Wat is er nieuw

Goed waterpas staan

Jorinde

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2013
Het meubel echt waterpas zien te krijgen, hoe gaat dat? Ik bedoel bij onze vorige was er eerst geen punt verschil maar toen het gevuld was met water kwamen er een paar puntjes bij. (Gemeten met een waterpas app).

Nu we de nieuwe aan het bekijken zijn en velen malen de pootjes hebben versteld komt het maar niet op 0,0 aan beide zijden, alleen wel in het midden maar beiden zijden weer 2 punt of meer verschil. Dit meubel is langer dan de vorige.

Maken een paar puntjes achter de komma nu echt zoveel verschil als het in het midden wel goed staat?

Wat kan en mag?

Zorg dat de ondergrond hard is.
Mijn kast staat links op beton,rechts op laminaat.
Links staat op vast materiaal,rechts zal indrukken.

Dan tellen de 8 mm wel.

Maar geen 8,5 cm. 0,5 is verwaarloosbaar

Een waterpas app is niet helemaal zuiver heb ik gemerkt 🙂 dusssssss

Je doet 5 cm water in de bak, en kijk of de onder rand gelijk is.

Mijn 1400 liter aquarium staat niet waterpas. Denk dat het links en rechts een goeie cm scheelt... het is in ieder geval met het blote oog te zien, wanneer het waterpeil iets is gezakt.
Aangezien die bak alweer een paar jaar staat, denk ik niet dat het echt heel veel uitmaakt 😉 Maar misschien heb ik wel geluk gehad 🙂

Staat er toch spanning op het glas.
Maar,glas kan wel wat hebben ,moet niet te gek worden.
In het midden inzakken,is erger,kans op breuk bij de bodem.
Of blijft star,en de bodem zakt eruit.

Had ik op 1 m. aan de achterzijde,drup,drup.

10 cm eruit,en natte vloer.

1 cm uit w. is niet zoveel hoor, op die oppervlakte,

Spanning staat er zoiezo op... Wordt het door niet waterpas staan meer dan? Lees dat wel vaker, maar kan mij zo 1 2 3 niet voorstellen dat dit echt merkbaar is.
DENK dat dit pas vanaf grotere dieptes merkbaar is...

Een waterpas app is niet echt de beste oplossing. Deze zijn vaak onnauwkeurig en wijken vaak af. Wat ik heb gedaan is een meubel met draaivoetjes besteld en hierop mijn bak gezet, zoals hier wordt afgebeeld. Dan de bak beetje voor beetje vol laten lopen en dan aan de hand van de voetjes waterpas stellen. Het enige nadeel is dat het aan het einde redelijk zwaar kan worden om de pootjes te draaien. Een andere oplossing is om het meubel op een stevige harde onderplaat te zetten die niet indeukt met veel gewicht er op. Dan wordt de druk verdeeld.

Zo'n "ouderwets meetlatachtige" waterpas hebben we wel, heb het zelfs geheel en rondom opgemeten met een centimeter en alles stond goed, ook als je keek naar de waterlijn, pas toen het water helemaal bovenaan kwam zag ik een paar mm verschil net zoals bij de vorige.

Jorinde zei:
Zo'n "ouderwets meetlatachtige" waterpas hebben we wel, heb het zelfs geheel en rondom opgemeten met een centimeter en alles stond goed, ook als je keek naar de waterlijn, pas toen het water helemaal bovenaan kwam zag ik een paar mm verschil net zoals bij de vorige.

Die paar mm moet geen probleem zijn. Ik heb het net even gemeten en bij mijn Rio 180 is het verschil in waterhoogte links en rechts 1cm.

Je neemt een doorschijnende waterslang van +- 4 m en vult hem voor 90% met water, nu hou je hem links en rechts even hoog als je aquarium en je zal direct merken of hij waterpas staat, 😉

Juist,zo kan je ook over 10 m-15 m- en langer waterpas uitzetten.

Is een slangenwaterpas. met LIJNTJES,, wel met kraantjes dicht,bij het lopen,anders loopt hij leeg.

Als je bak bv 1 cm lager aan de ene kant staat dan de andere kant zal niet veel uitmaken in spanning op het glas.
De druk wordt door de hoogte van de waterkolom bepaald. in dit voorbeeld zal de ene kant 1cm water meer druk hebben dan de andere kant. dus te verwaarlozen.
Wat veel belangrijker is dat de onderkast vlak staat als er bv ��n hoek van de onderkast wat lager staat dan de rest ga je een enorme spanning krijgen op de bodemplaat van je bak. met scheurvorming tot gevolg.
Waterpas is leuk maar niet noodzakelijk, vlakstaan is een must!

Jb Malawi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan