Goede en afwijkende rode tijgerlotus


Danielle den Hollander

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2017
Berichten
490
Leeftijd
37
Locatie
Elst UT
Hoi allemaal!

Ik heb in de bak 2 rode tijgerlotussen. De ene groeit normaal en de blaadjes zijn mooi en de andere heeft misvormde bladeren.

De mooie

20210406_170657.jpg


En de afwijkende

20210406_170652.jpg


Allebei staan ze voor in het aquarium en ze hebben allebei dezelfde (wortel)bemesting.

Het enige wat afwijkt is dat de mooie lotus van zijn knolletje af was door transport en dus met zijn wortels zonder knol de grond is in gegaan en de misvormde lotus nog aan zijn knol vast zit.

Zou het laatste de reden zijn?
 
Meestal koop je ze met knol en dat zal weinig invloed hebben denk ik. De knol moet 2/3 boeven de bodem staan en dus ongeveer 1/3 in de bodem.
 
Ik weet dat de knol uit moet steken, maar de cory's graven hem elke keer weer in. Maar de lotus is op een paar wortels na los van de knol. Kan ik de lotus van de knol halen en zo in de grond steken?

20210407_171719.jpg


Knol bijna los

20210407_171841.jpg
 
Ik weet dat bij mij de knol na verloop van tijd ook losliet en dat ging verder goed. Ik heb verder geen ervaring met de plant en wellicht kan @benvo hier iets over zeggen want die heeft de plant ook.
 
Die knol kan je er best afhalen. Normaal gesproken heeft een Nymphaea lotus het liefst een wat zanderige bodem om te wortelen. Maar met jouw bodem gaat het ook wel goed. Ik gebruik trouwens bij deze Lotus wel kleibolletjes met lateriet. In het geval van de slechte Lotus zou ik telkens de meest aangetaste bladeren verwijderen. De meest gladde bladeren laat je vooreerst zitten. De plant moet nu veel energie steken in ongezonde bladeren. Let op: Zorg er wel voor dat je toch minimaal 4 bladeren overhoudt. Op je foto zie ik dat dit al wel kan. Laat ze ook ietwat hoger worden. Daar blijf je een tijd mee bezig, je zal zien dat de plant dan krachtiger wordt. Wanneer de plant voornamelijk glad blad heeft kan je gaan bepalen hoe hoe je haar wilt. Je gaat de lotus dan "plagen" door te hoge stelen weg te halen. Veel succes.
 
Meestal koop je ze met knol en dat zal weinig invloed hebben denk ik. De knol moet 2/3 boeven de bodem staan en dus ongeveer 1/3 in de bodem.
Dat gezeur over die knol.....

Dat geld alleen als je een lotus als knol koopt, dus zonder blad. Dan moet deze 2/3 in het zand.

Een lotus met wortels heeft de knol niet nodig. Kan zo weg. Lotus met wortels in de bodem zetten.
En een knolletje lateriet erbij. Toch nog een knol.......
 
Ik heb de knol eraf gehaald en de slechte bladeren verwijderd. Hopelijk was het een "aanpassings" afwijking. We gaan het zien šŸ˜€
 
Mag ik hier vragen waar je de rode Lotus plant hebt gekocht? Ik zoek er 1 maar heb tot nu toe geen 1 slak in mijn aquarium en wil dit zo houden dus als iemand een adresje weet waar ik een rode Lotus plant kan kopen zonder slakjes dan hoor ik het graag :)
 
Mag ik hier vragen waar je de rode Lotus plant hebt gekocht? Ik zoek er 1 maar heb tot nu toe geen 1 slak in mijn aquarium en wil dit zo houden dus als iemand een adresje weet waar ik een rode Lotus plant kan kopen zonder slakjes dan hoor ik het graag :)
Nou een lotus koop je als knol met maar twee of drie blaadjes. Als daar slakken(eieren) op zitten kun je ze makkelijk zien en eraf halen
 
  • Leuk
Waarderingen: Pipi
@Pipi

Deze komen bij aquarium-planten.com vandaan, maar aquaplantsonline verkoopt ze ook.
Planten die vanaf een Lfs of andere bedrijven vandaan komen kunnen altijd slakken en/of slakken eitjes bevatten. Alvorens te planten controleren dus. Maar dan nog kan het mis gaan. Planten komen bij mij nooit direct in de bak. Maar liggen altijd eerst elders in het water om ze zo schoon mogelijk te krijgen. Toch heb ik sinds een tijdje slakken. Waar vandaan is een raadsel aangezien helemaal geen nieuwe planten heb.
 

Terug
Bovenaan