Goede/kleine filter voor 40L aquairum


Fishman

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2020
Berichten
221
Leeftijd
22
Hallo ik heb een 40 liter aquarium waar of garnalen en nanovisjes inkomen. Ik heb een aquaflow 100 van superfish maar ik vind deze filter niet zo goed en best groot.
ben daarom opzoek naar een andere filter voor mijn 40 liter aquairum. Heeft iemand ideen van een goede/kleine en garnaal en nanofish safe filtertje?
 
Als je ruimte onder of naast het aquarium hebt zou je eens kunnen kijken naar de SuperFish Eco-Flow 120. Ik heb die als bijfilter geplaatst in een 120L bakje en hij werkt prima. Het is een simpel, relatief klein potfiltertje. Eventueel nog wel een extra spons kopen voor op de inlaat ivm garnalen. Moet te koop zijn tussen de 35 en 40 euro.


Wat ik zelf zou doen is echter gewoon een sponsfilter op lucht plaatsen. Garnalen vinden het heerlijk om op de spons te zitten en te eten maar dan heb je dus wel een spons met luchtbellen in je aquarium. Net wat je zelf wil :)

Zoiets:
Dan heb je nog wel een luchtpompje nodig.
 
Een kleiner intern filtertje vindt je denk ik niet en dan zul je moeten kijken voor een klein filter buiten de bak. Ja de SF Aquaflow 50 heb je ook maar die is niks vindt ik want daar zit amper filtermedium in en dus weinig ruimte voor de bacterien.
 
Kleiner moet je absoluut niet willen, dan filter je echt helemaal 10x niks. Dennerle hoekfiltertje kun je overwegen met eventueel een shrimpguard erop. Zijn wel fijne filters, muisstil ook.
 
Heb een sponsfilter overwogen maar het is een scape bak met veel planten dus dat word hem niet
 
ik twijfel nu tussen de filter die ik nu al heb de superfish aquaflow 100 of de dennerle hoekfilter wat zouden jullie doen.

(Ik heb heel veel extra filtermedium in mijn potfilter van mijn 200 liter bak die ik iedere keer ga gebruiken voor de media voor mijn nieuwe filter de aquflow 100 of denerlee hoekfilter) dus dat gaat zeker goed met het filterschoonmaken?
 
Eden 501. Geeft niet veel stroming, maar heb je wel redelijk wat ruimte voor bio media. Haalt niet de 300l/uur, maar voor dit formaat voldoende stroming
 
Als je filtermateriaal uit je potfilter wil gebruiken; zou ik ook de Eden501 nemen, daarvoor heb je in een aquaflow of dennerle te weinig ruimte anders. Kan ook beamen dat de Eden fijn werkt, heb 'm zelf ook staan.
 
Is een hang on filtertje niks? Niet iedereen is er kapot van maar zeker wel ruimte besparend.
 
Ik denk dat ik voor een hang on de back ga maar kan iemand me de voor en nadelen van een HOB filter
 
Ik zag laatst onderstaande video en dat leek mij wel een leuk filtertje. Geen idee of deze in Nederland te koop is maar je zou ook onder de naam sunsun kunnen zoeken en vanuit china bestellen. Gewoon een simpel filtertje waar je ruimte hebt voor wat biologische media en een redelijke mechanische filtrage.



Voordelen? Hij zit niet IN je aquarium en bied meestal meer ruimte voor media dan een intern filter.
Nadelen? Hij zit achter of naast je aquarium en daar moet je de ruimte voor hebben. Ook menig deksel van een aquarium bied zonder aanpassingen geen mogelijkheid voor het plaatsen van een HOB filter en ze kunnen wat geluid maken door de waterval.
 

Terug
Bovenaan