Goede siphon hand pomp bal knijp.. dinges.. ?


S

Sokonomi

Guest
Hallo Allen,

Bij gebrek aan het juiste woord; ik ben opzoek naar een knijp bal pomp, zo'n ding dat je bij gravelvacuum setjes soms ziet.

Ik heb nu een zeer goedkoop knijp pompje van aquanova, maar daarbij heb ik het gevoel dat hij ieder moment doormidden kan gaan, dus ik heb liever iets wat niet zo koddig is. Op ebay zijn er een boel "fuel primer" pompjes te koop, alleen zit daar een terugslag veer in, dus dat werkt niet om een capillaire werking op gang te zetten (denk ik).

1570613964296.png


Ze zijn goedkoop en hebben handige barb fittingen, maar door dat kogeltje zal het niet blijven lopen, toch?

Weet iemand misschien een goede oplossing (voor een aardige prijs)?
 
Gwn van pvc maken en 1x flink zuigen aan de slang en klaar
 
Gwn van pvc maken en 1x flink zuigen aan de slang en klaar
Dat gaat bij mij helaas niet, er zit een filterkorf aan de uitlaat ivm. fijn zand.
Ik blijf ook liever bij de bak als ik ga afwateren (slang is 15m),
want ik heb suïcidale garnalen die graag onder het gat gaan zitten. :')

Zon zelf startende gravelvac klok werkt bij mij ook niet, want daar is mijn zand te dun voor,
dat gaat met zon ding veel te rauw, het zand komt dan eerder mee dan het vuil.
Ik moet het met een acryl pijpje doen, vlak boven de bodem, dan pakt het goed.

Had ook al aan een elektrische pomp gedacht,
maar de meeste zuigen niet zelf aan, daar moet eerst al water in staan.
En de pompen die het wel kunnen, kosten ook meteen een flinke duit.

Dus om die redenen móét ik dus eigenlijk zon knijp pompje hebben.

Ik heb al iets onderweg, maar ik denk eigenlijk dat mijn tuinslang daar niet op past.
 
Een hevelklok kun je ook prima starten zonder flink te schudden of zo'n bal.
Klok ondersteboven in aquarium vol laten lopen met water, klok boven waterlinie houden totdat water door de slang gaat lopen. Net voordat al het water de klok uit is de klok weer onderwater en goedom draaien. Dan start de hevel vanzelf. Vergt een beetje oefening, maar dan hoef je niet te zuigen.
 
Een hevelklok kun je ook prima starten zonder flink te schudden of zo'n bal.
Klok ondersteboven in aquarium vol laten lopen met water, klok boven waterlinie houden totdat water door de slang gaat lopen. Net voordat al het water de klok uit is de klok weer onderwater en goedom draaien. Dan start de hevel vanzelf. Vergt een beetje oefening, maar dan hoef je niet te zuigen.
Die truuk had ik idd gezien van aquarium co-op op youtube,
helaas kan ik geen klok gebruiken, en mijn acryl buisje doet niet veel. ;)
 
Heb in de tijd dat ik aquaria houd al wel een aantal van die dingen in mijn handen gehad.
en heel eerlijk heb ik bij allemaal t gevoel gehad dat t goedkoop prul was.
1tje die echt stevig aanvoelt ben ik dus nog niet tegen gekomen.
maargoed ik zuig m'n slangen dan ook altijd aan dus heb ik geen problemen mee.

je gebruikt dus een buisje om de bodem te hevelen begrijp ik? werkt met zandbodems wel het beste inderdaad.
maar aanzuigen is voor jou geen optie omdat je bang bent dat in de tussentijd er al garnalen in de slang verdwijnen? nouja is best plausibel dat zoiets gebeurd natuurlijk.

degene van je linkje: hoezo zou deze niet passen? ik spreek niet zo goed Duits dus kan m niet helemaal volgen :D
 
Laatst bewerkt:
Er is nog een andere manier om je hevel te starten zonder te zuigen.

Je zorgt dat je buis lang genoeg is, en je steekt de eerste 1,5m rustig het aquarium in. Dan je duim er op, en je trekt de buis een goede meter de bak uit, dan "hangt" er genoeg water aan.
Duimpje los, en water laten lopen.
 
Heb in de tijd dat ik aquaria houd al wel een aantal van die dingen in mijn handen gehad.
en heel eerlijk heb ik bij allemaal t gevoel gehad dat t goedkoop prul was.
1tje die echt stevig aanvoelt ben ik dus nog niet tegen gekomen.
maargoed ik zuig m'n slangen dan ook altijd aan dus heb ik geen problemen mee.

je gebruikt dus een buisje om de bodem te hevelen begrijp ik? werkt met zandbodems wel het beste inderdaad.
maar aanzuigen is voor jou geen optie omdat je bang bent dat in de tussentijd er al garnalen in de slang verdwijnen? nouja is best plausibel dat zoiets gebeurd natuurlijk.

degene van je linkje: hoezo zou deze niet passen? ik spreek niet zo goed Duits dus kan m niet helemaal volgen :D
Mja, dat het goedkoop aanvoelt heb ik nu met die aquanova set,
het voelt aan alsof het gemaakt is van plastic dat eigenlijk niet zo hoort te buigen.
Die van bedee oogt alsof het een rubber achtige balg is, ipv. dat kermis plastic,
dus ik hoop dat die het wat beter doet (die van aquanova lekt inmiddels..).
Alleen lijkt de diameter wat groot voor een normale tuinslang.
De houder is zo te zien voor 17mm buitendiameter, en tuinslang is maar 15mm.
Dus of ik die over de tuit van die balg pomp heen krijg weet ik niet.
De slang een beetje opwarmen in heet water en dan erop zien te wurmen denk ik?

En die garnalen, ik heb het al 3x gehad dat ik er een uit mijn filterkorf heb moeten halen.
Die beesten zijn om een of andere reden enorm gefascineerd in wat ik schoonmaak.
Meestal schieten ze halverwege de acryl pijp en kan ik nog op tijd in de slang knijpen,
maar soms glipt er wel eens eentje door. :')

Er is nog een andere manier om je hevel te starten zonder te zuigen.

Je zorgt dat je buis lang genoeg is, en je steekt de eerste 1,5m rustig het aquarium in. Dan je duim er op, en je trekt de buis een goede meter de bak uit, dan "hangt" er genoeg water aan.
Duimpje los, en water laten lopen.
1.5m is nogal een eind, mijn tankje is niet zo groot (80L). :p
Maar misschien lukt het, zal het zondag wel eens proberen.
 
Dat gaat bij mij helaas niet, er zit een filterkorf aan de uitlaat ivm. fijn zand.
Ik blijf ook liever bij de bak als ik ga afwateren (slang is 15m),
want ik heb suïcidale garnalen die graag onder het gat gaan zitten. :')

Zon zelf startende gravelvac klok werkt bij mij ook niet, want daar is mijn zand te dun voor,
dat gaat met zon ding veel te rauw, het zand komt dan eerder mee dan het vuil.
Ik moet het met een acryl pijpje doen, vlak boven de bodem, dan pakt het goed.

Had ook al aan een elektrische pomp gedacht,
maar de meeste zuigen niet zelf aan, daar moet eerst al water in staan.
En de pompen die het wel kunnen, kosten ook meteen een flinke duit.

Dus om die redenen móét ik dus eigenlijk zon knijp pompje hebben.

Ik heb al iets onderweg, maar ik denk eigenlijk dat mijn tuinslang daar niet op past.
Je zou nog een panty erover kunnen trekken of een stuk spons erin stoppen.
Blijft ook een groot deel van je zand in je bak
 
Je zou nog een panty erover kunnen trekken of een stuk spons erin stoppen.
Blijft ook een groot deel van je zand in je bak
Als ik het fijn genoeg filter om zand tegen te houden, blijft het vuil ook hangen. ;)
Dus nu stofzuig ik elke week een klein toplaagje zand met vuil en al eraf,
en moet er daarom iedere maand een handje vol zand terug bij om het op peil te houden.
Dat ultra fijne zand is erg mooi, maar kwa onderhoud echt een hoop gedonder.
In een groot aquarium zou ik het iig. niet gebruiken.
 
Ah, dat is handig. Ik zuig normaal gesproken, en werk met gevelklok/bodemzuiger en tuinslang ( hoewel, als die in een hoekje tussen de deur klem zit kun je zuigen tot je een ons weegt maar dan doet-ie het niet:oops:. Nu heb ik toevallig als bespeler van blaasinstrumenten en zanger een heel goed stel longen, maar mijn lieve man zei al dat dat minder kan worden bij het ouder worden. Goed om te weten dat het er is... Bij ons gaat het nu zo: ( en de L010a rijdt gezellig mee)

 

Terug
Bovenaan