallo

Mijn filter inhoud van de eheim classic 1500xl met een inhoud van 18L is gevuld met een laagje plastic ballen, een laag keramische pijpjes en verder opgevuld met fijne lava steentjes wit/grijs van kleur. Na het vele lezen van dit forum ben ik van mening dat ik niet het optimale uit het filter haal. Wat zou de optimale opbouw kunnen zijn ? Graag zou ik weten welke verschillende materialen en hoeveel heden. Ik dacht zelf een laag van een liter of 3 keramische pijpjes en de rest opvullen met gesinterd glas. Op dit moment gebruik ik geen watten of sponsen
 
Een filter bouw je altijd op van inlaat naar uitlaat. Je begint met grove media, ongeacht welke dat zijn, en zo werk je bakje voor bakje naar de uitlaat toe, Glas sinters zou ik zeker niet gebruiken ( maar dat is MIJN mening!)
Ik zou vanaf de 3de laag media, een grove blauwe mat toevoegen, desnoods een bak met alleen grove blauwe mat, in de laatste bak, kun je als extra een zakje met Purigen gebruiken, als allerlaatse medium voor de uitlaat zou ik een fijne blauwe mat gebruiken, dan wel synthetische watten.
Op die manier bouw je een evenwichtig gevulde filter op die redelijk lang kan blijven "staan" . Als je watten gebruikt kun je die het beste bij filtereiniging weggooien.
 
Oke bigsmoke, dat zou mijn denkwijze totaal veranderen. Ik ging er van uit van fijn naar grof. De 1500xl is een pot van 18L zonder manden. Ik heb nu de plastic bioballen op de bodem en de 2e laag is keramische pijpjes dan zou er een fitlermat moeten zijn en de volgende purigen.. de pot filterd van onder naar boven. Purigen had ik nog nooit van gehoord. Ik ga mij er in verdiepen
 
Er zijn voor filtervullingen net zoveel mogelijkheden, als wegen die naar Rome leiden.
Dus iedereen heeft een eigen ideale opzet.

Het type aquariuminrichting speelt hierbij ook een rol.

Zelf heb ik de opbouw zoals Eheim ook aanbeveeld.

Dus van inlaat naar uitlaat. Van grof naar fijn.

Ik heb dus onderop keramische pijpjes (mech), dan een blauwe grove spons. Dan siporax (fijn poreus materiaal) Dan een filtervlies.

Voor fijn poreus materiaal kun veel soorten kopen.

Lava brokjes, puimsteen, substrate (pro), siporax, biohome.

In grote filters wordt vaak lava of puimsteen gebruikt. Veel nodig.

In kleinere filters wordt vaak substrate(pro) of siporax of biohome gebruikt. Dit zou per liter meer efficient zijn.

Of bioballen in een potfilter een goede keuze zijn, daar zijn de meningen over verdeeld.
 
Ik denk overigens dat je met gesinterd glas ook filtermateriaal bedoeld van gesinterd glas (siporax, biohome)?
 
Er zijn voor filtervullingen net zoveel mogelijkheden, als wegen die naar Rome leiden.
Dus iedereen heeft een eigen ideale opzet.

Het type aquariuminrichting speelt hierbij ook een rol.

Zelf heb ik de opbouw zoals Eheim ook aanbeveeld.

Dus van inlaat naar uitlaat. Van grof naar fijn.

Ik heb dus onderop keramische pijpjes (mech), dan een blauwe grove spons. Dan siporax (fijn poreus materiaal) Dan een filtervlies.

Voor fijn poreus materiaal kun veel soorten kopen.

Lava brokjes, puimsteen, substrate (pro), siporax, biohome.

In grote filters wordt vaak lava of puimsteen gebruikt. Veel nodig.

In kleinere filters wordt vaak substrate(pro) of siporax of biohome gebruikt. Dit zou per liter meer efficient zijn.

Of bioballen in een potfilter een goede keuze zijn, daar zijn de meningen over verdeeld.
Bio ballen liggen bij de filter inlaat voor goede door doorstroming. Die zou i k kunnen verwijdereren en met pijpjes kunnen beginnen. Ik ga dan nog opzoek om voordelig fijn poreus materiaal toe te voegen en een blauwe spons.
 
Een filter bouw je altijd op van inlaat naar uitlaat. Je begint met grove media, ongeacht welke dat zijn, en zo werk je bakje voor bakje naar de uitlaat toe, Glas sinters zou ik zeker niet gebruiken ( maar dat is MIJN mening!)
Ik zou vanaf de 3de laag media, een grove blauwe mat toevoegen, desnoods een bak met alleen grove blauwe mat, in de laatste bak, kun je als extra een zakje met Purigen gebruiken, als allerlaatse medium voor de uitlaat zou ik een fijne blauwe mat gebruiken, dan wel synthetische watten.
Op die manier bouw je een evenwichtig gevulde filter op die redelijk lang kan blijven "staan" . Als je watten gebruikt kun je die het beste bij filtereiniging weggooien.
Wat is de meerwaarde van purigen als het water al kraak helder is? Ik heb een redelijke tot zware vis bezetting en een normale planten bezetting
 
Een filter bouw je altijd op van inlaat naar uitlaat. Je begint met grove media, ongeacht welke dat zijn, en zo werk je bakje voor bakje naar de uitlaat toe, Glas sinters zou ik zeker niet gebruiken ( maar dat is MIJN mening!)
Ik zou vanaf de 3de laag media, een grove blauwe mat toevoegen, desnoods een bak met alleen grove blauwe mat, in de laatste bak, kun je als extra een zakje met Purigen gebruiken, als allerlaatse medium voor de uitlaat zou ik een fijne blauwe mat gebruiken, dan wel synthetische watten.
Op die manier bouw je een evenwichtig gevulde filter op die redelijk lang kan blijven "staan" . Als je watten gebruikt kun je die het beste bij filtereiniging weggooien.
Wat voor rede heb je waarvoor je glassinters niet gebruikt?
 
ik denk dat Bigsmoke iets anders verstond onder gesinterd glas, vandaar ook mijn opmerking net :)

ik zit trouwens is even snel te google, maar filtersponzen kan ik niet vinden voor dit filter....
je kan ook een filtermat kopen (50x50x5) en die zelf op maat snijden.
 
Gesinterd glas heb ik wel eens opgehaald bij een ijzergieterij...Was niks en wordt niks. Als jullie daar siporax e.d mee bedoelen, ok hoor!!. Filtermat gewoon kopen per M2 en zelf op maat snijden. Ik weet niks van je inrichting, soort aqua e.d. daarom de extra tip om Purigen te gebruiken. Het doet precioes wat men beschrijft, ik heb daaraan niks toe te voegen. Als je bak zwaar belast is, met bv vis ( chicliden) of met veel hout ( tanine) dan zorgt Purigen voor kristalhelder water, als dat gewenst is, daarnaast haalt en bindt het heel veel ongewenste sporenelementen heel selectief uit het water.
Dus als er geen zware visbezetting is, of als het juist wenselijk is om een "zwartwater"biotoop te creëren, dan heeft Purigen niks in je filter te zoeken
 
Er is ook filterwatten in de kleur blauw die zijn ook grof en makkelijk in een potfilter dus opbouwen van grof naar fijn
 

Terug
Bovenaan