Wat is er nieuw

Goede handleiding Co2 gebruik

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Urfje
  • Startdatum Startdatum
U

Urfje

Guest
Door schade en schande wordt men wijs, zo ook wij. ;(

We hebben een mooie CO2 set van Dennerle en die doet het ook prima, de planten doen het ook supergoed. Maar nu blijkt dat we het alsnog fout doen.

We wisten niet beter dat de installatie gewoon aan moest blijven en dat de pH controller alles op peil hield. Maar nu blijkt, we hadden de set 's nachts nooit aan mogen houden omdat de planten gewoonweg geen CO2 gebruiken in de nacht.

Het viel mij al wel vaker op dat de vissen vaak in de nacht bovenin de bak hingen en we hebben er een zuurstofpompje bij gezet.

Op zich leuk, maar er klopte naar mijn idee iets niet. Co2 voor de planten, die zouden dan zuurstof uitscheiden, maar er is toch zuurstof te kort (omdat we dus-achteraf-teveel CO2 toevoegden).

De vraag is nu eigenlijk, hoe moet het nu eigenlijk wel? Ik heb nu in de gaten dat we overdag de CO2 aan moeten hebben en s' nachts het zuurstofpompje.
Klopt het dat de CO2 ongeveer 2 uur voordat het licht aangaat, aan moet?

We zijn ondertussen op zoek naar een magneetventiel en een drukregelaar om het nog preciezer af te kunnen stellen. Maar ik kan nergens echt goed vinden hoeveel/hoelang enzo met de CO2. Een gebruiksaanwijzing voor het gebruik alleen dus.

Alvast bedankt voor de info! Hopelijk komen we op deze manier steeds meer naar de perfecte situatie van onze bak.

Dat is trouwens een Rio180 met amazone visjes erin.
 
s nachts een luchtpomp aan hoeft niet

als je een ph computer hebt zou die ( mits goed ingesteld )alles moeten regelen en automatisch de toevoer stoppen als er voldoende co2 is

heb je nu dan geen magneetventiel en geen drukregelaar dan
lijkt met toch sterk

wat gebruik je nu dan van de set
hoe is je opstelling momenteel
 
Een co2 fles, daaraan zit zo'n ei zonder metertjes, dat gaat naar de PH computer, dan naar een bellenteller en zo gaat het naar de difussor in het aquarium. Het is dus al die tijd naar mijn idee een beetje natte vingerwerk geweest. Maar dat kost een hoop CO2 gas en uiteindelijk heeft me dat ook een paar vissen gekost. 🙁

Het viel me al vaker op dat er soms ineens een grote bel uit kwam die vaak meteen naar de oppervlakte ging. Dus er klopt gewoon iets niet in de opstelling gok ik. Plus dat we het niet exact kunnen inregelen.
 
Nadeel van een ph controller is dat die de ph stabiel houd en niet het co2 gehalte.
Planten produceren zowel in de nacht als overdag co2 en o2, alleen is de verhouding anders.

zorg ervoor dat als het licht aangaat je co2 gehalte al op peil is.
Je kan gemiddeld rekenen als je ph met 1 daalt je genoeg co2 hebt.
Als je 2h voordat het licht aangaat je co2 aanzet kan die rustig een goed niveau bereiken.
Na een uur of 6 nadat je licht is aangegaan mag je de co2 gerust terug afzetten.,
 
Ja dat blijkt dus inderdaad wel, de pH bleef keurig op peil, de planten doen het supergoed, alleen m'n visjes vonden dat niet leuk.

Moet je dat aan en uitzetten handmatig doen? Of kan je dat op een of andere manier via die computer instellen?
 
je computer meet de ph maar hoe gaat die veranderen buiten de co2 invloed om
kh veranderd ook niet dus houd hij het co2 gehalte op het gewenste peil

de plantjes produceren o2 en verbruiken de c02 en dat verhoogt de ph
je controller merkt dit op en stuurt bij door co2 toe te voegen
waardoor de ph terug zal dalen tot die overeen komt met de ingestelde waarde

die waarde bekom je door kh te meten en in een tabel de gewenste ph af te lezen
bij die kh en co2 gehalte

daar stel je de controller dan op in

snachts stopt het verbruik van co2 waardoor de ph gelijk zal blijven en dus de controller niet hoeft bijsturen
 
hoeveel bedraagt je kh en op welke ph heb je hem ingesteld
regelmatig de sonde geijkt
hoe oud is deze
 
We hebben gisteren een nieuwe sonde meegenomen, die was nu 2 jaar oud (wisten wij dus ook niet dat die maar een jaar meegaat)

De kH was 6 maar ik ga hem nu even weer testen. De pH staat op 7 ingesteld.

Maar de installatie staat nu vanaf woensdag al uit omdat de flessen weer leeg waren. Deze zijn nu weer gevuld maar ik wil eerst even uitzoeken hoe we het nu op de juiste manier moeten doen.
 
die instellingen kloppen wel

maar als je sonde slecht is en verkeerd meet kunnen er wel problemen onstaan ja

heb je de oude sonde nog zou hem eens testen in de ijkvloeistoffen ph 4 en ph 7

kijken wat hij doet
 
De kH is nu 8
 
De oude hebben we zeker nog wel. Moeten we dan beide ijken en kijken of er verschil in zit?
 
Urfje zei:
De oude hebben we zeker nog wel. Moeten we dan beide ijken en kijken of er verschil in zit?


gewoon de nieuwe ijken

welke ph controller heb je ?

met kh 8 zou ik hem na het ijken op ph 7.2 zetten
zit je op 15mg/ltr

Het viel me al vaker op dat er soms ineens een grote bel uit

dat moet je afstellen met de fijnregeling die op je reduceer zit
 
de nieuwe zeker ijken maar zou er eerst de oude eens terug aan hangen en gwn in de ijk vloeistof steken
en kijken hoeveel hij meet
kan je direct zien of hij nog correct meet

dan de nieuwe eraan en ijken
 
Co2 meten met tabel dmv kh en ph is alles behalve nauwkeurig.
Heb volgens die tabellen al meer als eens boven de 80mg gezeten, en geen vis die vergiftingsverschijnselen had.
Er zijn wel meer zaken die de meting be�nvloeden, dus dat blijft gokken.

Als je de co2 nog niet fijn kan regelen zou ik nog even wachten, en pas alles aansluiten als je alles hebt. Veel veiliger voor je visjes.
 
backplay zei:
Co2 meten met tabel dmv kh en ph is alles behalve nauwkeurig.
Heb volgens die tabellen al meer als eens boven de 80mg gezeten, en geen vis die vergiftingsverschijnselen had.
Er zijn wel meer zaken die de meting be�nvloeden, dus dat blijft gokken.

Als je de co2 nog niet fijn kan regelen zou ik nog even wachten, en pas alles aansluiten als je alles hebt. Veel veiliger voor je visjes.


welke zaken dan ??

gokken ??
 
lowie1960 zei:
backplay zei:
Co2 meten met tabel dmv kh en ph is alles behalve nauwkeurig.
Heb volgens die tabellen al meer als eens boven de 80mg gezeten, en geen vis die vergiftingsverschijnselen had.
Er zijn wel meer zaken die de meting be�nvloeden, dus dat blijft gokken.

Als je de co2 nog niet fijn kan regelen zou ik nog even wachten, en pas alles aansluiten als je alles hebt. Veel veiliger voor je visjes.


welke zaken dan ??

gokken ??

ben ook wel benieuwd hoe jij het dan zou doen
 
backplay zei:
Nadeel van een ph controller is dat die de ph stabiel houd en niet het co2 gehalte.
Planten produceren zowel in de nacht als overdag co2 en o2, alleen is de verhouding anders.

zorg ervoor dat als het licht aangaat je co2 gehalte al op peil is.
Je kan gemiddeld rekenen als je ph met 1 daalt je genoeg co2 hebt.
Als je 2h voordat het licht aangaat je co2 aanzet kan die rustig een goed niveau bereiken.
Na een uur of 6 nadat je licht is aangegaan mag je de co2 gerust terug afzetten.,

als kh stabiel blijft (zou niet weten waardoor die in de nacht zou fluctureren) , en je temperatuur verandert niet drastisch gaat het de co2 computercontroller niet aan, omdat in de nacht je ph wat daalt

betekent in de nacht iets meer co2

co2 controller die ph gestuurd is kan gewoon in de nacht aan

twee uren voor het licht aangaat is nutteloos, omdat de ph toch al laag is

na 6 uren uit ??
beetje onzinnig omdat er ook na die 6 uren nog steeds co2 word opgenomen (zolang er licht is)
 
De oude geeft bij ijkvloeistof pH 4, 4.30 aan en bij pH 7, gaf hij 7.01

Ook is het bolletje onderaan wat verkleurd dus hij zal te oud zijn geworden ondertussen.
 
lowie1960 zei:
backplay zei:
Co2 meten met tabel dmv kh en ph is alles behalve nauwkeurig.
Heb volgens die tabellen al meer als eens boven de 80mg gezeten, en geen vis die vergiftingsverschijnselen had.
Er zijn wel meer zaken die de meting be�nvloeden, dus dat blijft gokken.

Als je de co2 nog niet fijn kan regelen zou ik nog even wachten, en pas alles aansluiten als je alles hebt. Veel veiliger voor je visjes.


welke zaken dan ??

gokken ??

zoals ik het al doe
simpel zeg kh meten de sonde calibreren

daarna de ph instellen op waarde dat ik 15 mg/ltr haal , zodat ik in de nacht nog een veilige marge heb
 
Urfje zei:
De oude geeft bij ijkvloeistof pH 4, 4.30 aan en bij pH 7, gaf hij 7.01

Ook is het bolletje onderaan wat verkleurd dus hij zal te oud zijn geworden ondertussen.

4 bijstellen daarna 7 weer controleren

als je dat lukt is de oude nog niet af

ps 1 jaar zijn ze meestal niet echt kapot
 
lowie1960 zei:
lowie1960 zei:
backplay zei:
Co2 meten met tabel dmv kh en ph is alles behalve nauwkeurig.
Heb volgens die tabellen al meer als eens boven de 80mg gezeten, en geen vis die vergiftingsverschijnselen had.
Er zijn wel meer zaken die de meting be�nvloeden, dus dat blijft gokken.

Als je de co2 nog niet fijn kan regelen zou ik nog even wachten, en pas alles aansluiten als je alles hebt. Veel veiliger voor je visjes.


welke zaken dan ??

gokken ??

zoals ik het al doe
simpel zeg kh meten de sonde calibreren

daarna de ph instellen op waarde dat ik 15 mg/ltr haal , zodat ik in de nacht nog een veilige marge heb

dat lijkt mij ook de juiste manier

je behoud marge om de eventuele meetfouten op te vangen
 
Urfje zei:
Door schade en schande wordt men wijs, zo ook wij. ;(

We hebben een mooie CO2 set van Dennerle en die doet het ook prima, de planten doen het ook supergoed. Maar nu blijkt dat we het alsnog fout doen.

We wisten niet beter dat de installatie gewoon aan moest blijven en dat de pH controller alles op peil hield. Maar nu blijkt, we hadden de set 's nachts nooit aan mogen houden omdat de planten gewoonweg geen CO2 gebruiken in de nacht.

Het viel mij al wel vaker op dat de vissen vaak in de nacht bovenin de bak hingen en we hebben er een zuurstofpompje bij gezet.

Op zich leuk, maar er klopte naar mijn idee iets niet. Co2 voor de planten, die zouden dan zuurstof uitscheiden, maar er is toch zuurstof te kort (omdat we dus-achteraf-teveel CO2 toevoegden).

De vraag is nu eigenlijk, hoe moet het nu eigenlijk wel? Ik heb nu in de gaten dat we overdag de CO2 aan moeten hebben en s' nachts het zuurstofpompje.
Klopt het dat de CO2 ongeveer 2 uur voordat het licht aangaat, aan moet?

We zijn ondertussen op zoek naar een magneetventiel en een drukregelaar om het nog preciezer af te kunnen stellen. Maar ik kan nergens echt goed vinden hoeveel/hoelang enzo met de CO2. Een gebruiksaanwijzing voor het gebruik alleen dus.

Alvast bedankt voor de info! Hopelijk komen we op deze manier steeds meer naar de perfecte situatie van onze bak.

Dat is trouwens een Rio180 met amazone visjes erin.

domme vraag, naar geen drukregelaar, geen magneetventiel, maar wel een ph controller ??
 
Ja die controller heb ik eens via marktplaats opgescharreld. Dus geen domme vraag, maar meer dom van ons om niet goed genoeg te verdiepen en te realiseren dat zo'n drukregelaar en magneetventiel ook wel zeer verstandig zijn om erbij te hebben.
 
Zie dat er nogal wat misverstanden bestaan omtrent verhouding van kh, ph en co2.
Doe gelden alleen als de carbonaten de enige buffer is.
Je kh kan wel degelijk veranderen. Buiten de chemische processen in je aquarium is er nog je waterleverancier. Of denken jullie dat er constant hetzelfde water uit de kraan komt?

@lowie
Waarom is het onzinnig om 2h voor het licht aangaat je co2 aan te zetten?
Denk je dan dat er snachts zoveel CO2 door je planten word afgegeven dat je niveau hoed is als het licht aan gaat?
6h co2 is echt genoeg, lees eens wat over hoe planten groeien en wanner ze voeding opslaan en wanneer het verbruikt word.

Als ik thuis ben zal ik eens wat goede artikelen posten waarin het een en ander duidelijk word.
 
Graag Backplay want er is nog een hele hoop onduidelijk merk ik 🙂

maar het is dus wel zeer verstandig om achter een magneetventiel en drukregelaar aan te gaan he?
 
Zeker, zonder zou ik er niet aan beginnen.
 
Oke duidelijk dank je wel
 
backplay zei:
Zie dat er nogal wat misverstanden bestaan omtrent verhouding van kh, ph en co2.
Doe gelden alleen als de carbonaten de enige buffer is.
Je kh kan wel degelijk veranderen. Buiten de chemische processen in je aquarium is er nog je waterleverancier. Of denken jullie dat er constant hetzelfde water uit de kraan komt?

@lowie
Waarom is het onzinnig om 2h voor het licht aangaat je co2 aan te zetten?
Denk je dan dat er snachts zoveel CO2 door je planten word afgegeven dat je niveau hoed is als het licht aan gaat?
6h co2 is echt genoeg, lees eens wat over hoe planten groeien en wanner ze voeding opslaan en wanneer het verbruikt word.

Als ik thuis ben zal ik eens wat goede artikelen posten waarin het een en ander duidelijk word.

in de nacht word simpelweg geen co2 opgenomen
behalve dan wat er door stroming uitgaat

dus zal de ph controller nooit het magneetventiel openen


echter je planten staan wel co2 af, en de vis die erin zit

kh in het aquarium verandert echt niet zomaar
zeker niet in paar dagen

leidingwater varieert inderdaad vandaar dat ik ook adviseer meet regelmatig je kh in het aquarium

6 uren kan genoeg zijn als je de lampen 8 uren aan hebt,
echter meeste hebben dat langer
hoewel ik niet de zin zie van twee uren van tevoren uit, en twee uren ervoor weer in

http://www.aquascaping-blog.com/211/co2-meten-aquarium
http://www.dewinters.nl/artikelen/co2%20bemesting.htm

en heel mooi artikel hier

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aq ... nstallatie

Urfje zei:
maar het is dus wel zeer verstandig om achter een magneetventiel en drukregelaar aan te gaan he?

[color:#FF6666]snap niet eens waarom je een ph controller hebt zonder dat
echter welke heb je ??

heb zelfs het idee dat je er een hebt zonder aansturing magneetventiel[/color]

maar alleen maar een electronische ph mer
 
Urfje zei:
Ja die controller heb ik eens via marktplaats opgescharreld. Dus geen domme vraag, maar meer dom van ons om niet goed genoeg te verdiepen en te realiseren dat zo'n drukregelaar en magneetventiel ook wel zeer verstandig zijn om erbij te hebben.

oke dat snap ik nu
 
Er zit in de controller een magneetventiel. EME Aqua-pH 8000

deze:

fdYqqo9CspfEvKb03-cJ1EBNEiNecN3G.gif
 
Sorry Lowie, zowel snachts als overdag word er co2 en o2 geproduceerd en opgenomen door planten, daar kan je niet omheen.

Kh kan wel degelijk veranderen in een aquarium.
Nog nooit gelezen dat bv bij het opstarten de kh kan kelderen?


Als je het artikel hebt gelezen van je eerste link, staat er duidelijk in dat de ph kh tabel niet nauwkeurig is.
Er staan trouwens nog andere methoden in om je co2 te regelen.
Ik weet dat gapak een tijd geleden hier een hele uitleg over heeft gegeven.
Alleen was die nogal vanuit het standpunt dat hij zijn methode wou verdedigen, en niet kritisch is geweest op zijn methode.

Ik ken je links wel, maar als je Engels goed is raad ik je aan eens in het Engels te zoeken.
Vind je veel duidelijkere en meer uitgebreide artikelen.
thekribb is daar een goed voorbeeld van.
 
Urfje zei:
Er zit in de controller een magneetventiel. EME Aqua-pH 8000

deze:

axb7w1Aj38NLYRMUXXsW2-VBEqWDbx81.gif

dat is er een volgens mij met ingebouwde magneetventiel

zit een co2 in en uit op

heb je dus wel een magneetventiel
 
Oooh oke dus dan moet er een reduceerventiel tussen? Of iets anders?

Pffff ik voel me steeds meer een nitwit..... achter een drukregelaar gaan we wel aan, dan weten we tenminste ook hoeveel er in de fles zit.
 
backplay zei:
Sorry Lowie, zowel snachts als overdag word er co2 en o2 geproduceerd en opgenomen door planten, daar kan je niet omheen.

Kh kan wel degelijk veranderen in een aquarium.
Nog nooit gelezen dat bv bij het opstarten de kh kan kelderen?


Als je het artikel hebt gelezen van je eerste link, staat er duidelijk in dat de ph kh tabel niet nauwkeurig is.
Er staan trouwens nog andere methoden in om je co2 te regelen.
Ik weet dat gapak een tijd geleden hier een hele uitleg over heeft gegeven.
Alleen was die nogal vanuit het standpunt dat hij zijn methode wou verdedigen, en niet kritisch is geweest op zijn methode.

Ik ken je links wel, maar als je Engels goed is raad ik je aan eens in het Engels te zoeken.
Vind je veel duidelijkere en meer uitgebreide artikelen.
thekribb is daar een goed voorbeeld van.

das nieuw en waar kan ik dat nieuwe verhaal vinden ?/
[color:#FF6666]dus hoop nu niet dat je gaat zeggen dat in de nacht
er nog steeds een afname is van co2 in je aquarium[/color]
vraag me dan echt af hoe aquariums zonderco2 bemesting draaien ??

dat met die kh in je aquarium is correct alleen de factor tijd speelt mee
met weekelijkse wissel is dat echt niet meer dan achter de komma

dat de kh ph tabel niet 100 % is is correct, echter goed genoeg als je op de 15mg/ltr gaat zitten
 
AquaCafe
Help Users
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan