Goede aquarium boeken?


RoelBeestenboel

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2020
Berichten
144
Leeftijd
53
Ik ben dol op lezen, vooral over zaken die me interesseren. Wie heeft er tips voor goede boeken over tropisch zoetwateraquarium houden, aquariumvissen en -planten en -techniek? Er is zoveel maar ik zoek echt goede, moderne en uitgebreide informatie. Wie heeft suggesties?
 
'Ecology of the planted aquarium' vond ik erg interessant omdat het inzicht geeft in de 'low tech' aquaria.
'Het geheime leven van vissen' geeft inzicht in het gedrag en ook de zintuigen van vissen. Ik kwam veel interessante dingen over vissen te weten die ik nog nergens anders had gelezen.
'Freshwater nano species' is een wat kleiner boekje over nano vissen en aquaria, wel leuk om af en toe doorheen te bladeren als je net als ik fan bent van veel kleine visjes in een groter aquarium.

Ik heb er nog meer op de plank liggen, maar bovenstaande gebruik ik het meest.
 
Er is zoveel maar ik zoek echt goede, moderne en uitgebreide informatie. Wie heeft suggesties?

Ik denk dat het merendeel van de boeken al ouder is en vaak deels qua info achterhaald. Wellicht dat er wel goede Engelstalige boeken zijn maar in het Nederlands valt dat denk ik behoorlijk tegen omdat alles tegenwoordig digitaal is en er in tegenstelling tot vroeger minder in boekvorm op de markt wordt gebracht.
 
Ik denk dat het merendeel van de boeken al ouder is en vaak deels qua info achterhaald. Wellicht dat er wel goede Engelstalige boeken zijn maar in het Nederlands valt dat denk ik behoorlijk tegen omdat alles tegenwoordig digitaal is en er in tegenstelling tot vroeger minder in boekvorm op de markt wordt gebracht.
Dat denk ik ook. Dat heeft als voordeel dat er veel informatie gratis te vinden is. En als je goed zoekt en informatie op waarde kunt schatten, is dat zeer waardevol.
Maar het grote nadeel vind ik tegelijkertijd dat 90% van de informatie erg slecht is of niet op feiten gebaseerd. Iedereen kan zichzelf een schrijver of expert noemen tegenwoordig.

Zo'n boek is dan zo gek nog niet, om het kaf een beetje van het koren te scheiden.
 
Ja dat klopt maar goed wat in de boeken staat zal ook niet altijd kloppen dus het is dan verstandig om niet op 1 boek of artikel af te gaan en even verder te zoeken.
Wat ik als nadeel ervaar aan het digitale is dat vrij veel in het Engels is en ja als dat niet je sterke punt is dan leest het erg lastig.
 
Zeker, vandaar de vraag naar een goed boek! :)
Als een grote meerderheid een bepaald boek goed vindt, zal er waarschijnlijk wel iets nuttigs instaan. Dat is dan weer het voordeel van online: recensies.
 
Het aquarium van A tot Z.
Oud maar nog een erg goed naslagwerk.
 
Het valt dus blijkbaar niet mee om goede literatuur te vinden hierover van na de jaren ‘60 ?? Dat was ook een beetje mijn indruk... Engels en zelfs Frans zou ook geen probleem zijn..
Online is veel informatie te vinden maar soms tegenstrijdig, de bron is ook vaak onduidelijk en soms duidelijk gesponsord...
Een betrouwbare website zou ook goed zijn...
 
Mergus atlas vind ik ook super.
Het vertelt veel over de natuurlijke omgeving van veel dwergcicliden.

Overigens kwam ik in 1980 voor het eerst in aanraking met ' het aquarium van a tot z'.
Een buurman kwam ermee aan zetten.

Vele jaren later heb ik het zelf tweedehands gekocht. Zoveel informatie. Zelfs over het kweken van voedseldieren, planten, vissen, voedingsbodems. Sterk verouderd? Ja een aantal dingen doen we nu anders, maar zeker leerzaam voor iedereen.
Dus ik ga nog steeds voor de jaren 60, toen zelfs ik nog niet geboren was ?
 
Ik heb zelf inmiddels het boek van George Farmer aangeschaft: "Aquascaping, a step-by-step guide to planting, styling, and maintaining beautiful aquariums" Ik vind dit een perfect boek. Wel Engelstalig natuurlijk maar zeker te doen. Hij gaat niet erg de diepte in betreffende allerlei chemie en dergelijke, en ik vermoed ook enkele (financiële) banden met de merken Tropica en Oase, maar verder echt een prima boek om mee te starten. Hij is een echte pro en spreekt uit een jarenlange ervaring. Ook enkele stap-voor-stap inrichtingen van diverse aquariums en verwijzingen naar meer gedetailleerde informatie online. Mooie foto's die jaloersmakend zijn... maar ook inspirerend. Ik raad het een ieder die van "nature scaping" houdt en net begint van harte aan! Via zijn website (www.georgefarmerstudios.com) kun je een gesigneerd exemplaar krijgen als je echt een fan bent, maar die zijn voorlopig uitverkocht. Ik heb het gewoon via Bol maar moest er wel twee maanden op wachten...
 

Terug
Bovenaan