Wat is er nieuw

Goede opstart en stabiele bak

Ja dat kan zeker.

Er zijn veel soorten crypto’s. De een heeft meer licht nodig dan de andere, maar dit kan je op internet vinden.
Afhankelijk hiervan plaats je de crypto wat meer in de schaduw of meer in het licht.

De snel groeiende planten (vaak stam planten) zet je vol in het licht.

Als je met drijfplanten werkt of met van die overhangende planten zoals vallisneria, kun je planten die wat minder licht nodig hebben in hun schaduw zetten.

Owke Thanks allemaal.

Ik las ook lava stenen er in. Is dit noodzakelijk?

Ik zou gewone stenen in doen

Wat me ook nog niet duidelijk is. De aquasoil is na 1 jaar ongeveer uitgewerkt. Wat dan?

Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met rode planten en ada soil:

Rode planten proberen te groeien onder een chihiros rgb led balk wat uitkwam op 30lumen/liter, ook met bepaalde bemesting kleurde rotala's lichtbruin/oranje meer niet.

Vervolgens geïnvesteerd in een twinstar 600s lamp wat uitkwam op 55lumen/liter. Vanaf dat moment kleurde alles mooi rood.

Nooit extra problemen gekregen met deze sterke lamp.

Ada soil was na 2 jaar helemaal op, geen korrels meer maar alleen maar stof die begint te schimmelen. HC cuba altied een dikke strakke mat van gehad, na het aftakelen van de soil begon je dit als eerste te zien in de HC cuba, werd geel en ging meer losgroeien.

Bijlagen

• Screenshot_20221118-104401.png
    Screenshot_20221118-104401.png
    886.4 KB · Weergaven: 75
Mijn ervaring met rode planten en ada soil:

Rode planten proberen te groeien onder een chihiros rgb led balk wat uitkwam op 30lumen/liter, ook met bepaalde bemesting kleurde rotala's lichtbruin/oranje meer niet.

Vervolgens geïnvesteerd in een twinstar 600s lamp wat uitkwam op 55lumen/liter. Vanaf dat moment kleurde alles mooi rood.

Nooit extra problemen gekregen met deze sterke lamp.

Ada soil was na 2 jaar helemaal op, geen korrels meer maar alleen maar stof die begint te schimmelen. HC cuba altied een dikke strakke mat van gehad, na het aftakelen van de soil begon je dit als eerste te zien in de HC cuba, werd geel en ging meer losgroeien.
En wat gaf je dan qua voeding?

Tropica specialized nutrion + een zwart flesje met rode planten erop, geen idee meer welke het was😆

Tropica specialized nutrion + een zwart flesje met rode planten erop, geen idee meer welke het was😆
Thanks, toch wel bijzonder dat de soil zo snel eraan ging. Ik heb zelf ook de ADA aquasoil amazonia 2 in m'n bak liggen, ik hoop toch dat die wat langer meegaat.

Mijn bak was ook enorm overplant. Meer beplanting plus veel licht en co2 vraagt ook veel van een bodem.

In mijn nieuw aquarium met 30lumen/liter en de oase scaping soil hoop ik ook zeker 3 jaar mee te doen

Wat te doen als je nu een prachtige bak hebt na 1 jaar en die bodem is niet goed meer?

Alles er uit dan en nieuwe bodem of Gwn nieuwe planten ook

Met een aquasoil is dit een lastige situatie, zeker met Ada, aangezien de nieuwe bodem weer zorgt voor veel waterwissels. Voor mij het ideale moment om gewoon een nieuw aquarium te starten🤣😉. Naar mijn mening is er maar een goede optie, koop een 2e hands goedkoop bakkie, zet alles over, haal je bak volledig leeg en begin opnieuw.

Ik las net manado van jbl is ook een goede bodem. Klopt dit? En die zou ook langer meegaan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan