Goede manier om lamprologus multifasciatus te vangen


Ludger

Well-known member
Lid geworden
20 april 2010
Berichten
8,395
Locatie
Heerenveen
Website
www.voervoorvis.nl
Sinds een tijdje heb ik een mooie groep Lamprologus multifasciatus zwemmen welke zich goed voort planten.... Alleen wat is nou een goede manier om de vissen te vangen aangezien er over een tijdje toch eens wat weg moeten anders krijg ik te maken met overbevolking.

Ik heb een tijdje geleden namelijk 5 weg gegeven en dit uitvangen was echt een drama, de vissen aardig schrikkerig dus zodra ze merken dat ik ze wil vangen dan vliegen ze de slakkenhuizen in en die wil ik niet meegeven.

Is er iemand die een goede manier weet?
 
Heb je slakkenhuizen erin? Neem die met vis en al eruit. Beste manier om te doen.

Sorry lees nog keer je vraag. Zonder de huizen krijg je ze niet bijna.
Maar die kan je goedkoop weer aanschaffen toch?
 
Ik heb geen ervaring met slakkenhuisvisjes, maar kan je niet een schuilplek maken van bv stukje pvc buis. Als ze dit gebruiken om in te schuilen kan je ze makkelijk uitvangen, door de buis dicht te houden en met buis en al uit te vangen. Dit is allszins een goeie manier om andere bodemvissen zonder veel moeite te vangen.
 
Met slakkenhuizen en al inderdaad. En dan vooral goed kijken welke en hoeveel, anders geef je te veel/te weing vissen mee...

Gewoon bij de sligro ofzo een hele doos slakkenhuizen halen voor iets van 5 euro, als je tekort komt.
 
Is inderdaad een idee, wist niet dat die zo goedkoop te verkrijgen waren. Zouden ze ook bij de Makro of Hanos verkrijgbaar zijn?

Bij die Boerenslak site betaal je 8 euro verzendkosten.

Pol_de_gezzmol zijn/haar idee is echter ook wel een optie. Ik heb nog een stuk of 10 legholen liggen, ik kan die er eens in doen kijken of ze daar ook in gaan zitten.
 
Veel viszaken (de haringboer dus) hebben ook wel lege slakkenhuizen heb ik begrepen van mijn LFS.
 
Ludger zei:
Sinds een tijdje heb ik een mooie groep Lamprologus multifasciatus zwemmen welke zich goed voort planten.... Alleen wat is nou een goede manier om de vissen te vangen aangezien er over een tijdje toch eens wat weg moeten anders krijg ik te maken met overbevolking.

Ik heb een tijdje geleden namelijk 5 weg gegeven en dit uitvangen was echt een drama, de vissen aardig schrikkerig dus zodra ze merken dat ik ze wil vangen dan vliegen ze de slakkenhuizen in en die wil ik niet meegeven.

Is er iemand die een goede manier weet?

Daarom heb ik de slakkenhuizen er dus bij gedaan Ludger toen ik ze wegdeed :D ;)
 
Ik heb nu een jaar of 5 een kolonie en nog nooit één exemplaar hoeven uitvangen.
Een kolonie Lamprologus multifasciatus houdt zichzelf namelijk in stand. Wanneer er sprake is van een aanstaande overbevolking dan zul je zien dat je :

1) minder vaak nestjes met jongen krijgt dan normaal.
2) bijna geen enkel jong overleeft. Paps/mams houdt de boel in toom (lees: eet ze op)

Laat je bak gewoon op haar beloop. De natuur doet haar werk wel.
Wanneer je echter zelf graag een ONnatuurlijke situatie in je bak wilt hebben (dus geen echte mooie kolonie multi's maar slechts 1-2 koppeltjes) dan zul je wel in kunnen grijpen. Maar vooralsnog zou ik je kolonie gewoon lekker met rust laten.
 
Nou ik had een aqua65 en begon met 5. dat waren na enkele maanden en enkele nesten verder ik schat zo n dikke 80 al.
Daarnaast zaten de moeders vrolijk met een nieuw nest. Dan vraag ik me af wanneer ze stoppen met kweken in een klein bakje als een aqua65 terwijl daar al zo n 80 inzaten van rond de 2,5 cm.
Pa en Ma aten hier geen jongen op naar mijn idee.

Dat is dan ook de reden geweest dat ik ze heb weggedaan omdat ik gewoonweg geen ruimte meer had.
 
Ik heb die kolonie van John overgenomen, ze zwemmen nu in een aquarium van 1.20m zonder andere soorten vissen. Ze breiden zich echter nog steeds hard uit, er zwemmen echt alweer 20/30 jonge visjes rond van onder de 1cm.
 
Kijk ik heb totaal geen ervaring met multi's, zelf totaal niet met de hele afrikaanse cichlide family. Maar die theorie van Sensa lijkt mij toch zinnig. Eens er grotere jongen zijn, zorgen die er toch voor dat er van het volgende nest minder zullen overleven/de volwassenheid bereiken. Zo krijg je op den duur visjes van alle formaat, kleintjes, tussenslag (met of zonder mayonaise)(goeike he :p ) en grote. Hoe oud worden deze visjes eigenlijk ? Is er ook niet zo iets van een pensioengerechtigde leeftijd, wanneer de oudsten geen nesten meer maken, of nesten met minder jongen zullen voortbrengen ?
Wat ik hoor van de meeste echte cichlidenbakken is toch dat deze meestal 'overbevolk' zijn, omdat dat bij deze vissen nu net zo hoort door het hele hiërarchie verhaal enzo... Of slaat dit ook nergens op ?
Ik zou voorlopig niet panikeren en het even aanzien. Zien wat de natuur doet als het ware. Ik zou ook nog willen toevoegen, als je er weg doet, hou ik mij aanbevolen. Het lijken mij wel leuke visjes, maar goed je woont wel net iets te ver.
 
Ludger zei:
Ik heb die kolonie van John overgenomen, ze zwemmen nu in een aquarium van 1.20m zonder andere soorten vissen. Ze breiden zich echter nog steeds hard uit, er zwemmen echt alweer 20/30 jonge visjes rond van onder de 1cm.

Wellicht dat het best zo kan zijn dat ze zich in stand houden, maar ik vind het wel raar dat ze zoveel jongen laten groot worden in een 60 liter bakje.
Ludger heeft er ronnd de 75 overgenomen en er zaten op dat moment alweer nestjes in.
Dus ik vraag mij dan af vanaf welk moment het voortplanten ophoud of vanaf wanneer ze de jongen zelf gaan opeten.
We weten allemaal dat 75 visjes van rond de 2=2,5 cm veel te veel is in zo n klein bakje als ik had destijds.

Tot het laatst aan toe heb ik nooit gezien dat ze jongen opaten en de nestjes bleven qua aantal netjes op peil voor zover dit was na te gaan.
Als ze niet zo snel hadden gekweekt dan had ik ze ook nooit weggedaan want het zijn leuke visjes.
 
jessicapilon zei:
We weten allemaal dat 75 visjes van rond de 2=2,5 cm veel te veel is in zo n klein bakje als ik had destijds.
Weten we dat? of denken we dat?

Niet voor het een of ander, maar de vissen gingen blijkbaar gewoon door met fokken. Zelf hadden ze dus weinig reden daarmee te kappen, zo te lezen. Het moment om zelf aan geboortebeperking of populatieinperking te doen is dus nog niet aangebroken.

Dus wat is nu te veel...?

~ Ivo
 
Op deze manier kan je denk ik wel goed uitvangen: bron

Tegenwoordig vang ik mijn similis op een andere manier uit. Ik heb een grote (hoge) emmer (wit anders zie je niets). Op de bodem leg ik pvc pijpjes (kleine stukjes, 5cm, niet al te grote diameter). Deze klem ik vast onder grof gaas (zodat de similis erdoorheen kunnen zwemmen.
Net onder de oppervlakte hang ik wederom hetzelfde gaas. Hier leg ik de slakkenhuisjes, waar ik de similis in heb zien vluchten, op. Het merendeel van de visjes zal na een tijdje uit het huisje komen en hun heil zoeken in dieper water
Je haalt de slakkenhuisjes weg (let op ongeveer 25% blijft achter in de huisjes) en zet deze weer terug in het aquarium). Nu kun je de PVC pijpjes weghalen en je hebt vrije vangkansen. Werkt bij mij keer-op-keer ERG goed.
 

Terug
Bovenaan